Żabka w 2021 r.: 12,4 mld zł przychodu, 1100 nowych sklepów

Grupa Żabka nie zwalnia tempa i na ten rok zapowiada dalszy dynamiczny rozwój. A to dzięki zarówno sklepom stacjonarnym pod szyldami Żabka i Żabka Nano, jak i internetowym Żabka Jush! i Delio. Grupa rozwija się też dzięki przejęciu cateringowej spółki Maczfit i platformy Dietly.

Przy okazji publikacji corocznego Raportu Odpowiedzialności Grupa Żabka podsumowała miniony rok, informując, że przychody firmy w 2021 r. wyniosły 12,4 mld zł. To o 2,2 mld zł więcej niż rok wcześniej [o wynikach spółki za 2020 r. czytaj tutaj].

Z usług Grupy Żabka korzysta ok. 3 mln klientów dziennie, aplikacja firmy zanotowała w 2021 r. 8 mln pobrań, a 15 mln Polaków do najbliższej Żabki ma zaledwie 500 m. Z siecią współpracuje ponad 7 tys. franczyzobiorców, którzy prowadzą ponad 8 300 placówek.

Łącznie w 2021 r. powstało 1100 nowych sklepów i w tym roku takie tempo otwarć ma zostać utrzymane, o czym powiedziała Anna Grabowska, wiceprezes zarządu ds. strategii konsumenckiej, Żabka Group. 

Żabka Nano do przodu

Firma rozwija się zarówno dzięki fizycznym sklepom prowadzonym przez franczyzobiorców (tych powstaje 3 dziennie), ale oferta Grupy uzupełniana jest także o bezobsługowe sklepy autonomiczne Żabka Nano. Placówki tego typu lokalizowane są m.in. w miejscach, w których – ze względu na ograniczoną powierzchnię lub wymogi prawne – nie zmieściłby się standardowy sklep Żabka, na przykład w biurach, klubach fitness czy szkołach. Są to placówki samoobsługowe, autonomiczne, które wchłaniają wcześniej testowane projekty, np. sklepy Żabka 24/7 i Żappka Store. Żabki Nano powstają głównie w Warszawie, choć nie tylko – są już obecne m.in. w Poznaniu i w Krakowie.

– Koncept ten testowany jest obecnie bez udziału franczyzobiorców, ale widzimy jego ogromny potencjał. Żabek Nano jest ok. 50, docelowo może być nawet 100, ale trudno określić, czy tyle powstanie ich na przykład do końca roku. Nie spieszymy się. Zależy nam na opracowaniu jednego, spójnego formatu działalności Żabek Nano, który w następnej kolejności udostępnimy franczyzobiorcom – tłumaczy Anna Grabowska.

W Żabkach Nano sprzedawane są przede wszystkim produkty typu "to go", ale oferta różnicowana jest w zależności od lokalizacji. W każdej Żabce Nano znajduje się średnio kilkaset SKU. W placówkach nie ma używek. Do sklepów można wejść przy użyciu zwykłej karty płatniczej, kredytowej czy debetowej. Nie trzeba mieć nawet aplikacji Żabki i to jest ułatwienie, które firma wprowadziła w ostatnim czasie.

Co dalej?

W strukturach Grupy obecne są także Żabka Jush!, oferująca dostawę zamówionych przez aplikację produktów w 15 minut, oraz Delio – internetowe delikatesy z dostawą nawet w godzinę. Żabka Jush! ma w swojej ofercie asortyment ukierunkowany na zakupy potrzebne „na już”, a oferta Delio to szerszy katalog produktów obejmujący m.in. świeże warzywa i owoce od lokalnych dostawców. Oba koncepty rozwijane są przez spółkę Lite założoną w formule start-upu.

Swoją ofertę handlową Grupa rozszerzyła też o producenta i dystrybutora dań gotowych – spółkę Maczfit, będącą
liderem rynku cateringu dietetycznego w Polsce, oraz o Dietly – internetową platformę pozwalającą porównywać
i zamawiać dania od ponad 50% dostawców diet pudełkowych w Polsce.

Wszystkie te koncepty są dopiero w fazie rozwoju, dlatego firma uważa, że najlepszy okres jeszcze przed nimi. Rozwój przedsiębiorstwa opierany jest ponadto na zrównoważonym rozwoju.

 

Ilona Mrozowska 4593 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.