Konsumenci coraz bardziej smart [BADANIE]

Na popularności zyskują zachowania konsumenckie typu smart shopping. Sprawdzamy, co to znaczy i gdzie kierujemy swoje pierwsze wirtualne kroki, by kupować korzystnie.

Smart shopping to poszukiwanie jak najlepszych opcji, które coraz częściej znajdujemy w internecie. Tu konsumenci szukają produktów i finalizują zakupy. Dla przykładu na platformach handlowych swoją podróż po produkty rozpoczyna 34% polskich kupujących To tylko część wniosków płynących z tegorocznego badania przeprowadzonego przez Atena Research & Consulting, agencję badawczo-strategiczną, zajmującą się badaniami rynku oraz budowaniem strategii.

Polacy czują, że decyzje zakupowe muszą podejmować w bardziej przemyślany i rozsądny sposób. Poszukują jak najlepszych opcji zakupowych, m.in. pod względem ceny, ale również dostępności produktu, oszczędności czasu czy wygody zakupu.

Wpływ wydarzeń społeczno–ekonomicznych takich jak: zmiany podatkowe, inflacja czy wojna w Ukrainie na sposób dokonywania zakupów dostrzega co drugi konsument korzystający z internetu. 66% z tych, którzy zauważają tę zależność, chętniej robi zakupy właśnie w sieci.

Liderzy sprzedaży online: Allegro na czele

Najwięcej osób rozpoczyna poszukiwania od Allegro – 30% internautów. Dla porównania od Google swoją ścieżkę zakupową zaczyna 18% osób. Z odpowiedzi badanych wynika, że użytkownicy korzystający z Google'a chcą poznać opinie na temat interesujących przedmiotów, natomiast ci wybierający Allegro są nastawieni na zdobycie informacji o ich dostępności. Co ważne, nawet 98% konsumentów, którzy zaczynają poszukiwania na platformie Google oraz Allegro, odnajduje tam to, czego szukało.

Badanie pokazało również, że Allegro jest najchętniej wybieraną platformą do dokonywania zakupów – aż 86% konsumentów odpowiedziało, że zdarza im się korzystać z usług portalu. Dla porównania platformę AliExpress w tym pytaniu wybrało 33%, a Shopee cieszyło się taką samą popularnością jak Amazon (15%).

Smart shopping – tak rodacy kupują w internecie

Podczas zakupów online użytkownicy najbardziej zwracają uwagę na ceny produktów (aż 43% badanych wskazało ten czynnik jako ważny powód zakupu). Ważne są dla nich także inne aspekty, m.in. dostępność (27% badanych uznało to za ważny powód), łatwość zakupów i darmowa dostawa (25%). Po pandemii priorytetem zdecydowanie stały się też szybkość wysyłki (22%) oraz wygoda, rozumiana jako brak konieczności wychodzenia z domu (21%).

– Od lat zauważamy bardzo silny trend umożliwiający klientom rozsądne i przyszłościowe gospodarowanie własnymi budżetami. Pandemia oraz zmiany społeczno-polityczne dodatkowo go wzmocniły. Mowa o smart shoppingu. Konsumenci coraz częściej stawiają łatwość zakupów ponad kontakt ze sprzedającym czy nawet koszty wysyłki, co kiedyś zdecydowanie odgrywało większą rolę. A jeżeli pod uwagę weźmiemy również fakt, że platformy handlowe stają się zdecydowanie popularniejsze od sklepów stacjonarnych czy internetowych – Allegro ma tutaj zdecydowaną przewagę – komentuje Agnieszka Brytan-Jędrzejowska, CEO, dyrektor zarządzający, Atena Research & Consulting.

Elastyczna forma płatności

Polacy cenią sobie również elastyczną formę odbioru paczek. W 2022 roku przesyłki kurierskie wybrało mniej osób niż odbiór w punkcie, takim jak paczkomat InPost, Orlen, Żabka itp. (odpowiednio 41% vs. 49%). Przesyłki kurierskie odnotowały spadek o 4 pkt proc. w stosunku do 2021 roku. Z kolei jeżeli chodzi o płatność, liderem jest BLIK, z którego już dzisiaj korzysta 32% badanych. Zdecydowanie zauważalny spadek dotyczył natomiast przelewów tradycyjnych (o 10 pkt proc. vs. 2021). Poza nimi spadki odnotowały szybkie płatności (o 8 pkt proc. vs. 2021) i płatności kartą online (o 3 pkt proc. vs. 2021).

– W Allegro smart shopping rozumiemy poprzez kilka kluczowych aspektów: atrakcyjną cenę, wygodę zakupu, w tym płatności, dostawy, zwroty czy oszczędność czasu oraz wybór i dostępność produktów. Cały czas staramy się szukać formatów i testować nowe możliwości, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów w tym zakresie. Już teraz dostępne są dla nich usługi takie jak Allegro One Box – usprawniający odbiór przesyłek, Allegro Smart! Czy Allegro Pay, a w planach mamy kolejne udogodnienia – podkreśla spytany o komentarz Marcin Bruś, advertising director, Allegro.pl.

Finalizacja zakupów to kolejne pole do decyzji. W tym miejscu zauważalny jest też poruszany wcześniej trend smart shoppingu – konsumenci poszukują najkorzystniejszych możliwości zakupu. Nie tylko mają w sklepach stacjonarnych mniejszy wybór spośród asortymentu i cen, ale muszą także poświęcić więcej czasu, przeszukując liczne alejki i czekając później w kolejce. Platformy handlowe, na czele z Allegro, zdecydowanie skracają ten proces, dlatego nie dziwi więc, że z roku na rok Polacy skłaniają się do nich coraz bardziej.