Właściciel Pyszne.pl notuje straty, ale trzyma się mocno w Europie

Grupa Just Eat Takeaway, w Polsce znana pod szyldem Pyszne.pl, ogłosiła miliardowe straty w pierwszej połowie 2022 roku. Amortyzacja stanowi duże obciążenie dla działalności grupy usług dostawczych. Ale biznes pozostaje silny w Europie Północnej i Środkowej.

Zyski giganta branży dostawczej Just Eat Takeaway spadły w pierwszej połowie roku jeszcze bardziej na minus z powodu odpisu wartości amerykańskiej spółki zależnej Grubhub. Najważniejsze jest to, że spółka matka (właściciel m.in. polskiej spółki zależnej Pyszne.pl i niemieckiej Lieferando) odnotowała stratę około 3,5 mld euro po tym jak w tym samym okresie ubiegłego roku straciła 486 mln euro - pisze "Lebensmittel Zeitung".

Przypomnijmy, że holenderska Grupa Just Eat Takeaway zapowiedziała zakup Grubhuba dopiero latem 2020 roku za 7,3 mld dol., czyli za ok. 6,4 mld euro w ówczesnych akcjach własnych. Teraz firma musiała odpisać 3 mld euro, czyli prawie połowę z tej kwoty. W związku z tym, jak donosi "LZ", amerykańska firma chce się teraz wycofać ze współpracy z Just Eat Takeaway.

W pierwszej połowie roku dostawca żywności nie spełnił przeciętnych oczekiwań analityków dla większości wskaźników. Zarówno liczba zamówień, około 510 mln, jak i wartość transakcji brutto (GTV), wynosząca prawie 14,2 mld euro, były słabsze, niż przewidywali eksperci. Rok temu udało się zrealizować jeszcze 547 mln zamówień i GTV 14,1 mld euro. Podobnie jak jego konkurent Delivery Hero, Just Eat Takeaway musi monitorować i na bieżąco sprawdzać, jak firma radzi sobie z inflacją i wynikającym z niej mniejszym budżetem swoich klientów.

Silny biznes w Europie Północnej i Środkowej

Skorygowana strata Just Eat Takeaway przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacji (EBITDA) spadła o prawie 30% do 134 mln euro w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku i jest nieco lepiej, niż oczekiwano. Grupa stwierdziła, że w szczególności segment Europy Północnej i Środkowej wniósł tu znaczący wkład. Oprócz Niemiec (Lieferando) region obejmuje również Danię, Polskę (Pyszne.pl), kraje Beneluksu i Austrię.

Spółka potwierdziła swoje perspektywy na bieżący rok: oprócz średnio jednocyfrowego procentowego wzrostu wolumenu transakcji brutto, skorygowana marża operacyjna (marża EBITDA) powinna wynosić od minus 0,5 do minus 0,7%. Podobnie jak w 2021 r. wynik operacyjny powinien być ujemny również w roku bieżącym.

Grupa Just Eat Takeaway obsługuje lokalne marki w 23 krajach, współpracuje z ponad 600 tys. partnerami restauracyjnymi.