CMR: spada sprzedaż masła, ale nie w dyskontach

Masło należy do najmocniej drożejących produktów. W maju jego cena w sklepach małoformatowych była wyższa o 53% rdr., a w supermarketach o 39% rdr. W związku z tym spada jego sprzedaż, a w supermarketach zdecydowanie rośnie sprzedaż miksów maślanych według danych CMR.

Centrum Badania Rynku (CMR) poinformowało 1 lipca o danych dotyczących sprzedaży wyrobów maślanych. – W okresie od czerwca 2021 r. do maja 2022 r. zarówno w sklepach małoformatowych do 300 mkw., jak i w supermarketach 301-2500 mkw. spadł wolumen sprzedaży wszystkich tłuszczów do smarowania – masła, margaryny oraz miksów maślanych – przekazano.

W ocenie ekspertów CMR spadki związane są ze znacznym wzrostem cen produktów z tej kategorii. – Zwłaszcza masło jest dziś jedną z najszybciej drożejących kategorii produktów – cena za jego kilogram w sklepach małoformatowych w maju br. była aż o 53% wyższa niż w maju zeszłego roku (w supermarketach o 39%) – wskazali.

CMR zaznaczył, że w przypadku sklepów małoformatowych do (300 mkw.) w okresie czerwiec 2021 – maj 2022 wolumen sprzedaży masła spadł o ponad 14% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, a margaryna i miksy maślane zaliczyły spadek na poziomie ok. 8-9%.

Spadek sprzedaż masła jest nieco mniejszy w supermarketach – wolumen w ciągu roku zmniejszył się o niecałe 12%. Z kolei sprzedaż margaryn w supermarketach spadła o zaledwie o ok. 2%. To, co odróżnia sytuację w supermarketach od sklepów małoformatowych, to wielkość wolumenu sprzedaży miksów maślanych, który urósł "zdecydowanie", czyli o 14%.

– Ten wzrost może wynikać z faktu, iż podczas gdy średnie ceny za kilogram masła i margaryny w maju br. były w supermarketach wyższe odpowiednio o 39% i 32% w porównaniu do maja 2021, to średnia cena za kilogram miksu maślanego wzrosła +tylko+ o 15% - ocenili eksperci CMR. – Wygląda zatem na to, że jeśli jakakolwiek kategoria ma zyskiwać na popularności z powodu coraz wyższych cen masła, będą to właśnie miksy maślane – dodali.

Według CMR powodów spadku sprzedaży masła w sklepach małoformatowych i supermarketach "należy szukać także w rosnącym znaczeniu dyskontów dla sprzedaży tej kategorii". – Klienci, obserwując szybkie tempo wzrostu cen masła, coraz częściej poszukują promocji, a te często najłatwiej znaleźć w dyskontach. W I kwartale 2022 r. dyskonty odpowiadały już za 60% wartości sprzedaży masła w sklepach w Polsce – rok wcześniej było to 55% – podał CMR.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.

Źródło: PAP/MH