Niedostępne, lub trudno dostępne smakuje najlepiej [HE WEEKEND]

Ostatnie tygodnie upłynęły Polakom na poszukiwaniu cukru, a teraz octu. Okazuje się jednak, że więcej w tym paniki niż faktycznych braków produktów w kraju. Zakupy pod wpływem silnego impulsu oraz w obawie przed kolejnymi podwyżkami cen nie są niczym nowym. Przypominamy wybrane tego typu sytuacje.

Na zdjęciu: efekt panicznych zakupów Polaków podczas pierwszych dni lockdownu w marcu 2020 r.

Zawirowania w handlu nie są niczym nowym. Przez ostatnie lata nie raz byliśmy świadkami drastycznych skoków cen różnych produktów (np. pietruszki!) czy akcji promocyjnych, które powodowały szaleństwo w sklepach. Oto wybrane przykłady z ostatnich lat.

CZERWIEC 2014, LIDL. Dziś mało kto o tym pamięta, ale to mniej więcej w tym czasie odbyła się pierwsza (a przynajmniej pierwsza z nagranych) słynna już bitwa o Croscy w Lidlu. Filmik z tego "wydarzenia" [dostępny tutaj] podbił internet i stał się absolutnym symbolem tego do czego zdolni są konsumenci, aby w niższej cenie zdobyć upragniony produkt, w tym przypadku buty. Podobne sytuacje miały miejsce w Lidlu przy okazji promocji na galanterię skórzaną Wittchen [nagranie tutaj], dziś często zalegającą na półkach tej sieci i obojętnie mijaną przez klientów. 

SIERPIEŃ 2017. W połowie sierpnia cena kilograma masła w blokach wynosiła już w Polsce 23,56 zł. To o 76% więcej niż rok wcześniej i o 138% więcej niż w maju 2016 r., od którego to momentu ceny masła zaczęły wyraźnie rosnąć. Notowania masła konfekcjonowanego wzrosły w ciągu roku niemal 62%, a od dołka z końca maja 2016 r. – o 113%. Przyczyną był wzrost globalnego popytu na masło. W tym czasie Polacy wykupywali ze sklepowych półek masło na potęgę, oczywiście w obawie przed kolejnym podwyżkami. W sieci trwała "licytacja" gdzie jeszcze można kupić masło i za ile.

MAJ 2019. Za pietruszkę trzeba było płacić nawet 22 zł za kilogram. To absolutny rekord i wzrost w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej o 65%. Eksperci z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej winili za to suszę z 2018 r. Okazało się także, że eksporterzy - widząc zapotrzebowanie na warzywa w innych krajach - sprzedawali większe partie pietruszki za granicę. Podobnie jak w przypadku masła, w sieci wrzało. Polacy wymieniali się poradami "co zamiast pietruszki", w których sklepach dostępna jest pietruszka i ile kosztuje.

MARZEC 2020. Na pniu wyprzedaje się wówczas wszystko z branży FMCG, ale skupmy się na papierze toaletowym. Sądny dla tej kategorii okazał się 11 tydzień 2020 r, czyli okres od 9 do 15 marca. Był to tydzień, w którym po raz pierwszy w historii naszego kraju ogłoszono zamknięcie szkół, przedszkoli i żłobków w związku z nadchodzącą wówczas pandemią Covid-19. Według agencji badawczej NielsenIQ, w marcu 2020 r. sprzedaż wartościowa papieru toaletowego w porównaniu do średniej z 12 poprzednich miesięcy (03.2019-02.2020) była wyższa o 61,9%. Przełożyło się to na 98,1 mln zł dodatkowej sprzedaży oraz odpowiednio 92,5 mln dodatkowych rolek papieru toaletowego zakupionych przez konsumentów! W kwietniu trwała "konsumpcja" zapasów, w maju przyszło opamiętanie, a w ślad za tym zakupowy zwrot o 180 stopni [więcej na ten temat tutaj].

LUTY 2022. 24 lutego rozpoczyna się inwazja Rosji na Ukrainę, o której mówi cały świat, ale to Polacy jako bliscy sąsiedzi Ukrainy boją się najbardziej. I tak w strachu przed potencjalnymi niedoborami benzyny przed stacjami paliw ustawiają się kolejki do dystrybutorów. Tak było we wszystkich dużych miastach, ale też w tych graniczących z naszymi wschodnimi sąsiadami. W powiecie lubaczowskim, położonym we wschodniej części województwa podkarpackiego, powstały takie korki w okolicach stacji paliw, że policja w niektórych miejscach musiała kierować ruchem. Emocje studził Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen, który podobnie jak teraz producenci cukru, deklarował, że paliwa w Polsce nie brakuje i nie zabraknie. Szturm przeżyły też bankomaty i stacjonarne oddziały banków, w których rozemocjonowani klienci wypłacali oszczędności życia.

LIPIEC 2022. O cukrze i poszukiwaniu go w sklepach napisano i powiedziano już chyba wszystko (problemy z cukrem analizowały największe i najpoważniejsze media w Polsce). Coraz częściej padało jednak pytanie, czy aby na pewno cukru nie ma, czy jest, a brakuje go wyłącznie przez paniczne zakupy konsumentów, którzy o tym, że są braki dowiedzieli się ... z internetu. Teraz pojawiło się kolejne pytanie, co z tym octem? 

Ilona Mrozowska 4642 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.