Answear.com: wracamy na rynek ukraiński

Sklep internetowy Answear, sprzedający w regionie Europy Środkowo-Wschodniej odzież, mimo niekorzystnych czynników rynkowych, w I kwartale 2022 r. zwiększył przychody o 44% rdr., do 178 mln zł.

W pierwszym kwartale 2022 r. Answear.com mierzył się z wybuchem wojny w Ukrainie i tymczasowym wyłączeniem tego rynku ze sprzedaży. Jednocześnie firma musiała stawić czoła trudnemu otoczeniu rynkowemu w postaci rosnącej inflacji oraz spowolnieniu w e-commerce.

- Jednak mimo to udaje nam się wciąż utrzymywać wysokie tempo wzrostu rosnąć o ponad 40% rdr. - komentuje Krzysztof Bajołek (na zdjęciu), prezes zarządu, Answear.com.

Dodatkowo firma umacnia swoją pozycję na wszystkich rynkach i rozwija nowe. Z optymizmem patrzy również na rynek ukraiński, na który wróciła na początku maja po ponad dwóch miesiącach przestoju. 

- Widzimy, że mieszkańcy Ukrainy powoli wracają do codziennych zajęć, w których naturalnie jest też przestrzeń na zakupy w interencie - dodaje Krzysztof Bajołek.

Spółka zaczęła obsługiwać zamówienia na terenie całego kraju, poza rejonami objętymi działaniami wojennymi. Na chwilę obecną realizuje jedynie przedpłacone zamówienia.

Ponadto w ciągu ostatnich 12 miesięcy Answear.com zwiększył blisko dwukrotnie liczbę produktów dostępnych w ofercie (SKU) do 185 tys. Spółka konsekwentnie poszerza również asortyment marek premium, które pozytywnie wpływają na marże oraz średnią wartość zamówienia, która w minionym kwartale wyniosła rekordowe 291 zł w porównaniu z 255 zł sprzed roku.

Dodatkowo w minionym kwartale Answear.com zrealizował kampanię TV na wszystkich 10 rynkach, która miała na celu budowanie świadomości marki. Kampania zakończyła się dużym sukcesem, obejrzało ją więcej osób niż prognozowano, a w kategorii tzw. „share of voice” na większości rynków Answear był liderem, lub jednym z liderów naszej branży w okresie trwania kampanii. Spółka rozpoczęła w marcu również kolejną, jeszcze mocniejszą, kampanię TV.

- Paliwem do dynamicznego wzrostu naszego biznesu jest szeroka oferta produktowa z naciskiem na segment premium oraz średniej półki cenowej, konsekwentna budowa świadomości marki realizowana poprzez kampanie marketingowe, rozwój technologii, a także dalsza ekspansja zagraniczna. Cieszymy się, że konsekwentnie poprawiamy wszystkie strategiczne dla nas drivery wzrostu. Dodatkowo jeszcze w I półroczu br. powinniśmy poinformować o otwarciu kolejnego nowego rynku. – dodaje Krzysztof Bajołek

Z kolei w omawianym okresie marżowość Answear.com była pod presją z jednej strony tymczasowego wstrzymania sprzedaży na rynku ukraińskim, z drugiej sezonowo obniżonej marży w związku z okresem wyprzedaży i dużych rabatów, a także sprzedaży części kolekcji z poprzedniego sezonu z większymi rabatami. W wyniku tego znormalizowana EBITDA wyniosła 5,5 mln zł wobec 9,1 mln zł w zeszłym roku.

- Warto podkreślić, iż mimo wyłączenia rynku ukraińskiego w ostatnich dniach lutego, udało nam się osiągnąć blisko 24% wzrost na tym rynku porównując przychody w I kwartale bieżącego i poprzedniego roku. Bardzo dynamicznie rośliśmy o 60% na pozostałych rynkach Unii Europejskiej, a w Polsce wzrost wyniósł blisko 28%. Dzięki dywersyfikacji geograficznej nasz biznes nie jest uzależniony od sytuacji na jednym rynku, a w konsekwencji jesteśmy bardziej odporni na tymczasowe lokalne zawirowania i obniżony sentyment - mówi Jacek Dziaduś, dyrektor finansowy, Answear.com.

Joanna Hamdan 13827 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.