Alkohole i kosmetyki luksusowe w górę

Rynek dóbr luksusowych odrabia straty po pandemii. W 2021 r. osiągnął wartość 30 mld zł, przy czym największa część należy do aut premium. A jak sobie radzą kategorie FMCG, czyli alkohole i kosmetyki? Sprawdzamy.

Po załamaniu sprzedaży w 2020 r., kolejny rok był czasem odbudowy rynku dóbr luksusowych. W 2021 r. rynek dóbr luksusowych w Polsce wyceniany jest na prawie 30 mld zł. Bardzo dobre wyniki sprzedażowe samochodów premium i luksusowych zrekompensowały wciąż gorsze niż przed pandemią wyniki innych segmentów. Ten największy segment, który okazał się najbardziej odporny na skutki pandemii w 2020 r., w 2021 r. osiągnął 25,3-proc. wzrost wartości - do 20,5 mld zł. Auta premium i luksusowe to także jedyny segment, na którym wartość sprzedaży przekroczyła już tę z 2019 r. – o 23,4%. W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano ponad 91 tys. nowych samochodów premium i 267 sztuk aut luksusowych.

Alkohole też w cenie

Obok branży motoryzacyjnej najlepiej radzi sobie segment alkoholi. Rynek luksusowych alkoholi w porównaniu do innych segmentów, przeszedł kryzys pandemiczny w sposób względnie łagodny, kurcząc się w 2020 r. o 169 mln zł (-13,4% r/r). Niemniej, w 2021 r. nastąpiło mocne odbicie i rynek został wyceniony na 1,2 mld zł (+11,4% r/r), przy czym najbardziej dynamicznie rosła kategoria wina. Prognozy dotyczące wartości sprzedaży detalicznej wskazują, że już w kolejnym roku zostanie osiągnięty poziom sprzed kryzysu. Prognozowany średnioroczny wzrost wartości sprzedaży luksusowych alkoholi na lata 2021-2026 wynosi 4%. Na znaczeniu zyskiwać powinna kategoria whisk(e)y, głównie kosztem luksusowych szampanów, których udział w 2026 r. szacuje się tylko na 3,8%.

Kosmetyki i perfumy na plusie

Kategoria luksusowych kosmetyków i perfum odnotowała w 2021 r. wzrost wartości o 8,1% względem poprzedniego roku. Była to najniższa dynamika spośród analizowanych kategorii luksusowych dóbr konsumpcyjnych, jednak, co pozytywne, relatywnie niski spadek odnotowano w tym przypadku w pierwszym roku trwania pandemii. Swoją pozycję najwyraźniej umocnił segment ekskluzywnych perfum, który w 2021 r. odpowiadał za ponad 54%
wartości tej kategorii dóbr luksusowych. Szacowana wartość rynku luksusowych kosmetyków i perfum w 2021 r. wynosi 1,1 mld zł, a prognozowany średnioroczny wzrost na lata 2021-2026 to 2,2%. Do 22,5% może natomiast wzrosnąć według prognoz udział kosmetyków do pielęgnacji ciała na polskim rynku luksusowych kosmetyków i perfum w 2026 r.

Dane pochodzą z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w dobie zrównoważonego rozwoju”, opublikowanego 29 czerwca 2023 r.

WARTOŚĆ I STRUKTURA RYNKU DÓBR LUKSUSOWYCH W 2021 R. WEDŁUG KPMG:

29,8 MLD ZŁ

W TYM:

Samochody: 20,5 mld zł

Odzież i akcesoria: 2,9 mld zł

Nieruchomości: 2,6 mld zł

Alkohole: 1,2 mld zł

Kosmetyki i perfumy: 1,1 mld zł

Usługi hotelarskie i SPA: 0,6 mld zł

Biżuteria i zegarki: 0,5 mld zł

Pozostałe: 0,4 mld zł

 

 

 

 

Ilona Mrozowska 4642 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.