Spar z 41,2 mld euro przychodu

Najwyższą sprzedaż sieć osiągnęła w Europie - tu obroty przekroczyły 33 mld euro w 12 011 sklepach, w 27 krajach.

R​roczna sprzedaż detaliczna Spara po raz pierwszy przekroczyła 40 mld euro, osiągając globalny przychód w wysokości 41,2 mld euro za rok kończący się 31 grudnia 2021 r.

Na koniec roku Spar liczył 13 623 sklepów działających na 48 rynkach na całym świecie w pięciu regionach. Jak informuje sieć w ciągu dwóch lat - porównując okres sprzed COVID19 z 2019 r. do przychodów w 2021 r. - globalna sprzedaż wzrosła o 10,7%, na podstawie średnich rocznych kursów wymiany. Wzrost ten utrzymywał się przez dłuższy okres, przy skumulowanej rocznej stopie wzrostu w latach 2017-2021 wynoszącej 5,1% i wzroście o ponad 840 sklepów na całym świecie w tym samym okresie.

Wyniki zostały ogłoszone na Międzynarodowym Kongresie Spar 2022 w Amsterdamie, na którym zgromadzili się przedstawiciele światowej organizacji Spar z ponad 40 krajów świata. Tegoroczny kongres upamiętnia historyczne obchody 90-lecia detalisty, świętując globalny postęp, jaki osiągnął od swoich holenderskich początków, kiedy Adriaan van Well w 1932 r. założył markę, zrzeszając niezależnych sprzedawców detalicznych.

Podczas Międzynarodowego Kongresu Spar ogłosił również, że marka jeszcze w tym roku zadebiutuje w Ameryce Południowej, podpisując umowę partnerską z Los Jardines, wiodącą rodzinną firmą zarządzającą siecią sklepów spożywczych w Paragwaju. Została ona założona w 1994 roku i obecnie prowadzi sklepy pod markami Los Jardines i Los Jardines Express.

Ponadto Spar rozszerzy swoją obecność w Europie otwierając Spar Łotwa w połowie tego roku. Będzie to 18. kraj Unii Europejskiej, w którym obecna jest marka. Firma jest również nastawiona na umocnienie swojego brandu w Azji Środkowej wraz z uruchomieniem Spar Kazachstan, który jest przewidziany na drugą połowę br.

- Spar wykazał trwałą odporność, ponieważ skutki pandemii nadal wpływały na naszą działalność na arenie międzynarodowej. Zwiększyliśmy zarówno obecność, jak i skalę w ciągle zmieniających się i wymagających warunkach - powiedział Tobias Wasmuht, dyrektor generalny, Spar International.

I dodał, ze pojawienie się Spara w Ameryce Południowej stanowi kamień milowy dla marki i zapewni podstawę do wzrostu w jednoczeniu niezależnych detalistów w całej Ameryce Łacińskiej.

Jeżeli chodzi o Europę to Spar osiągnął obroty w wysokości ponad 33 mld euro w 12 011 sklepach w 27 krajach. Spar Austria dalej rozszerzał swoją pozycję lidera w branży i w omawianym okresie osiągnął 36% udziału w rynku, ze sprzedażą sięgającą 8,56 mld euro, co odpowiada wzrostowi o 3,9%. Z kolei 13 regionalnych partnerów Spar w Hiszpanii osiągnęło sprzedaż na poziomie 1,77 mld euro, co oznacza wzrost o 2,8% rok do roku.

Spar Szwajcaria odnotował wzrost o 10,7%, osiągając łączne obroty w wysokości 613,3 mln euro w 2021 r., a Spar Holandia w 453 sklepach zanotował sprzedaż w wysokości 829 mln euro. Natomiast Spar Węgry, który w 2021 r. obchodził swoje 30-lecie zakończył rok z portfelem 614 sklepów i sprzedażą w wysokości 2,43 mld euro co oznacza wzrost o 7,2% w stałych walutach. Jeżeli chodzi o nasz kraj to obroty Spar Polska rok do roku wzrosły o 20%, odnotowując roczne przychody ze sprzedaży w wysokości 385,3 mln euro.

Poza Europą Spar China zanotował sprzedaż w wysokości 1,38 miliarda euro, prowadząc 330 sklepów, a obroty  Spar South Africa za rok kalendarzowy 2021 wyniosły 5,3 mld euro, co oznacza wzrost o 1,4% rok do roku przy użyciu średnich stałych wartości walutowych. Z kolei Spar Zimbabwe, pomimo trudnych warunków handlowych, nadal z powodzeniem obsługuje klientów w 39 sklepach i zanotował sprzedaż na poziomie 110 mln euro w 2021 r., co oznacza wzrost o 26% rok do roku przy stałych średnich walutach.

Ponadto w 2021 r. Spar International znacząco zwiększył swój cyfrowy zasięg, stając się głównym graczem w  e-handlu. A to wszystko dzięki wprowadzeniu swoich operacji cyfrowych do 35 krajów, co oznacza 192% wzrost w tym kanale od 2019 r. Z 28% Spar e-commerce obecnie realizowany przez niezależnych sprzedawców detalicznych, rozwój i ekspansja online jest częścią szerszej strategii transformacji cyfrowej prowadzonej przez SPAR Data Services i jest kluczowym celem dla przyszłego międzynarodowego rozwoju organizacji, w tym integracji partnerów łańcucha dostaw na całym świecie.

- Pomimo trwającej globalnej pandemii i dodatkowych trudnych okoliczności, rok 2021 był mocnym rokiem dla Spar na całym świecie, a globalna sprzedaż po raz pierwszy w naszej historii przekroczyła 40 mld euro. Rozwój Spar został zbudowany na prężnie działającym łańcuchu dostaw i naszych wysoce zaangażowanych partnerów i współpracowników na całym świecie, którzy wykazali determinacją w utrzymaniu i rozwijaniu naszej działalności na arenie międzynarodowej w obliczu ciągłej zmienności spowodowanej blokadami i ograniczeniami COVID-19 podczas 2021 - powiedział Tobias Wasmuht, dyrektor generalny, Spar International.

I dodał, że dzięki wykorzystaniu międzynarodowej siły sieci, a także zwiększonej współpracy w zakresie handlu detalicznego i łańcucha dostaw, Spar jest dobrze przygotowany do dalszego rozwoju.

Joanna Hamdan 13849 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.