ZM Silesia: must have na ruszt [HE WEEKEND]

- Letnie miesiące sprzyjają popytowi na wyroby grillowe. Udział tej kategorii w całkowitej sprzedaży sięga nawet 40% - mówi Edyta Zębala, dyrektor marketingu Zakładów Mięsnych Silesia.

HandelExtra: O ile w Państwa przypadku wzrasta w sezonie grillowym sprzedaż mięsa i wędlin na grilla w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednich latach? Jaką część oferty stanowi ona w sezonie?

EDYTA ZĘBALA, dyrektor marketingu Zakładów Mięsnych Silesia:

Letnie miesiące oczywiście sprzyjają popytowi na wyroby grillowe. Udział tej kategorii w całkowitej sprzedaży sięga czasem nawet 40%, a według szacunków firmy Inquiry z 2021 r., Polacy wydają na jedną imprezę grillową między 51 a 200 zł. Oczywiście trzy najważniejsze i najczęściej kupowane produkty grillowe to kiełbasa, pieczywo i piwo, jednak większość osób zamierza kupić także świeże mięso oraz warzywa, a także mięso już przyprawione i zamarynowane. Jeśli chodzi o sprzedaż mięsa i wędlin, ciągle rozwijamy sprzedaż dzięki nowym asortymentom, w tym roku jest to Kiełbasa Beskidzka, produkt dedykowany m.in. na grilla, odpowiednio przycięty i z dodatkiem czosnku niedźwiedziego. Budowa numeryki dzięki nowym produktom, powoduje zwiększenie sprzedaży kategorii kiełbas cienkich w ogólnym ujęciu.

Co najczęściej wybierają na grilla konsumenci?

Można śmiało powiedzieć, że Polacy traktują grilla prawie jak sport narodowy. Zapewne wielu z nas, może bez trudu wymienić osobę ze swojego otoczenia, która samozwańczo tytułuje się mianem Mistrza ceremonii i często opinia ta znajduje potwierdzenie w rzeczywistości. Prawda jest jednak taka, że przyrządzenie dobrej marynaty i odpowiednie dobranie dodatków smakowych nie jest sprawą prostą i dlatego wcześniej przygotowane produkty cieszą się coraz większą popularnością. Kluczowym elementem jest także czas potrzebny na przygotowanie marynaty i odpowiednie marynowanie mięsa. Gotowe produkty przychodzą na ratunek w sytuacji niespodziewanych zaproszeń na grilla, ale także są alternatywą dla wszystkich, którzy w kuchni nie czują się pewnie. Coraz popularniejsze stają się dzisiaj także produkty pre-cooked, poddane wstępnej obróbce termicznej, a więc przygotowane do szybszego grillowania. To mięso w marynatach smakowych, dostępne w wygodnym opakowaniu z listwą otwórz-zamknij, dzięki którym można elementy drobiowe grillować szybko i bez ryzyka zostawienia surowego mięsa przy kości.

Które gatunki mięsa i wędlin dotąd nie były kupowane na grilla, a teraz zyskały na popularności? A może konsumenci pozostają wierni tym tradycyjnym – jeśli tak, to jakim?

Na grillu nie może oczywiście zabraknąć tradycyjnej kiełbasy i kaszanki – te produkty znajdują się w naszej tegorocznej ofercie grillowej, zarówno w klasycznym wydaniu, jak i w różnych wariantach smakowych. W tym sezonie debiutuje także specjalny produkt marki Duda Nasze Polskie, dedykowany do przyrządzania na grillu – Kiełbasa Beskidzka. Jest to kiełbasa wieprzowo-drobiowa, o wyjątkowości której decyduje dodatek czosnku niedźwiedziego, naturalnie występującego właśnie w Beskidach. Ta związana z południowym regionem naszego kraju przyprawa dodaje naszej kiełbasie góralskiego charakteru i stanowi o jej niebanalnym smaku. Kiełbasa ta jest już nacięta i gotowa do położenia na ruszt, sprawdzi się więc zarówno na przydomowym grillu, jak i na ognisku podczas pieszej wyprawy. Do jej spróbowania zapraszamy nie tylko w Beskidach, Kiełbasa Beskidzka jest oczywiście dostępna w całej Polsce, a obecnie foodtruck, który pomaga Polakom poznać smak naszej nowości, objeżdża całą Polskę. Już natomiast 25 czerwca w sercu Beskidów – w Wiśle, dobędą się Mistrzostwa Polski w Grillowaniu, poprzedzone głosowaniem na najlepsze drużyny grill masterów przez Internet. Tam także bohaterką mistrzostw będzie Kiełbasa Beskidzka.

Stając przed lodówką czy chłodziarką w sklepie czym przede wszystkim konsument powinien się kierować wybierając mięso i wędliny na grilla?

Zauważalnie zwiększa się trend zakupu produktów paczkowanych. Oczywiście spora część konsumentów nadal kupuje kiełbasę tradycyjnie, prosto z lady, ale produkty paczkowane zauważalnie zwiększają swój udział w rynku. Jeśli chodzi o grillowe innowacje to wprowadziliśmy np. nowe formy opakowań, dające możliwość wielokrotnego i szczelnego zamykania za pomocą listwy strunowej, przy zachowaniu jakości produktu. Tak właśnie pakowane są m.in. nasze produkty pre-cooked, które zyskują coraz większe zainteresowanie rynku.

Jakie produkty z oferty ZM Silesia obowiązkowo powinny się znaleźć w sklepowej lodówce, chłodziarce w sezonie grillowym? Czy będą lub są tu nowości?

Na sezon grillowy przygotowaliśmy  niespodziankę – produkt dedykowany na grilla, który powinien znaleźć się na każdym ruszcie w tym sezonie. Jest to Kiełbasa Beskidzka z czosnkiem niedźwiedzim, już nacięta i gotowa do wrzucenia na ruszt. Oprócz tego, z klasycznych produktów marki Duda Nasze Polskie, niesłabnącą popularnością cieszą się kiełbasa śląska, podwawelska a z nowych propozycji – kiełbasy smakowe: z serem, z chilli i z cebulką, które występują także bez osłonki, są więc wygodnym wyborem m.in. dla dzieci.

W ostatnich latach w siłę rośnie trend zdrowego odżywiania i stylu życia fit, a także wegetarianizm oraz flexitarianizm. Co to oznacza dla producenta mięsa?

Oprócz klasycznych przyzwyczajeń grillowych Polaków, a więc przede wszystkim produktów wieprzowych, także ze względu na wzrost świadomości zdrowego odżywiania, coraz częstszym grillowym wyborem staje się drób, zwłaszcza mięso z kurczaka. Filet z kurczaka znakomicie sprawdza się w formie szaszłyków, a elementy z kością (jak uda czy skrzydełka) bezpośrednio z rusztu. Dla zwolenników lżejszych potraw ciekawą opcją są kiełbasy drobiowe np.: kiełbasa podwawelska drobiowa czy śląska drobiowa. To alternatywa dla konsumentów poszukujących innych wersji ulubionych produktów, które oczywiście znajdują się w naszej bogatej ofercie grillowej. Zauważamy raczej modyfikacje smakowe i nowe warianty znanych już produktów wieprzowych i drobiowych, niż zwrot ku innym gatunkom mięs. Jeśli chodzi o opcje wegetariańskie i flexitariańskie, zauważamy oczywiście procentowy wzrost udziału w kategorii produktów wegetariańskich, także na grilla, ale wiemy też, że dość niska jest baza od której naliczany jest wzrost. Z drugiej strony widzimy coraz większe zainteresowanie klientów produktami mięsnymi z segmentu premium. Na rynku jest miejsce dla obu rodzajów wyrobów. W naszej polityce przedsiębiorstwa, od 30 lat związanego z produkcją wędlin, stawiamy głównie na sektor wędlin premium i na jego rozwoju skupiamy swe działania.

 

Joanna Hamdan 13827 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.