Q-commerce wg PayPal: zakupy szybko albo wcale

Jak pandemia wpłynęła na rynek q-commerce i związane z nim potrzeby konsumentów? Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael, specjalnie dla HandelExtra.pl szuka odpowiedzi na to pytanie.

Zgodnie z polskimi przepisami, 16 maja br. wygasł stan epidemii. Jednak wiele wygodnych usług, które powstały z konieczności radzenia sobie z lockdownami na całym świecie, pozostanie z nami na dłużej. Jednym z przykładów, które zostały docenione przez klientów zamkniętych w czterech ścianach, jest oferta szybkiej dostawy do domu. Przykładowo, tylko w Stanach Zjednoczonych aż 50% kupujących przy składaniu zamówienia było skłonnych dopłacić, aby tylko zostało ono zrealizowane sprawniej i wygodniej, np. poprzez dostawę na żądanie lub zakupy bezkontaktowe. Na całym świecie tendencja była raczej podobna – wiele osób było skłonnych wydać nieco więcej, jeśli tylko miało to oznaczać dla nich zwiększone poczucie bezpieczeństwa.

- Rynek Europy Środkowo-Wschodniej nie pozostał w tyle za tym trendem – uważa Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.

Jego zdaniem preferencje polskich konsumentów w tym okresie nie różniły się od zwyczajów innych Europejczyków. - Co więcej, skoro pojawili się sprzedawcy chętni oferować nowe standardy, nie brakowało chętnych do przetestowania nowych możliwości. W tym czasie prawie jedna trzecia konsumentów wypróbowała dostawę artykułów spożywczych do domu i była usatysfakcjonowana wygodą tej usługi, a 27% wybrało nawet opcję dostawy tego samego dnia – mówi, powołując się na badania PayPal „Trendy i Możliwości: Europejski krajobraz spożywczy w 2022 r.”.

Z tego samego raportu wynika, że w ubiegłym roku już 36% kupujących w sieci skorzystało z q-commerce, a wartość tej branży na całym świecie oszacowano na około 25 miliardów dolarów.

- Mimo że kwestie bezpieczeństwa zdrowotnego nie są już tak istotne jak kiedyś, rosnąca liczba pracowników zdalnych i hybrydowych, razem z coraz większym gronem kupujących online, pozwoliły sektorowi szybkiego handlu utrzymać popularność ze względu na szybkość i sprawność działania – uważa Efi Dahan. - Teraz to sklepy muszą sprawić, by wygodne zakupy były jeszcze lepsze i uwzględniały wszystkie potrzeby, także te, które dopiero się pojawiają - podkreśla.

A jak zaspokoić potrzeby wytrawnych konsumentów i uzyskać najlepsze wyniki?

Dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael zauważa, że w trakcie pandemii konsumenci mieli okazję przekonać się o tym, jak wygodne jest zamawianie usług, które są dostarczane do ich drzwi sprawnie i szybko. - Nic dziwnego, że im się to spodobało. Ważne jest, aby zrozumieć, że w tym modelu biznesowym chodzi przede wszystkim o spełnienie oczekiwań klientów - tłumaczy.

Widzi tu trzy oczekiwania. Pierwszym jest wygoda związana z brakiem konieczności odbioru w sklepie, szczególnie biorąc pod uwagę, że 20% Europejczyków deklaruje, że zależy im na dobrych opcjach dostawy (PayPal, Przyszłość europejskich sklepów spożywczych: 6 trendów określających ewolucję handlu detalicznego artykułami spożywczymi). Efi Dahan zauważa, że odgrywa to szczególnie ważną rolę w przypadku klientów, którzy nie mają dostępu do samochodu i nie mogą łatwo kupić cięższych rzeczy, takich jak woda czy proszek do prania.

Drugie oczekiwanie to wygoda związana z szybkim otrzymywaniem towaru. Wśród Polaków, którzy regularnie robią zakupy w Internecie, 69% mieszka w metropoliach. Większość z nich prawdopodobnie chce otrzymać swoje zamówienie w mgnieniu oka, bez obawy o utknięcie w korku drogowym czy ciągnięcie ciężkiego wózka przez zakamarki supermarketu. Jak się okazuje, możliwość zaoszczędzenia czasu dzięki e-grocery jest istotna aż dla 3 na 4 respondentów w Polsce (PayPal, Przyszłość europejskich sklepów spożywczych: 6 trendów określających ewolucję handlu detalicznego artykułami spożywczymi).

I wreszcie – wygoda płatności. Warto podkreślić, że obecnie połowa Polaków w ogóle nie nosi przy sobie gotówki, zatem możliwość zapłacenia za swoje zamówienie kilkoma kliknięciami w domowym zaciszu nie jest dla nich niczym nowym. Z drugiej strony brak dostępności preferowanej metody płatności sprawił, że połowa Polaków, którzy chcieli zrobić zakupy spożywcze w sieci, ostatecznie porzuciła swój koszyk.

Efi Dahan zauważa ponadto, że w 2021 r. więcej osób w Polsce płaciło za zakupy w sklepach internetowych za pośrednictwem platform takich jak PayPal niż bezpośrednio kartą. - To wyraźnie pokazuje, że wygodne opcje płatności zdecydowanie upraszczają życie - zaznacza.

Na pytanie, czy trudno sprostać tym oczekiwaniom, odpowiada tak: - To zależy. Bo choć sprzedawcy mogą mieć wyzwania z zapewnieniem płynności operacji w swoim e-sklepie, to dobrą wiadomością jest to, że konsumenci w całej Europie, w tym w Polsce, są obecnie skłonni zapłacić wyższą cenę za większą wygodę – twierdzi tak co najmniej 75% Europejczyków - mówi.

Jego zdaniem wyjście naprzeciw tym rosnącym oczekiwaniom wcześniej niż później może przyczynić się do utrzymania lojalności konsumentów, a także do zwiększenia bazy potencjalnych klientów, co w przyszłości umożliwi osiąganie większych zysków. - Krótko mówiąc: to się opłaca – podsumowuje dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią, Rosję i Izrael.

Katarzyna Pierzchała 5193 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.