Al.Capone: ważny jest szeroki wybór na każdą kieszeń [WYWIAD]

W każdej grupie alkoholi obserwujemy wzrost sprzedaży tych droższych. Klienci nie chcą tylko podstawowych znanych marek - mówi w rozmowie z "Handlem" Marcin Górski, dyrektor ekspansji, członek zarządu sieci sklepów z alkoholem Al.Capone.

„HANDEL”: Po jakie alkohole mocne najczęściej sięgają Polacy?

MARCIN GÓRSKI: Spośród alkoholi mocnych Polacy najczęściej wybierają wódkę: czystą lub smakową. Rośnie także segment wódek produkowanych w małych destylarniach, co jest odpowiedzią na trend związany z rzemieślniczą, lokalną produkcją. W sklepach Al.Capone przeznaczyliśmy na taką ofertę cały dodatkowy regał. Konsumenci chętnie kupują też inne alkohole mocne, które produkowane są na całym świecie. Tu najbardziej wybija się whisky. Sprzedaż whisky typu blended rośnie u nas rok do roku na bazie tych samych sklepów o 16,5%, a whisky single malt o 44,5%. Konsument poszukuje dziś nowych, specyficznych smaków. Znaczenie ma kraj i region, z którego pochodzi alkohol, czy jest to wspominana whisky typu blended, czy single malt, użyte składniki, sposób słodowania, rodzaj beczek użytych do starzenia (znaczenie ma na przykład to, co wcześniej w nich leżakowało), czy chociażby ilość danego trunku, jaka została wyprodukowana. Wiele osób myśli, że whisky to tylko Szkocja, Irlandia czy USA. A tak nie jest. Wielbicieli mają na przykład whisky japońskie czy indyjskie, które w sklepach Al.Capone również są dostępne. Kolejną kategorią z mocną dynamiką wzrostu, bo aż 36%, są rumy. Oferujemy przedstawicieli tego gatunku z Kuby, Panamy, Barbadosu, Dominikany czy Kolumbii. Tutaj również znaczenie ma jakość trunku i jego walory smakowe.

Czy pora roku ma znaczenie, jeśli chodzi o rodzaj wybieranych alkoholi?

Lato sprzyja miksologii i robieniu koktajli. Wówczas lepiej sprzedają się rumy, giny i tequile. Wyłączając z analizy okres Świąt Wielkanocnych i Bożego Narodzenia, gdzie klienci zawsze kupują droższe i markowe alkohole, to na tych produktach w sezonie letnim wzrost w stosunku do okresu zimowego wynosi aż 31%.

Które segmenty cenowe dominują w sprzedaży wódki, wina, a które w whisky?

W sprzedaży wódki dominuje segment mainstream, czyli cena w wysokości ok. 25 zł za 0,5 l. Jeśli chodzi o whisky, to króluje 0,7 l, a średnia cena butelki whisky typu blended wynosi 76 zł. W winach, ale oczywiście mówię tu z perspektywy naszej sieci sklepów, widać wyraźne przesunięcie się klientów do droższych segmentów, niż było to jeszcze parę lat temu. Dla przykładu średnia cena butelki wina w 2019 r. wynosiła 24,90 zł, a w roku obecnym jest to już 31,50 zł. W każdej grupie alkoholi obserwujemy wzrost sprzedaży tych droższych. Klienci dzisiaj nie chcą tylko podstawowych znanych marek. W sklepach Al.Capone oferujemy szeroki wybór, ale co bardzo ważne, także profesjonalną obsługę, która zna się na alkoholach i potrafi doradzić odpowiedni trunek zgodny z gustem klienta, okazją czy posiłkiem. Nie jest tak, że wystarczy mieć produkty. Sztuka tkwi we właściwym ich doborze, ale także w edukacji personelu.

Alkohole mocne w odwrocie: są takie? I co z małpkami, zwłaszcza po wprowadzeniu tzw. podatku cukrowego, który objął również alkohole sprzedawane w małych pojemnościach?

Od lat problemy ze wzrostem sprzedaży na polskim rynku ma koniak, ale akurat u nas kategoria ta rośnie 36% rok do roku na bazie tych samych sklepów. Jeśli chodzi o małpki, czyli głównie wódkę czystą i smakową w małych pojemnościach, to po wprowadzeniu podatku cukrowego w styczniu 2021 r. kategoria ta, porównując rok 2021 do 2020, urosła w naszych sklepach o 5%. Oznacza to stagnację, chociaż w tym samym okresie cała kategoria wódki wzrosła o 26%.

Jakie znaczenie dla klientów sklepów specjalistycznych ma ich obsługa?

Część klientów ma już swoje rozeznanie, co im odpowiada, i wówczas eksplorują konkretne gatunki, np. whisky dymne i pośród nich poszukują nowych smaków, produktów leżakowanych czy limitowanych edycji konkretnych butelek. Inni znowu oczekują, że pomożemy im ten świat przybliżyć, opowiedzieć o nim, o smakach, procesie produkcji itd. To, co robimy w Al.Capone, to dajemy klientom szeroki wybór alkoholi z całego świata i na każdą kieszeń. Mamy kilka tysięcy pozycji do wyboru, a personel doradzi, który produkt będzie najlepiej pasował. Jako specjalistyczna sieć sklepów z alkoholem dbamy o to, aby oferta była szeroka. Pokazujemy też nowości, jakie wchodzą na rynek. W firmie pracuje wielu ekspertów i pasjonatów mocnych trunków, którzy trzymają rękę na pulsie, aby oferta była dostosowana do gustu klientów.