Polomarket: 2,7 mld zł obrotu, cyfryzacja, nowe sklepy

Ponad 280 placówek handlowych w Polsce, trzy centra logistyczne, 5500 pracowników - oto bilans 25-lecia istnienia Polomarketu. W ciągu ostatnich 12 miesięcy sieć osiągnęła obrót w wysokości 2,7 mld zł netto.

Polomarket świętuje 25. urodziny. Historia marki sięga 1997 r., kiedy to pięciu właścicieli 27 sklepów spożywczych z Inowrocławia, Torunia, Świecia, Płocka i Konina połączyli siły i kapitały, aby stworzyć ogólnopolską sieć super­marketów. 25 lat później sieć Polomarket liczy 280 placówek, co czyni ją największą siecią supermarketów w Polsce z rodzimym kapitałem. Jak podaje operator, obrót sieć za ostatnie 12 miesięcy wyniósł 2,7 mld zł. W placówkach robi zakupy średnio 9 mln klientów miesięcznie. W Polomarkecie pracuje 5500 osób.

Polomarket nadal otwiera nowe sklepy i modernizuje już funkcjonujące obiekty. Klienci otrzymują do dyspozycji sale sprzedaży z szerokimi alejami zakupowymi; nowe placówki wyposażone są w lady chłodnicze z odzyskiem ciepła, instalacje fotowoltaiczne, pompy ciepła oraz system zarządzania BMS. Sklepy oświetlane są zewnętrznie i wewnętrznie przy wykorzystaniu energooszczędnych LED-ów.

Jak zapewnia operator, w zakresie asortymentu, większość artykułów z oferty sklepów Polomarket dostarczają polscy producenci, rolnicy, hodowcy i sadownicy. Sieć od lat inwestuje też w rozwój marki własnej. Produkty te dostępne są już we wszystkich kategoriach asortymentowych, w tym w produktach świeżych i stanowią już prawie  1/3 wszystkich dostępnych artykułów z oferty.

W 2016 r. sieć uruchomiła program lojalnościowy „Polokarta”, który był wówczas jednym z pierwszych tego typu rozwiązań wdrożonych na rynku. Od początku funkcjonowania skierowany był do wszystkich klientów, a przystąpienie do niego zostało maksymalnie ułatwione, m.in. dzięki wygodnemu sposobowi rejestracji kart w oparciu o terminale płatnicze. W 2019 r. sieć wprowadziła wirtualne Polokarty wraz z wdrożeniem aplikacji mobilnej na smartfony. Dziś, po 6 latach od uruchomienia programu, niemal połowa klientów Polomarketu używa już Polokarty wirtualnej lub tradycyjnej, mając co tydzień dostęp do dedykowanej oferty promocyjnej.

Pod koniec sierpnia 2019 r. sieć uruchomiła aplikację mobilną: Polomarket – mój ulubiony. Jest ona dostępna do pobrania bezpłatnie na platformach Google Play i App Store. W kwietniu 2020 r. Polomarket rozszerzył ją o usługę click & collect z możliwością zamawiania przez aplikację produktów ze wszystkich kategorii asortymentowych, w tym także z kategorii produktów świeżych, z odbiorem w każdym sklepie sieci. Dodatkowo funkcjonalność aplikacji została w 2020 r. rozszerzona o możliwość zapłaty za zakupy bezpośrednio w telefonie. Następnie w maju 2021 r. operator wprowadził sprzedaż również do kanału „desktop”, z możliwością dowozu zakupów do domu w wybranych miastach.

Polomarket dziś

Nieodłącznym elementem strategii Polomarketu jest zrównoważony rozwój. Działania mające na celu ograniczenie śladu węglowego prowadzone są we wszystkich obszarach działalności, także w transporcie i logistyce, gdzie sieć nie tylko stale inwestuje we własną flotę, ale również uruchomiła trzecie, nowoczesne centrum logistyczne, aby zoptymalizować i skrócić trasy dostaw. Ponadto od początku tego roku Polomarket, jako jedna z pierwszych sieci handlowych w Polsce, zrezygnował z dostarczania gazetek promocyjnych do skrzynek pocztowych. Ograniczenie zużycia papieru, a także skuteczny odzysk makulatury dzięki nowoczesnym prasom zainstalowanym w sklepach, pozwala ratować prawie 100 tysięcy drzew w skali roku, co daje powierzchnię lasu równą niemal 50 boiskom piłkarskim.

Polomarket jutro

Sieć realizuje strategię rozwo­ju, zakładającą przede wszystkim otwarcia nowych marketów w oparciu o swój wypracowany i sprawdzony kon­cept. Dlatego stale poszukuje lokalizacji pod te inwestycje. Sieć kontynuuje proces transformacji cyfrowej i optymalizacji procesów, czego przykładem jest aktualnie wdrażany system informatyczny SAP S/4 HANA. Roz­wiązanie to jest uznawane za najnowocześniejszy i najlep­szy na świecie system optymalizujący pracę i zarządzanie dla dużych firm. Według operatora jest to pierwsze wdrożenie w Polsce w tak szerokim zakresie.

Sieć kontynuuje proces transformacji cyfrowej we wszystkich obszarach swojej działalności, m.in. rozwijając swoją aplikację, jak i e-commerce, a przede wszystkim nieustannie pracuje nad rozwojem asortymentu marek własnych.

 

Katarzyna Pierzchała 5264 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.