Rosyjski producent napojów zajmuje miejsce Coca-Coli i PepsiCo

Gdy najwięksi na świecie producenci napojów bezalkoholowych wycofali się z Federacji po inwazji na Ukrainę, lokalny producent Czernogołowka dąży do uzyskania 50% udziału w krajowym rynku.

Udziały Czernogołowki w rynku osiągnęły wartość blisko 9 mld dol. (8,8 miliarda euro), podaje "ESM Magazine", powołując się na dane Reutersa.

Masowy exodus firm zachodnich spowodowany sankcjami i restrykcjami wobec działań Rosji na Ukrainie stworzył nieoczekiwaną szansę dla rosyjskich firm i przedsiębiorców. Czernogołowka, nazwana na cześć miasta pod Moskwą, w którym została założona w 1998 roku, produkuje przekąski, wodę butelkowaną, ziołowe lemoniady, napoje energetyczne, a od maja lokalną markę Cola Chernogolovka - podobieństwo nazwy, oczywiście, nieprzypadkowe.

- Firma podwaja swoją działalność w tym roku i spodziewa się osiągnąć 30% udziału w rynku w ciągu dwóch lat, w porównaniu z około 8,5% na koniec 2021 roku - poinformowała dyrektor generalna Czernogołowki Natalia Sachnina. – Byliśmy, jesteśmy i będziemy głównym rosyjskim producentem napojów. Mamy nadzieję na zdobycie pozycji absolutnego lidera na rynku rosyjskim i nad tym pracujemy – dodała.

Jak poinformowała, Czernogołowka prawie podwoiła wolumeny w południowym mieście Krasnodar i zwiększyła o 50% przepustowość w syberyjskim Nowosybirsku w 2022 r. w porównaniu z 2021 r.

Lokalne wersje "coli"

Chociaż napoje gazowane produkowane przez Coca-Colę i PepsiCo są nadal dostępne w Rosji, z czasem znikną, ponieważ istniejące zapasy wyczerpią się, pozostawiając lokalnym producentom pole do działania.

Przypomnijmy, że PepsiCo zawiesiło w marcu produkcję i sprzedaż sody w Rosji. Coca-Cola również zawiesiła działalność w marcu. W czerwcu poinformowała, że ​​rozlewnia Coca-Cola HBC AG i jej obecni klienci w Rosji wyczerpują zapasy. Więcej nt. znajdziesz TUTAJ.

Nowo wprowadzone marki coli, w tym CoolCola firmy Chernogolovka i konkurencyjna Ochakova, wzrosły do ​​5% udziału w sprzedaży w tej kategorii w pierwszej połowie 2022 r., podał NielsenIQ Russia.

– Nasza firma nie była obecna w segmencie coli – powiedziała Sachnina o obszarze, który stanowi około 50% rynku. – W tym roku weszliśmy w ten segment i zbiegło się to z odejściem międzynarodowych graczy w tym segmencie. Więc nasze perspektywy i ambicje są niemal nieograniczone – dodała.

Aby sprostać przewidywanemu wzrostowi popytu, Czernogołowka buduje w mieście zakład produkcyjny o powierzchni 40 tys. mkw. Obiekt będzie kosztował ponad 3 mld rubli (49 mln euro), a jego pierwszy etap ma zostać ukończony w marcu 2023 roku.

Rosyjskie fast foody

Czernogołowka zaczęła dostarczać napoje bezalkoholowe do rosyjskich sklepów Burger King i KFC w kwietniu. Jest w trakcie rozmów, aby zrealizować to samo dla Vkusno & Tochka, sieci dawnych restauracji McDonald's, która została sprzedana lokalnemu licencjobiorcy, podał ESM Magazine. Vkusno & Tochka szukają nowego dostawcy napojów, ponieważ zapasy Coca-Coli się wyczerpują. Doskonałym kandydatem na to miejsce jest lokalna Czernogołowka.

- Podobnie jak wszystkie rosyjskie firmy, Czernogołowka borykała się z problemami z dostawami po tym, jak zachodnie rządy i firmy nałożyły na Rosję sankcje i ograniczenia - powiedziała Sachnina. - Szczególnym problemem są aluminiowe pokrywki i etykiety samoprzylepne. Jednak władze regionu moskiewskiego naciskały na umieszczenie Czernogołowki na liście firm produkujących kluczowe towary, co umożliwiło jej skorzystanie z preferencyjnych kredytów w kwietniu i maju br. - poinformowała.

Firma nie wyklucza możliwości wejścia na giełdę, ale warunkiem i ​​priorytetem teraz jest jej wzrost. Rozważa też akwizycje, w tym od odchodzących firm zachodnich. Do tej pory nie było jednak rozmów na ten temat.