Shopee: klienci skompletują wyprawkę szkolną online

W przeciętnym gospodarstwie domowym planowane wydatki na wyprawkę szkolną mieszczą się w przedziale od 100 do 500 zł. Wiele osób planuje robić zakupy online ze względu na lepsze ceny niż w sklepach stacjonarnych i atrakcyjniejsze promocje - wynika z badania przeprowadzonego przez Shopee.

Platforma przeprowadziła w swojej aplikacji ankietę, aby zbadać zwyczaje i preferencje polskich konsumentów związane z kompletowaniem wyprawki szkolnej. W badaniu wzięło udział 1200 użytkowników aplikacji – rodziców, którzy robią szkolne zakupy dla swoich dzieci, oraz starszych uczniów i studentów, którzy produkty szkolne kupują już sami. Ponad 80% respondentów w obu tych grupach zamierza robić specjalne zakupy związane z rozpoczęciem roku szkolnego.

Wyniki ankiety wskazują, że rodzice są bardziej zapobiegliwi i wcześniej rozpoczynają przygotowania: 75% z nich kupuje produkty szkolne nawet miesiąc przed 1 września. Starsi uczniowie i studenci znacznie później zaczynają myśleć o przygotowaniach do nauki: 75% z nich na zakupy wybiera się zaledwie dwa tygodnie przed rozpoczęciem roku szkolnego.

Plecaki i elektronika na top liście

Najczęściej kupowanymi produktami do szkoły są oczywiście artykuły papiernicze: zeszyty, ołówki, kredki, farby – planuje je kupić 90% rodziców, jak i studentów. Drugim najpopularniejszym szkolnym produktem jest plecak. Wśród osób, które zamierzają go kupić w tym roku, aż 74% rodziców oraz 85% starszych uczniów i studentów zrobi to przez internet.

Również ci, którzy przed początkiem roku chcą nabyć komputer czy tablet do szkoły, w większości zrobią to online (w obu grupach ponad 72%). Podobny odsetek ankietowanych uznaje, że elementy wyposażenia pokoju ucznia, jak biurko, krzesło czy lampę, także najlepiej upolować w sieci. Jedyny wyjątek stanowią kupowane przez rodziców buty do szkoły – 59% z nich chce udać się razem z pociechą do sklepu stacjonarnego i tam dokonać wyboru.

W Internecie taniej

W Internecie można znaleźć oferty w lepszych cenach - to główny powód, dla którego kupujący decydują się na poszukiwania szkolnych akcesoriów na platformach zakupowych i w sklepach internetowych. Zwraca na niego uwagę ponad połowa ankietowanych w obu grupach. Rodzice przywiązują też wagę do atrakcyjnych promocji, możliwości wyboru dostawy do domu i oszczędność czasu. Dla studentów z kolei ważny jest większy wybór produktów w jednym miejscu – wskazało na to 46% osób kupujących online.

Budżet przeznaczony na zakupy szkolne w przeciętnym gospodarstwie domowym  mieści się w przedziale między 100 a 500 zł. Co istotne, rodzice planują wydać na swoje pociechy więcej, niż młode osoby same na siebie. W grupie rodziców 77% zamierza zapłacić za szkolną wyprawkę ponad 200 zł – wśród nich 2/3 chce się zmieścić w przedziale do 500 zł, a 1/3 uważa, że wydatki przekroczą tę kwotę. 8% rodziców bierze pod uwagę, że na przygotowania do szkoły wyda ponad 1000 zł. Z kolei wśród studentów i najstarszych uczniów 52% nie zamierza przekroczyć progu 200 zł, a 30% planuje zmieścić się w przedziale między 200 a 500 zł.

Dodatkowo w sieci konsument może też liczyć też nie tylko na okazyjne ceny, tak np. w Shopee na obniżki do 80% w ramach kampanii „Powrót do szkoły”, ale i niższe koszty zamówienia i bezpłatne dostawy w wybrane dni. Na przykład dzięki partnerstwu z Orlen Paczka, 14 i 21 sierpnia odbędą się kolejne Niesamowite Niedziele. Kupujący będą mogli wówczas zdobyć dodatkowe kupony, obniżające cenę zamówienia, a także, wybierając dostawę do jednego z ok. 1000 automatów paczkowych koncernu bądź punktu odbioru Orlen Paczka, będą mogli cieszyć się bezpłatnym dostarczeniem zakupów.

Shopee to globalna platforma e-commerce, która łączy kupujących, marki oraz sprzedawców, umożliwiając wszystkim kupowanie i sprzedawanie w dowolnym miejscu i czasie. Firma rozpoczęła działalność w Azji Południowo-Wschodniej i na Tajwanie w 2015 roku, a w 2019 roku rozszerzyła ją na inne rynki globalne. W Polsce działa od jesieni 2021 roku.