Air-commerce: marnują się tony surowców i pieniędzy

Do polskich konsumentów, oprócz zamówionych produktów, ze względu na zbyt duże opakowania, dostarczanych jest ponad 40 milionów m3 powietrza - wynika z badania DS Smith. To tak jakby Polacy zapłacili za wysłanie powietrza zgromadzonego w 13,5 tys. basenów olimpijskich.

Badania zrealizowane na zlecenie DS Smith, wiodącego dostawcy przyjaznych środowisku opakowań wykazały, że wskutek wysyłania powietrza w przesyłkach e-commerce, a co za tym idzie narastającego trendu air-commerce, marnują się tony surowców i pieniędzy.

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, dwa lata temu przeciętny mieszkaniec naszego kraju wytwarzał 342 kg odpadów komunalnych. Szacuje się, że za osiem lat, w roku 2030, średnia produkcja odpadów wzrośnie aż do 370 kg, jednak już dziś roczne zużycie opakowań to aż 160 kg na mieszkańca. Według danych z roku 2020 recyklingowi poddawanych jest zaś mniej niż 30% wszystkich odpadów (źródło: Główny Urząd Statystyczny).

Przeprowadzone badania wykazały, że co roku ze względu na zbyt obszerne opakowania marnuje się w Polsce: 88 747 ton tektury o wartości 43 milionów złotych, która mogłaby zostać wykorzystana do innych celów. Marnują się też 333 miliony mkw. taśmy klejącej używanej do pakowania przesyłek, co niemal odpowiada powierzchni Krakowa. I trzecia strata: 41 milionów m3 wypełniaczy przesyłek, które wystarczyłyby do 41-krotnego wypełnienia Stadionu Narodowego.

Eksperci wyliczyli, że zbyt duże opakowania to także prawie 2,5 miliona dodatkowych kursów samochodów dostawczych, co skutkuje emisją do atmosfery aż 42 tys. ton zbędnego dwutlenku węgla.

Według badania DS Smith używanie zbyt dużych opakowań, oprócz znaczącego oddziaływania na środowisko naturalne, ma także negatywny wpływ na postrzeganie marek przez konsumentów. Co trzeci polski klient e-commerce (29%), który odebrał przesyłkę, w której było zbyt dużo pustej przestrzeni wokół zapakowanego produktu, odczuwa negatywne emocje w stosunku do marki, której produkt zakupił. Kolejnych 18% badanych deklaruje, że nie zdecydowałoby się na ponowny zakup u takiego sprzedawcy.

Co najbardziej irytuje Polaków w opakowaniu, gdy dostają zamówioną przesyłkę? Aż połowa z nich (48%) ma trudności z otwarciem paczki, a 43% uważa, że sprzedawca użył do pakowania zbyt dużej ilości plastikowej taśmy klejącej. Dla 40% z nas spakowana przesyłka jest zbyt duża w stosunku do wysyłanego produktu.

– Dzisiejszy konsument oczekuje ograniczenia materiałów używanych do pakowania. Marnowanie surowca i niepotrzebne koszty z tym związane to jedno, równie bolesny jest jednak koszt środowiskowy wynikający ze zbędnej emisji CO2 - komentuje Paweł Mazanka, kierownik działu innowacji i rozwoju produktu, DS Smith Polska. - To właśnie teraz jest najlepsza pora na pozbycie się powietrza z przesyłek e-commerce i zahamowanie niechlubnego trendu air-commerce – uważa.

I dodaje, że prawie połowa badanych (46%) chciałaby otrzymywać swoje przesyłki w opakowaniach pochodzących z recyklingu, a czterem na dziesięciu osobom zależy na dopasowaniu przesyłki do kształtu zamawianego przedmiotu.

- Nawet pozornie małe działanie, np. minimalizacja użytych surowców, może przynieść znaczące oszczędności. Dzięki przemyślanemu i odpowiedzialnemu zaprojektowaniu opakowania możemy zredukować negatywny wpływ na środowisko, a także zoptymalizować koszty w całym łańcuchu dostaw. Zmiana opakowania o zaledwie 1mm może spowodować znaczącą różnicę - odkreśla ekspert DS Smith.

Zdaniem Pawła Mazanki już na etapie projektowania możemy zdecydować o ilości i jakości surowców, by w jak najwyższym stopniu spełniały wymagania produktu i kanału sprzedaży. - W jednym ze realizowanych projektów drobne zmiany w konstrukcji opakowania pozwoliły uzyskać aż 30% oszczędności kosztowych, przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2 o 10%. Właśnie w taki sposób wypracowujemy i wdrażamy z naszymi klientami projekty zgodne z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego i mam nadzieję, że takie podejście stanie się normą dla całej branży i wkrótce zapomnimy o air-commerce – mówi Mazanka.

Warto odnotować, że przy współpracy z Fundacją Ellen MacArthur DS Smith opracował Zasady Projektowania w Obiegu Zamkniętym. Obecnie firma pracuje nad około dwoma tysiącami projektów, które spełniają wszelkie normy „cyrkularnych” produktów.

 

Katarzyna Pierzchała 5366 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.