Żywiec Zdrój: to woda jest hitem lata [WYWIAD HE]

Segmentem, który latem najbardziej zyskuje na znaczeniu, jest orzeźwiająca woda gazowana. Ma ona 46-48% udziału w wolumenie sprzedaży kategorii - mówi Martyna Węgrzyn, kierownik działu komunikacji zewnętrznej, Grupa spółek Danone, w tym Żywiec Zdrój.

HandelExtra: Jak rozwija się rynek wody butelkowanej w Polsce i co determinuje jego zmiany?

MARTYNA WĘGRZYN: Za nami trudny okres pandemii, który oznaczał mniej okazji zakupowych, tzw. on-the-go. Powtarzające się obostrzenia sprawiły, że dużo mniej się przemieszczaliśmy, mniej było aktywności poza domem. Od momentu poluzowania restrykcji związanych z COVID-19, rynek wody butelkowanej w 2021 r. urósł o 3,9% w porównaniu do roku poprzedniego. Jego najszybciej rosnącym segmentem były wody gazowane, które zanotowały wzrost na poziomie 11,6%. Było to wynikiem trendów prozdrowotnych. Konsumenci zaczęli jeszcze większą wagę przywiązywać do zdrowia i poszukiwali alternatyw do wysokosłodzonych napojów bez rezygnacji z doznań smakowych.

Jakie są główne trendy zakupowe w kategorii wody, zwłaszcza w okresie wakacyjnym?

Mimo, że po wodę sięgamy niezależnie od pogody, jej konsumpcja rośnie wykładniczo, kiedy temperatura powietrza wzrasta, a okres wakacyjny to najcieplejszy czas w roku. Wyraźnie zwiększa to uczucie pragnienia konsumentów i chęć sięgnięcia po wodę w celu nawodnienia i orzeźwienia. Przekłada się to na najwyższą sprzedaż w tych miesiącach. W poprzednim roku była ona o prawie 50% wyższa niż w pozostałych miesiącach.

W tym okresie widzimy również wyraźny wzrost znaczenia małych formatów opakowań, które kupujemy poza domem, bardziej impulsowo. Pomiędzy czerwcem a wrześniem takie zakupy stanowią od 16,1% do 18,4% udziałów w wartości sprzedaży. W tym czasie przez wzgląd na częstsze przemieszczanie się dużo chętniej kupujemy również wodę w sklepach małoformatowych. Ich udział wartościowy wynosi 26-27% (w porównaniu do 22-24% w okresie zimowym). Prawdziwym hitem lata – segmentem, który najbardziej zyskuje na znaczeniu – jest orzeźwiająca woda gazowana. Ma ona 46-48% udziału w wolumenie sprzedaży kategorii.

Czy fakt, że woda sprzedawana jest latem z lodówek ma wpływ na jej większą rotację? Czy starają się Państwo, aby produkty firmy dostępne były w lodówkach? Czy udostępniają Państwo sklepom firmowe lodówki?

Staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom konsumentów wykorzystując każdą okazję do zachęcania ich, by pili zdrowiej. Latem chłodzone napoje są dla odbiorców atrakcyjne, więc tak budujemy naszą ofertę w sklepach, by w lodówkach znajdowały się również propozycje Żywiec Zdrój.

Czy mają Państwo w ofercie tzw. wody smakowe, czyli napoje na bazie konkretnej wody? Jak rozwija się sprzedaż tych produktów?

W ofercie Żywiec Zdrój znajdują się niskokaloryczne i pozbawione kalorii produkty smakowe. Dla przykładu, Żywiec Zdrój z nutą owocu to połączenie górskiej wody źródlanej, wydobywanej z terenów położonych w otulinie Żywieckiego Parku Krajobrazowego z sokiem owocowym. Dostępnych jest sześć wariantów smakowych tego produktu. Warto też wspomnieć o Żywiec Zdrój Naturals, czyli górskiej wodzie z delikatnymi, w 100% naturalnymi aromatami owocowymi, bez cukru, słodzików, konserwantów, kalorii. Tu dostępne są cztery smaki. Kategorię uzupełnia Żywiec Zdrój Mocny Gaz i Nuta Smaku, czyli połączenie mocno gazowanej wody i naturalnych owocowych nut smakowych w wariantach smakowych: grejpfrut-pomarańcza, cytryna-mięta i mango-limonka.

Jakie jeszcze zauważalne nowe trendy zakupowe w kategorii wody?

Stosunkowo nowym zjawiskiem jest rosnąca popularność wód gazowanych jako alternatyw do wysokosłodzonych napojów, ale cały czas bardzo silny jest trend sięgania po wodę oraz zwracania uwagi na opakowania. Butelki produktów Żywiec Zdrój od lat w pełni nadają się do recyklingu i wiemy, że jest to ważne nie tylko z punktu widzenia odpowiedzialności producenta, ale również dla naszych odbiorców. Regularnie zmniejszamy też gramaturę opakowań i wprowadzamy formaty w całości wykonane z materiałów z recyklingu (tzw. rPET) domykając w ten sposób obieg opakowań. Realizując założenia gospodarki cyrkularnej, dwukrotnie zebraliśmy i przekazaliśmy do recyklingu ekwiwalent opakowań, jaki wprowadziliśmy w danym roku na rynek.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy nastąpiło również delikatne odbicie i zwiększenie udziału sprzedaży w sklepach małoformatowych (35% wartości, 25% wolumenu). Przełamało to ich długoterminowy spadek, jeśli chodzi o znaczenie w udziałach w rynku. Przyczyniły się do tego na pewno mniejsze restrykcje pandemiczne, a przez to zwiększona mobilność konsumentów.

Zauważamy też zmianę na polu formatów opakowań. W ostatnich latach na znaczeniu zyskują butelki o pojemności 1 l. Obecnie jest to już czwarty największy format, który stanowi 5% wartości całej kategorii. Od stycznia wszystkie butelki wody źródlanej Żywiec Zdrój o pojemności 1 l stworzone są w 100% z odzyskanego plastiku. Poręczne, 1-litrowe opakowanie bez problemu zmieści się do torby oraz plecaka, pomaga w regularnym nawodnieniu podczas każdej aktywności poza domem.

Której wody z Państwa portfolio nie powinno zabraknąć na sklepowych półkach w sezonie wiosenno-letnim? Czy są lub będą tu nowości?

Wiosną w sklepach pojawiła się jedna z naszych tegorocznych nowości, która pokazuje, że picie wody może być nie tylko zdrowe*, ale również bardzo przyjemne. Obie te cechy łączy Żywiec Zdrój Delikatnie Musujący, który zaskakuje drobnymi a‘la szampańskimi bąbelkami. Do odkrycia tego źródła orzeźwienia z najdelikatniejszymi bąbelkami Żywiec Zdrój zachęca ambasador marki – Krzysztof Zalewski. Można zobaczyć go m.in. w spotach telewizyjnych, mediach społecznościowych i prasie. Żywiec Zdrój Delikatnie Musujący to nowa odsłona wody gazowanej. Wyróżniają go najdelikatniejsze bąbelki, które subtelnie musując dostarczają doznań sensorycznych i sprawiają, że picie wody może być prawdziwą przyjemnością. Żywiec Zdrój Delikatnie Musujący to doskonały sposób by zadbać o właściwe nawodnienie - szczególnie wiosną i latem, kiedy temperatury rosną, a organizm potrzebuje więcej wody, by właściwe funkcjonować. Produkt wyróżnia również samo opakowanie z subtelną grafiką w odcieniach turkusu, co dodatkowo podkreśla delikatność produktu.

*Woda pomaga w utrzymaniu prawidłowych funkcji fizycznych i poznawczych oraz w utrzymaniu prawidłowej regulacji temperatury organizmu. Celem uzyskania deklarowanego działania należy spożywać dziennie co najmniej 2 litry wody z różnych źródeł. Zrównoważona i zbilansowana dieta oraz zdrowy tryb życia są ważne dla zachowania zdrowia.

Joanna Hamdan 13827 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.