ASM: pierwszy ranking dark store'ów

Polacy doceniają zakupy z ekspresową dostawą do domu. Lisek App, Jush! oraz Bolt Market - tak wygląda podium pierwszego w Polsce, autorskiego badania usług szybkich dostaw zakupów do domu, przygotowanego przez ASM Sales Force Agency.

Pandemia przemodelowała rynek zakupów w Polsce. W czasie, gdy zostaliśmy zmuszeni do pozostania w domach, rozwój segmentu szybkich zakupów z dostawą pod drzwi był bardzo dynamiczny. Obecnie w Warszawie nadal działa kilka firm, które zamówione towary dostarczają z dark store’ów, czyli magazynów z produktami niedostępnymi dla klientów wprost z ulicy. Transport realizowany jest głównie z wykorzystaniem jednośladów: rowerów, e-bike’ów lub hulajnóg, a zamówione produkty dostarczane są wprost do mieszkania przez kuriera.

Klienci składają zamówienia poprzez dedykowane aplikacje mobilne. Eksperci ASM Sales Force Agency, która przygotowuje cykliczne, miesięczne zestawienia cen produktów w sieciach handlowych, postanowili przyjrzeć się bliżej funkcjonowaniu dark store’ów. Na warsztat wzięli 11 czynników warunkujących poziom i rodzaj świadczonej usługi, przyznali punkty i w ten sposób powstał autorski ranking. Wśród tych czynników znalazły się między innymi dostęp do aplikacji, warunki dostawy, dostępność produktów czy obsługa klienta.

Ranking dark store’ów

Polacy zamawiają zakupy do domu w dwóch sytuacjach. Gdy nie chcą lub nie mogą udać się do sklepu lub gdy zależy im na czasie a lista zakupów jest stosunkowo krótka. Z przeprowadzonego przez ASM Sales Force Agency badania wynika, że najkrótszy deklarowany czas dostawy ma Lisek App – 15 minut. W przypadku usługi Jush! wartość ta waha się od 15 do 20 minut, natomiast Bolt Market proponuje dostawę w czasie 20-30 minut.

Okazuje się, że pod względem cen dark store’y plasują się pomiędzy tradycyjnymi sieciami stacjonarnymi a sklepami internetowymi (e-grocery), w których wciąż za zakupy trzeba zapłacić najwięcej. Analiza 10 grup produktowych pokazała, że zarówno w dark store’ach, jak i w kanale e-grocery oferowano po 5 najdroższych grup produktowych. W dark store’ach droższe były chemia domowa i kosmetyki, dodatki, napoje, produkty tłuszczowe oraz sypkie, natomiast w e-grocery droższe były mięso i wędliny, mrożonki, nabiał, słodycze oraz używki i piwo. Najtańszy w przypadku dark store’ów był nabiał.

- Dark store’y to wciąż stosunkowo nowa forma zakupów na polskim rynku. Na jej dynamiczny rozwój w dużym stopniu miała wpływ pandemia i nie wszystkie usługi wprowadzone kilkanaście miesięcy temu, dotrwały do dzisiaj – komentuje wyniki badania Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. - Wydaje się jednak, że jest miejsce na dwóch – czterech graczy, którzy podzielą tort popytu na tego typu usługi między sobą. Sukces odniosą ci, którzy będą w stanie dostarczać rozpoznawalne, dobre produkty w jak najkrótszym czasie, z wykorzystaniem sprawnie działającej, intuicyjnej aplikacji. Ceny produktów mają mniejsze znaczenie – uważa.

Terminy zamówień w dark store’ach

Zakupy w sklepach magazynowych typu dark store można realizować w różnych przedziałach czasowych, przez 7 dni w tygodniu. Najwcześniej zamówienia można składać w Jush!, bo od godziny 7.00, najpóźniej zakupy przywiezie Bolt Market – w piątek i sobotę do 1.00 w nocy. Jush! deklaruje dostępność na poziomie 112 godzin tygodniowo, Lisek App 105 godzin, a Jush! 96. Każda z trzech analizowanych usług oferuje dostawę za 0 zł, ale trzeba wydać konkretną kwotę np. 40 lub 50 zł (Lisek App i Jush!). W przypadku Bolt Market jest to uzależnione od obciążenia i odległości, jaką musi przejechać kurier. Najwyższą opłatę za dostawę oferuje Bolt Market (13,49 zł), dalej jest Lisek App (4,99 zł) oraz Jush! (3,99 zł).

Największą dostępność deklarował Bolt Market – jego usługi są dostępne we wszystkich 18 dzielnicach Warszawy. Lisek App oferuje swoje usługi w 14 dzielnicach, natomiast Jush! w 11. Jeśli chodzi o formy płatności, to Lisek App i Jush! oferują kilka różnych sposoby płatności elektronicznych, w przypadku Bolt Market za zakupy możemy zapłacić tylko za pomocą karty płatniczej podłączonej do aplikacji.

Generalnie najwięcej punktów w rankingu (28) zyskała usługa Lisek App, 27 zdobył Jush!, natomiast Bolt Market uzyskał wynik 22 punktów. Zakupy we wszystkich trzech aplikacjach były tańsze o 6,5% od zamawianych w kanale e-grocery, ale droższe o 11% niż w sieciach sklepów tradycyjnych.

Badanie przeprowadzono w następujący sposób: analitycy ASM Sales Force Agency wybrali 11 kategorii, w ramach których oceniano poziom oferowanej usługi. W każdej z nich można było zdobyć maksymalnie 3 punkty. Analizowano: dostęp do aplikacji, dostęp do usługi, warunki dostawy, godziny otwarcia sklepów, sposoby rozliczenia płatności, opcje rabatów, formę podsumowania zakupów, przebieg realizacji zmówienia, dostępność produktów, dostępność grup produktowych oraz kontakt z Biurami Obsługi Klienta.

Katarzyna Pierzchała 5258 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.