Producent Kujawskiego tłumaczy jego cenę

Cena najpopularniejszego w Polsce oleju - Kujawskiego - rośnie z miesiąca na miesiąc. Obecnie za 1 l tego produktu konsumenci płacą niemal połowę więcej niż rok wcześniej. Jak długo jego ceny będą jeszcze rosnąć? Oto zapytaliśmy Bunge, producenta Kujawskiego.

Z wyliczeń ASM Sales Force Agency wynika, że w sieciach handlowych w czerwcu br., rekordowy wzrost cen w skali roku - 85,87% - odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z Koszyka Cenowego HandelExtra.pl przygotowywanego przez CMR i dotyczącego sklepów do 300 mkw. wiemy natomiast, że za olej w czerwcu br. konsumenci tych sklepów płacili niemal o 73% więcej niż przed rokiem i jest to absolutny rekordzista, jeśli chodzi o podwyżki cen żywności.

Żeby jeszcze bardziej zobrazować skalę, spójrzmy na dane NielsenIQ, które otrzymaliśmy od Bunge - producenta Oleju Kujawskiego. W maju 2021 r. za najpopularniejszy wariant tego produktu - Kujawski 1 l - konsumenci płacili średnio 7,30 zł. Rok później, a więc w maju 2022 - już 11,59 zł.

Skąd ta galopada cen, czy i kiedy ustanie spytaliśmy właśnie Bunge (dawna Kruszwica).

- Na akcję cenową obserwowaną w ostatnich miesiącach miało wpływ kilka czynników poza podażą i popytem zbóż i nasion oleistych, w tym obawy o inflację. Wojna na Ukrainie doprowadziła do ograniczeń logistycznych i ograniczonej podaży. Ponadto zwiększony popyt i ciągły wzrost kosztów energii, opakowań, logistyki i pracy przełożyły się na wyższe koszty produkcji i dystrybucji. To wszystko ma wpływ na ostateczne ceny konsumenckie - wylicza Rafał Niczypor, manager ds. komunikacji korporacyjnej, Bunge.

Jak mówi, na tę chwilę trudno przewidzieć przyszły rozwój cen oleju i ocenić kiedy Kujawski przestanie drożeć. - Na ceny żywności nadal będzie wpływ miało wiele różnych czynników, takich jak ceny surowców roślinnych na rynkach światowych, bieżące wydarzenia geopolityczne, przyszłe zbiory, kursy walut itp. - podkreśla Rafał Niczypor.

Drogo, coraz drożej

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w czerwcu br. wykazało średnią cenę koszyka w sieciach handlowych na poziomie 246,75 zł. To wzrost o 5,69 zł, czyli 2,36% w porównaniu do maja br. Ponadto z zebranych danych wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu br. były wyższe niż w maju.

Natomiast z Koszyka Cen HandelExtra.pl za czerwiec 2022 r. wynika, że jeśli chodzi o podwyżki, to rekordzistą cały czas jest olej, ale coraz więcej podstawowych produktów jest już prawie o 50% droższych niż rok wcześniej. Nie drgnęły tylko dwa z ponad 30, które monitorujemy. Potaniał roślinny zamiennik mleka i to symbolicznie, bo o 0,2 %, bez zmian pozostała cena ciastek.

 

Ilona Mrozowska 4642 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.