Technologie dla handlu: rekordowe wzrosty

Według raportu CB Insights "The Future of the Supermarket 2022", wydatki na technologie dla handlu detalicznego w branży spożywczej w 2021 r. wyniosły 19 mld dolarów, czyli o 115% więcej niż w roku poprzednim.

Zakłócenia łańcuchów dostaw, niedobory siły roboczej czy zmiana nawyków zakupowych konsumentów – to wszystko sprawia, że dziś handel potrzebuje technologii jak powietrza. Według raportu CB Insights „The Future of the Supermarket 2022”, wydatki na technologie dla handlu detalicznego w branży spożywczej w 2021 r. wyniosły 19 mld dolarów, czyli o 115% więcej niż w roku poprzednim.

Sztuczna inteligencja, personalizacja, inteligentne wózki, wielorazowe opakowania, automatyzacja, kasy bezobsługowe – to główne hasła, pod jakimi zmieniają się supermarkety, ale to jeszcze nie wszystko. Kolejne wyzwania to rozwój handlu elektronicznego. Według badania PowerReviews ponad połowa, bo 57% konsumentów, zwiększyła swoje wydatki na internetowe zakupy spożywcze w ciągu ostatniego roku.

– Technologia w handlu spożywczym wywiera ogromny wpływ na codzienne życie konsumentów, sprawiając że zakupy stają się bardziej wygodne i spersonalizowane. Jednak kupujący są dziś nie tylko coraz bardziej wymagający. Dbają o swoje zdrowie i są lepiej zorientowani w dostępnym na rynku asortymencie, po prostu dobrze wiedzą, czego chcą. Dlatego zbudowanie odpowiedniej oferty sprzedażowej staje się bardziej skomplikowane. Rozpoznawanie zmieniających się preferencji żywieniowych i potrzeb klientów pozwalają dziś wspomagać narzędzia wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję – tłumaczy Adam Sienkiewicz, head of sales z Sagra Technology, firmy specjalizującej się w systemach SFA, CRM i BI dla sektora handlu. - To wszystko prowadzi do tego, że sklepów nafaszerowanych technologiami będzie coraz więcej - dodaje.

Przykładem są inteligentne wózki.

Wózek wyposażony w ekran, wagę, czujniki i kamerę, umożliwia m.in. zalogowanie się klienta, wykorzystanie oferty lojalnościowej czy bezgotówkowe płatności. Może również inspirować do sprawdzania nowości, sugerować konkretne, pasujące do siebie lub będące w promocji produkty i wskazywać do nich drogę w sklepie. Sprzedawcom inteligentne wózki pomagają zrozumieć, w jaki sposób klienci poruszają się po sklepie oraz wychwycić potencjalne wąskie gardła i miejsca, w których klienci mogą wybierać produkty pod kątem impulsu. Są bardziej opłacalne niż doposażanie istniejących sklepów w rzesze kamer i czujników. Dodatkowo, inteligentne wózki umożliwiają klientom skanowanie produktów podczas zakupów za pomocą aplikacji na smartfona i pomijanie kas.

Usprawnić dostawy, to kolejny ważny aspekt sprawnej (e)sprzedaży.

Według raportu Capgemini, koszty dostaw ostatniej mili stanowią nawet 41% całkowitych kosztów dostaw. Stąd idea niewielkich magazynów (MFC – Micro-fulfillment centers), położonych jak najbliżej punktów sprzedaży, a nawet na terenie sklepu, aby jak najszybciej i najsprawniej realizować dostawy. Takie rozwiązanie sprawia, że ostatnia mila jest krótsza i tańsza, zmniejsza także zapotrzebowanie na pracę ludzką. Dlatego giganci branży inwestują w zautomatyzowane obiekty MFC, dzięki którym mogą obniżać koszty realizacji zamówień nawet o 75% (dane z raportu CB Insights).

– Dane płynące od producentów, dystrybutorów i sprzedawców dają szereg informacji, które są bezcenne z punktu widzenia każdego uczestnika łańcucha dostaw. Producent potrzebuje informacji od sprzedawców, sprzedawcy od dystrybutorów itd. Dzięki wymianie i analityce tych danych mogą m.in. tworzyć modele predykcyjne oraz planować odpowiednio zasoby czy inwestycje. Dziś nikt nie może sobie pozwolić na przestój, brak zapasów czy przepełnione magazyny. Dodatkowo, klientów przyzwyczajonych do dostępności produktów oraz wygody zakupów nie można dziś zawieść – podkreśla Adam Sienkiewicz.

 

Ilona Mrozowska 4589 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.