Lidl wprowadza torbę ratunkową

Dzięki niej dyskonter chce ratować niedoskonałe warzywa i owoce.

Wraz z wprowadzeniem torby ratunkowej we wszystkich sklepach sieci w Niemczech, sieć podejmuje kolejny krok w kierunku niemarnowania żywności.

Według raportu Federalnego Urzędu Statystycznego dla Komisji Europejskiej z czerwca 2022 r. co roku w Niemczech na śmietnik trafia około 11 mln ton żywności. Chociaż handel w tym procederze ma znacznie mniejszy udział (7%) niż gospodarstwa domowe (59%), to mimo to i na tym polu również można by uniknąć wielu strat. I tu z pomocą przychodzi Lidl, który wprowadza torbę ratunkową we wszystkich swoich sklepach w Niemczech w ramach holistycznej koncepcji "Save me". Torba daje szansę na uratowanie owoców i warzyw, które są mniej doskonałe, ale w dalszym ciągu nadają się do spożycia. Torby ratunkowe są dostępne w obniżonej cenie standardowej 3 euro za sztukę.

Torba ratunkowa, która waży do 5 kg, zawiera różnego rodzaju owoce i warzywa. Można w niej znaleźć na przykład produkty, których opakowanie zostało uszkodzone czy konkretne artykuły wymagające sortowania. Jak zapowiada Lidl wprowadzenie torby ratunkowej do wszystkich 3200 sklepów nastąpi po zakończeniu fazy pilotażowej.

- Dzięki holistycznej koncepcji "Save me" i torbie ratunkowej chcemy współpracować z naszymi klientami, aby oszczędzać żywność w ukierunkowany sposób. Straty mogą się szybko pojawić, szczególnie dotyczy to owoców i warzyw. Chcemy to ograniczać, oferując produkty niedoskonałe w mocno obniżonych cenach. Żywność powinna znajdować się na talerzu, a nie w koszu na śmieci. Każdy kawałek jedzenia, który nie zostanie wyrzucony, jest  sukcesem dla nas, środowiska i klimatu. Dzięki torbie ratunkowej tworzymy kolejny element naszej strategii zrównoważonego rozwoju oprócz przekazywania żywności do banków żywności - mówi Christian Härtnagel, dyrektor generalny Lidla w Niemczech.

Lidl jako sprzedawca detaliczny żywności jest świadomy swojej odpowiedzialności i zakotwiczył zapobieganie marnowaniu żywności w swojej strategii zrównoważonego rozwoju na rok 2030. Dyskonter zobowiązuje się w niej do ograniczenia marnowania żywności i odpadów organicznych o 30% do 2025 r. pod strategicznym parasolem Lidl Food Rescue.

Od końca 2020 r. produkty z krótkim terminem ważności są oferowane i z powodzeniem sprzedawane w zielonych pudełkach "Wciąż jestem dobry" w całych Niemczech. Dla jeszcze większej skuteczności Lidl łączy wszystkie środki przeciwdziałające marnowaniu żywności w ramach koncepcji "Save me", w tym pudełka ratunkowe (dawniej "Wciąż jestem dobry"), nowe torby ratunkowe na owoce i warzywa oraz dalsze zniżki na wypieki, które już zostały przecenione.

W przyszłości klienci znajdą produkty po obniżonej cenie wyraźnie widoczne w stacjach ratowniczych i pudełkach oznaczonych napisem "Save me". W nowo utworzonym filtrze ratunkowym na www.lidl-kochen.de mogą oni także wprowadzać różne składniki, a następnie otrzymywać propozycje przepisów na dania, które można ugotować tak, aby nic nie musiało trafić do kosza.

Oprócz wyżej wymienionych działań w ramach kampanii "Save me", inne inicjatywy obejmują także zamawianie towarów w oparciu o potrzeby poprzez skuteczny system zarządzania towarami, ukierunkowaną współpracę z dostawcami, partnerstwo z bankami żywności, wsparcie kampanii "Often Good for Longer" oraz recykling żywności, która nie nadaje się już do spożycia.

Także w naszym kraju problem marnowania żywności nie jest obojętny niemieckiej sieci. Przypomnijmy, w styczniu 2021 r., w związku z pojawiającymi się informacjami w mediach o jesiennej nadprodukcji ziemniaków u rodzimych rolników i problemie z ich rozprowadzeniem, Lidl wykupił od nich nadmiar warzyw i sprzedawał je u siebie w obniżonej cenie 0,99 zł/1 kg. Wcześniej odkupił od właściciela gospodarstwa rolnego w Węglewicach Kolonii (woj. łódzkie) niedoskonałe buraki, które miały trafić do kosza z uwagi na swój kształt. Po krzywych burakach przyszedł czas na niedoskonałe marchewki. W ramach akcji sieć zdecydowała się odkupić nieperfekcyjne warzywo od polskiej Grupy Producentów Owoców i Warzyw - Polfarm. Warzywa pojawiły się we wszystkich sklepach sieci od 9 grudnia ub.r. i były dostępne do wyczerpania zapasów, w cenie 4,99 zł za 5 kg. Z kolei w czerwcu br. Grupa Maspex udostępniła w sieci Lidl limitowaną edycję przetworów powstałych z plonów, których rolnicy nie byli w stanie sprzedać. Teraz przed zmarnowaniem udało się uchronić agrest.

Joanna Hamdan 13995 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.