Alkohole i kosmetyki luksusowe w górę
Rynek dóbr luksusowych odrabia straty po pandemii. W 2021 r. osiągnął wartość 30 mld zł, przy czym największa część należy do aut premium. A jak sobie radzą kategorie FMCG, czyli alkohole i kosmetyki? Sprawdzamy.
Alkohole też w cenie
Obok branży motoryzacyjnej najlepiej radzi sobie segment alkoholi. Rynek luksusowych alkoholi w porównaniu do innych segmentów, przeszedł kryzys pandemiczny w sposób względnie łagodny, kurcząc się w 2020 r. o 169 mln zł (-13,4% r/r). Niemniej, w 2021 r. nastąpiło mocne odbicie i rynek został wyceniony na 1,2 mld zł (+11,4% r/r), przy czym najbardziej dynamicznie rosła kategoria wina. Prognozy dotyczące wartości sprzedaży detalicznej wskazują, że już w kolejnym roku zostanie osiągnięty poziom sprzed kryzysu. Prognozowany średnioroczny wzrost wartości sprzedaży luksusowych alkoholi na lata 2021-2026 wynosi 4%. Na znaczeniu zyskiwać powinna kategoria whisk(e)y, głównie kosztem luksusowych szampanów, których udział w 2026 r. szacuje się tylko na 3,8%.
Kosmetyki i perfumy na plusie
Kategoria luksusowych kosmetyków i perfum odnotowała w 2021 r. wzrost wartości o 8,1% względem poprzedniego roku. Była to najniższa dynamika spośród analizowanych kategorii luksusowych dóbr konsumpcyjnych, jednak, co pozytywne, relatywnie niski spadek odnotowano w tym przypadku w pierwszym roku trwania pandemii. Swoją pozycję najwyraźniej umocnił segment ekskluzywnych perfum, który w 2021 r. odpowiadał za ponad 54%
wartości tej kategorii dóbr luksusowych. Szacowana wartość rynku luksusowych kosmetyków i perfum w 2021 r. wynosi 1,1 mld zł, a prognozowany średnioroczny wzrost na lata 2021-2026 to 2,2%. Do 22,5% może natomiast wzrosnąć według prognoz udział kosmetyków do pielęgnacji ciała na polskim rynku luksusowych kosmetyków i perfum w 2026 r.
Dane pochodzą z raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w dobie zrównoważonego rozwoju”, opublikowanego 29 czerwca 2023 r.
WARTOŚĆ I STRUKTURA RYNKU DÓBR LUKSUSOWYCH W 2021 R. WEDŁUG KPMG:
29,8 MLD ZŁ
W TYM:
Samochody: 20,5 mld zł
Odzież i akcesoria: 2,9 mld zł
Nieruchomości: 2,6 mld zł
Alkohole: 1,2 mld zł
Kosmetyki i perfumy: 1,1 mld zł
Usługi hotelarskie i SPA: 0,6 mld zł
Biżuteria i zegarki: 0,5 mld zł
Pozostałe: 0,4 mld zł

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.