Carlsberg szykuje rewolucję w opakowaniach

Firma rozpoczęła testy nowej butelki Fibre Bottle, po raz pierwszy udostępniając konsumentom opakowanie do piwa oparte na biotechnologii i w pełni nadające się do recyklingu.

Koncentrując się na rozwoju technologii i zrównoważonych praktykach, butelka zawiera również piwo warzone z ekologicznego i regeneracyjnego jęczmienia.

W ramach programu pilotażowego, który ma kluczowe znaczenie dla przyspieszenia ambicji Carlsberga, aby butelka piwa stała się komercyjną rzeczywistością, 8000 butelek Fibre Bottle zostanie przetestowanych na ośmiu rynkach Europy Zachodniej: Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Polsce, Niemczech i Francji. Butelki trafią do rąk konsumentów i innych interesariuszy podczas wybranych festiwali i flagowych wydarzeń.

Testy na taką skalę dadzą Carlsbergowi możliwość zebrania informacji zwrotnych na temat doświadczeń ludzi o  produkcie, które posłużą firmie podczas następnej fazy projektowania.

Istotnym kamieniem milowym dla butelki Fibre jest jej wyściółka z polimeru PEF na bazie roślin, opracowana przez partnera Carlsberga, firmę Avantium, wiodącego eksperta w dziedzinie chemii odnawialnej. PEF jest wykonany w całości z naturalnych surowców, jest kompatybilny z systemami recyklingu tworzyw sztucznych i może ulec degradacji w przyrodzie, jeśli trafi poza krajowy system recyklingu.

Jak zapewnia Calsberg poza korzyściami związanymi ze zrównoważonym opakowaniem, PEF działa jako wysoce skuteczna bariera między piwem a zewnętrzną powłoką z włókien, chroniąc smak i bąbelki piwa lepiej niż konwencjonalny plastik PET na bazie paliw kopalnych. Zewnętrzna powłoka butelki, wyprodukowana przez firmę opakowaniową Paboco, składa się z włókna drzewnego pozyskiwanego w sposób zrównoważony i jest również pochodzenia biologicznego. Powłoka ta ma również właściwości izolacyjne, które mogą pomóc w utrzymaniu chłodniejszego piwa na dłużej w porównaniu z puszkami lub szklanymi butelkami.

- Cieszymy się, że możemy oddać naszą nową butelkę Fibre w ręce konsumentów, pozwalając im na jej samodzilne doświadczenie. Ten program pilotażowy będzie służył większemu celowi w testowaniu produkcji, wydajności i recyklingu tego produktu na dużą skalę - mówi Stephane Munch, VP Group Development w Carlsberg.

- Identyfikacja i produkcja PEF, jako kompetentnej bariery funkcjonalnej dla piwa, była jednym z naszych największych wyzwań – więc uzyskanie dobrych wyników testów, współpraca z dostawcami i obserwowanie napełniania butelek na linii jest wielkim osiągnięciem - dodaje.

Producent informuje, że butelka jest w 100% oparta na biomasie, z wyjątkiem nasadki, która jest obecnie potrzebna do zapewnienia jakości produktu - obie w pełni nadają się do recyklingu. Idąc dalej, Paboco, Carlsberg i partnerzy z szerszej społeczności Paper Bottle Community badają alternatywne nakrętki do butelek na bazie włókien, które mają się pojawić w 2023 roku. Duński producent będzie kontynuował rozwój, wraz z Avantium i Paboco, aby uzyskać dostosowane do potrzeb rozwiązanie 3.0, które jest równie odpowiednie dla podstawowych opakowań piwa, korzystając z tegorocznych opinii konsumentów i osiągnięć Paboco.

Zmiany nie ograniczały się do samej butelki, ponieważ Carlsberg butelkował również bardziej zrównoważony napar na potrzeby testów konsumenckich w 2022 roku. We współpracy z dostawcą słodu jęczmiennego Soufflet, Carlsberg warzył piwo z jęczmienia, które było uprawiane przy użyciu w pełni ekologicznych i regeneracyjnych praktyk rolniczych. Bardziej konkretnie, na polach jęczmienia ekologicznego uprawiano rośliny okrywowe, aby wnieść dodatkowe korzyści z rolnictwa regeneracyjnego.

Podczas gdy konsumenci wciąż mogą oczekiwać tego samego charakterystycznego smaku Carlsberga, metody stosowane do uprawy jęczmienia mają na celu poprawę bioróżnorodności gruntów rolnych, zdrowia gleby i zwiększenie naturalnego pochłaniania dwutlenku węgla przez glebę w porównaniu z konwencjonalnymi metodami uprawy.

Generacja 2.0 Fibre Bottle w ocenie cyklu życia produktu już działa lepiej niż jednorazowa szklana butelka, a Carlsberg ma jeszcze większe ambicje w odniesieniu do kolejnego projektu generacji 3.0. Wizją producenta, popartą aktualnymi prognozami, jest osiągnięcie przez Fibre Bottle do 80% mniej emisji niż obecne jednorazowe szklane butelki.

Joanna Hamdan 13827 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.