ASM: najtaniej nie jest ani w Lidlu ani w Biedronce

Zawrotne tempo inflacji winduje ceny także w dużych sieciach handlowych. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency, podstawowe produkty spożywcze były w nich w czerwcu br. droższe o niemal 10% rdr.

Rekordowy wzrost cen w skali roku (86%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Koszyk zakupowy ASM dotyczy dużych sieci handlowych, ale również w sklepach małoformatowych (czyli tych do 300 mkw.) olej okazał się w czerwcu absolutnym rekordzistą, jeśli chodzi o podwyżki, o czym HandelExtra.pl informował publikując własny Koszyk Cen [szczegóły tutaj].

Dwucyfrowe podwyżki w sieciach handlowych według ASM objęły również nabiał (21%) piwo i używki (19%), produkty sypkie (12%) oraz mięso, wędliny i ryby (11%).

W GÓRĘ, W GÓRĘ I JESZCZE RAZ W GÓRĘ

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w czerwcu br. wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 246,75 zł. To wzrost o 5,69 zł, czyli 2,36% w porównaniu do maja br. Ponadto z zebranych danych wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu br. były wyższe niż w maju. Największe podwyżki odnotowano w kanale e-grocery (17,41%) a spośród sklepów tradycyjnych w sieci Carrefour (5,26%). Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: kanał e-grocery (13,48%), Intermarché (11,30%) czy E.Leclerc (10,29%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w czerwcu 2022 r. była wyższa o 32,21 zł niż przed rokiem,
tj. o prawie 15%.

- Naszym zdaniem tak wysokie ceny żywności sprawiają, że klienci jeszcze bardziej aktywnie niż w poprzednich miesiącach będą poszukiwać sklepów, w których wybrane produkty będą najtańsze - uważa Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. - Spodziewamy się, że duże sieci handlowe i dyskonty będą odnotowywać coraz większy ruch. Tylko one mogą aktywnie wpływać na ceny produktów dzięki wieloletnim kontraktom zawartym bezpośrednio z producentami żywności. W naszej ocenie to zwiększone zainteresowanie zakupami w sieciach handlowych będzie odczuwalne już tego lata. W obliczu tak wysokich cen noclegów i posiłków w restauracjach np. nad Bałtykiem, duża część urlopowiczów będzie starała się we własnym zakresie przygotować rodzinny obiad czy kolację z zakupionych produktów – mówi Patryk Górczyński.

NAJNIŻSZE CENY W AUCHAN

Liderem czerwcowego rankingu wciąż pozostaje Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 216,20 zł. To o 1,92 zł więcej niż najtańszy koszyk w maju br., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 11,27 zł (Lidl) i 20,96 zł (Selgros Cash&Carry). Biedronka jest dopiero na czwartym miejscu: tu koszyk cen wyniósł średnio 237,73 zł [patrz wykres].

W czerwcu 2022 r. najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 286,08 zł, czyli o blisko 32% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.

PRODUKTY TŁUSZCZOWE BIJĄ CENOWE REKORDY

Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w czerwcu 2022 r. względem 2021 r. podrożało wszystkie 10 analizowanych kategorii produktów: produkty tłuszczowe, chemia domowa i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, mrożonki, dodatki, nabiał, produkty sypkie oraz używki i piwo. Rekordowy wzrost cen w skali roku (85,87%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency dodatkowo wynika, że nabiał podrożał o prawie 21%, piwo i używki o prawie 19%, produkty sypkie o niecałe 12% a mięso wędliny i ryby o prawie 11%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano wzrost cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w czerwcu 2022 r. drożej o 1,49%).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.

Ilona Mrozowska 4642 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.