Lidl z Maspexem ratują nieidealny agrest

Grupa Maspex udostępniła w sieci Lidl limitowaną edycję przetworów powstałych z plonów, których rolnicy nie byli w stanie sprzedać. Po nieidealnych burakach sprzed roku, teraz przed zmarnowaniem udało się uchronić agrest.

Wprowadzenie do sprzedaży dżemu agrestowego wyprodukowanego z owoców zebranych z upraw Pawła Jarugi z Klementowic to inicjatywa marki Łowicz należącej do Grupy Maspex, która ma zwrócić uwagę na problem marnowania żywności już na etapie jej zbierania i przetwarzania. Agrest wykorzystany w nowym produkcie jest pełnowartościowym owocem, który z uwagi na swoją odmianę o różowym zabarwieniu nie mógł znaleźć odbiorców. Drugie życie otrzymał od marki Łowicz dzięki wprowadzeniu na rynek limitowanej edycji dżemów z wizerunkiem Pawła Jarugi na etykiecie.

Współpraca z lokalnymi rolnikami jest jednym z priorytetów Maspexu wyznaczonych w strategii zrównoważonego rozwoju „Efekt Kolibra”. W ubiegłym roku, dzięki marce Kotlin, drugą szansę otrzymały tzw. „krzywe” buraki, które wyrosły mając „nieidealne” wymiary. Prosto z upraw Mieczysława Miszczaka z województwa łódzkiego trafiły do limitowanej edycji ketchupów, która także dostępna była w sieci sklepów Lidl.

Sam Lidl również promuje nieidealne owoce i warzywa. Sprzedawał m.in. krzywe buraki czy niedoskonałe marchewki, o czym pisaliśmy tutaj.

Według badań przeprowadzonych w 2021 r. przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy oraz SGGW rocznie w Polsce marnowanych jest ok. 4,8 mln ton żywności. W tym ponad 30% w produkcji rolniczej i w przetwórstwie. Wiele owoców i warzyw jest odrzucanych z uwagi na nieodpowiedni kolor lub kształt, mimo, że ich walory smakowe i odżywcze nie różnią się od „wymiarowych” plonów.

 

 

 

Katarzyna Pierzchała 5264 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.