Johnson & Johnson wycofuje na stałe puder dla niemowląt

Producent leków i artykułów kosmetycznych dla dzieci poinformował, że w 2023 roku przestanie sprzedawać na globalnym rynku puder dla niemowląt na bazie talku Johnson's Baby Powder. Dwa lata temu wycofano go w USA.

– W ramach ogólnoświatowej oceny portfolio podjęliśmy komercyjną decyzję o przejściu na asortyment dla niemowląt produkowany na bazie skrobi kukurydzianej – poinformował zarząd na swojej stronie, dodając, że puder dla niemowląt na bazie tego skladnika jest już sprzedawany w krajach na całym świecie.

W 2020 roku firma J&J ogłosiła, że przestanie sprzedawać swój talk dla niemowląt w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, ponieważ popyt na niego spadł w wyniku „dezinformacji” na temat bezpieczeństwa produktu i lawiny pozwów sądowych - pisze agencja Reuters. Firma ma obecnie do czynienia z około 38 tys. takich pozwów od osób, które twierdzą, że produkty mające w składzie talk powodują raka z powodu obecnego w nim azbestu.

Z kolei jak donosi "ESM Magazine", koncern zaprzecza tym zarzutom, mówiąc, że dziesięciolecia badań naukowych wykazały, iż talk jest bezpieczny i wolny od azbestu. Według danych tego medium J&J wydzielił w październiku zeszłego roku spółkę zależną LTL Management, scedował na nią swoje wierzytelności dotyczące pozwów i natychmiast ogłosił upadłość, wstrzymując w ten sposób toczące się procesy.

Magazyn podaje, że ponieważ procesy zostały wstrzymane w związku z upadłością, decyzja firmy o sprzedaży nie będzie miała na nie natychmiastowego wpływu. Ale konsumenci mogliby spróbować wykorzystać decyzję spółki o wycofaniu produktów jako dowód, że jednak są one toksyczne.

Azbest w produktach z talkiem

Dochodzenie przeprowadzone przez Reuters w 2018 r. wykazało, że J&J od dziesięcioleci wiedziało, że azbest, substancja rakotwórcza, jest obecny w jej produktach z talkiem. Wewnętrzne akta firmy, zeznania świadków i inne dowody wykazały, że od co najmniej 1971 r. do początku XXI wieku talk i gotowe proszki J&J dawały pozytywne wyniki na obecność niewielkich ilości azbestu.

Sprzedawany od 1894 roku Johnson's Baby Powder był symbolem wizerunku firmy. Reuters podał, że produkt stanowił ok. 0,5% amerykańskiego biznesu w zakresie zdrowia konsumentów, gdy firma wycofała go z półek.