Trwa boom na płatności odroczone, korzystają z nich już miliony

Z możliwości "Kup teraz zapłać poźniej" korzysta coraz więcej konsumentów. Potwierdzają to dane PayPo - z usług firmy korzysta już prawie milion klientów, którzy zrobili w sumie ponad 12 mln transakcji zakupowych.

Rynek płatności odroczonych na całym świecie znajduje się w fazie dynamicznego rozwoju. Jego szacowana wartość według Fortune Business Insights może osiągnąć nawet 22 mld dolarów w 2022 r. Podobna sytuacja dzieje się w Polsce, gdzie BNPL przeszedł drogę od technologicznej nowinki przez rosnący trend aż do płatniczego standardu. Już 71% e-kupujących zna płatności odroczone, a 38% regularnie z nich korzysta (źródło: e-Izba).

Według danych z badania Research and Markets roczny średni wskaźnik wzrostu (CARG) płatności odroczonych w Polsce ma wynosić aż 47,6% w latach 2022-2028. Tendencje wzrostowe potwierdzają wyniki firmy PayPo. Według jej analiz, liczba realizowanych za jej pośrednictwem transakcji wzrośnie w tym roku aż o 60% w stosunku do roku poprzedniego i wyniesie 8 mln, osiągając wartość ponad 2 mld zł.

Eksperci wskazują, że powodów tak dużej popularności płatności odroczonych można wymienić co najmniej kilka, a wśród najczęściej wskazywanych jest szybkość i prostota obsługi. Transakcja realizowana jest w kilkanaście sekund i nie wymaga skomplikowanych operacji płatniczych. Dużą zaletą BNPL jest także możliwość zamówienia produktu, sprawdzenia jego jakości oraz przydatności i zwrotu bez dodatkowych kosztów. Wybierając tę metodę, konsument nie zamraża środków finansowych, dzięki czemu nie traci płynności finansowej, a spłaty dokonuje w ciągu 30 dni.

- Osoba, która raz skorzystała z płatności odroczonej PayPo, szybko przyzwyczaja się do tej formy i chętnie dalej, regularnie z niej korzysta. Jest to wygodna, szybka i bezpieczna metoda płatności, która pozwala klientom robić pewne i mądre zakupy – mówi Piotr Szymczak, dyrektor operacyjny PayPo.

Podkreśla, że firma stara się tak kształtować proces płatności, aby był on maksymalnie uproszczony i intuicyjny. Dba też o zrównoważony rozwój, promuje dobre praktyki zakupowe w ramach smart shoppingu i skupia się na doświadczeniach klientów.

- Widzimy, że ta strategia się sprawdza i regularnie robią oni z nami zakupy. W niektórych sklepach współpracujących z nami już nawet co 3 transakcja jest robiona za pośrednictwem PayPo. Takim sklepem jest chociażby marka oferująca kosmetyki naturalne “krem de la krem” – dodaje Szymczak.

Płatności odroczone w sklepach stacjonarnych

Popularność rozwiązań BNPL dostrzegają same sklepy internetowe, które coraz chętniej decydują się na wdrożenie tej formy płatności. Według danych PayPo udostępnienie tej metody płatności może zwiększyć koszyki zakupowe średnio o 20-40%. Raport Koszyk Roku 2022 pokazał, że już 75% największych sklepów online w Polsce ma w swojej ofercie usługi BNPL co najmniej jednego operatora. To wzrost o 143% w porównaniu z ostatnią edycją raportu z 2020 r. Aż 88% z nich wskazuje, że zdecydowało się na PayPo.

Rozwój BNPL to jednak nie tylko zakupy online, ale coraz szersze zastosowanie tej formy płatności też w kanale offline. Dzieje się tak, gdyż coraz więcej klientów chce móc skorzystać z rozwiązań oferowanych im przez e-commerce również w offline. Według najnowszych danych aż co trzeci konsument deklaruje, że gdyby opcja BNPL była dostępna w sklepach stacjonarnych, to skorzystałby z takiego finansowania zakupów. W przypadku osób, które korzystają już z tej formy płatności w internecie, ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi aż 77 proc. (e-Izba).

Rosnący trend wdrażania BNPL w sklepach stacjonarnych potwierdzają dane PayPo, według których aż 80% klientów korzystających z tej formy transakcji online, chętnie wybrałoby ją również offline. Dlatego od września 2021 roku z usług PayPo można korzystać już w sklepach stacjonarnych CCC, a od maja tego roku także w wybranych salonach sieci Empik.

PayPo to fintech działający na rynku od 2016 r. Obecnie jest liderem na rynku odroczonych płatności w internecie w Polsce - nawiązał współpracę z ponad 25 tys. sklepów i zapewnił finansowanie dla blisko 750 tys. kupujących.

Katarzyna Pierzchała 5264 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.