Zielona półka. Eko- czy cenocentrycy?

Jak konsumenci w czasach inflacji podchodzą do kwestii środowiska? I co robią w tym zakresie sieci handlowe. Oto przegląd ostatnich badań i nasz subiektywny wybór różnych inicjatyw handlu.

Ośmiu na dziesięciu Polaków chce produktów z recyklingu. Takie są wnioski z najnowszego międzynarodowego raportu Circular Voice przygotowanego przez Stena Recycling na podstawie badań konsumentów w pięciu krajach: Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii i Polsce. W badaniu udział wzięło ponad 5000 respondentów, w tym ponad 1000 nad Wisłą. Wniosek jest jeden: zdecydowana większość polskich konsumentów oczekuje, że kupowane przez nich produkty będą powstawały z materiałów z recyklingu. Chcą szerszej oferty tego rodzaju produktów, oczekują lepszego ich oznakowania, są też gotowi tak dostosować konsumpcję, by zmniejszyć swój wpływ na klimat.

Raport pokazuje, że polscy konsumenci – na tle respondentów z pozostałych krajów – mają dużą wiedzę na temat  produktów powstających z wykorzystaniem materiałów z recyklingu. 80% ankietowanych Polaków uważa, że ważna jest szeroka oferta tego typu produktów ułatwiających prowadzenie zrównoważonego stylu życia, a wspomnianych ośmiu na dziesięciu ankietowanych chciałoby, aby producenci wykorzystywali w swoich produktach surowce z odzysku oraz aby tak powstające produkty były wyraźnie oznaczone. Co ważne, 65% przebadanych uważa, że produkty wytworzone z surowców pochodzących z recyklingu są tej samej jakości co wyprodukowane z nowych materiałów.

OPINIE CZY DZIAŁANIA?
Oprócz samego wyrażenia opinii na temat zrównoważonych produktów polscy konsumenci zadeklarowali podejmowanie konkretnych działań. 38% ankietowanych przyznało, że w ostatnim roku zrezygnowało z produktów lub usług, które nie powstały w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju. A z kolei aż 70% ankietowanych zadeklarowało częściową lub całkowitą zmianę nawyków i dostosowanie konsumpcji, tak aby zmniejszyć wpływ na klimat. Jednocześnie ankietowani wskazują na przeszkody w kupowaniu produktów wykonanych z odzyskanych surowców. I tu pojawia się już kwestia cen. Dla co piątego Polaka jedną z barier są zbyt wysokie koszty, dla 28% badanych oferta tego rodzaju produktów jest zbyt mała, a 29% ankietowanych przyznało, że trudno jest zrozumieć, które produkty faktycznie powstały z odzyskanych materiałów. Co ciekawe, 41% uważa, że należałoby zakazać
produkcji i sprzedaży towarów nienadających się do recyklingu.

Tyle Stena Recycling. Świeże dane odnośnie do siedmiu różnych grup shopperów pokazał z kolei Kantar w piątej edycji badania „FMCG Brands We Shop by BLIX & Kantar”, które cytuje MondayNews. Ogólne wnioski brzmią: przybywa konsumentów ekocentrycznych i cenoholików, przy czym największą grupę wciąż stanowią osoby pragmatyczne. Takie podejście reprezentuje co czwarty badany. Zależy im na jak najtańszym nabywaniu markowych produktów. Ubyło konsumentów nieprzejmujących się cenami. W ciągu roku zmalał też udział zakupowych entuzjastów (tych, którzy odwiedzają sklepy dla rozrywki).

GAZETKI I KANAŁY DLA ŚRODOWISKA
Warto spojrzeć jednak szerzej na grupę tych ekocentrycznych konsumentów, poszukujących ekologicznych towarów. To czwarta (z siedmiu) pod względem wielkości grupa (13% badanych) i co ważne, rok do roku powiększyła swój udział o 3 pkt proc.

– Ciekawym wynikiem jest to, że obecnie przybywa konsumentów, dla których cena nie jest najważniejsza. Ekocentryczni shopperzy chętnie kupują polskie i ekologiczne artykuły oraz starannie czytają etykiety. Rośnie grupa
nabywców mających na uwadze środowisko, klimat oraz skład produktu. Jej wzrost zauważają oczywiście sieci handlowe.

Nawet teraz, w czasach dużej inflacji, w swoich materiałach promocyjnych, poza rabatami, komunikują strefy z ekologiczną żywnością, dedykują tym kategoriom gazetki promocyjne czy nawet całe kanały tematyczne w internecie – zauważa Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX.

Przedostatnie miejsce w zestawieniu zajmuje kategoria świadomych koneserów (10%). W skali roku odnotowano jej spadek o 2 pkt proc.

– Na przestrzeni roku osoby z tego segmentu zasiliły grupę ekocentrycznych konsumentów. Świadomi koneserzy bardziej skupiają się na marce i na jej wartościach dodanych. Częściej też kierują się opiniami influencerów oraz podążają za trendami. Jednak obserwujemy, że część takich shopperów rezygnuje ze swoich modnych rytuałów zakupowych i skupia się tylko na wartościach społecznych, jakimi kieruje się marka – tłumaczy Krzysztof Domeradzki, współautor sondażu z Kantar Polska.

ROZWIĄZANIA OD NAJWIĘKSZYCH
Jedno to produkty wytworzone z poszanowaniem środowiska, drugie to działanie handlu w tym właśnie duchu, wykraczające poza zaopatrzenie półek w takie produkty. Najwięksi retailerzy ogłaszali w marcu i kwietniu sporo inicjatyw, czy to ogólnopolskich obejmujących zmiany w całej firmie, czy to przy okazji modernizacji konkretnych placówek. I tak np. Biedronka uruchomiła kilka kolejnych sklepów w formacie 3.0, które wyróżniają się m.in. wyposażeniem w urządzenia chłodnicze, wykorzystujące przyjazny dla środowiska gaz naturalny CO 2​​​​​ oraz oświetlenie LED. Lidl natomiast podpisał umowę ze sprzedawcą energii gwarantującą pochodzenie energii w 100% ze źródeł odnawialnych. Sieć chwali się też, że bezpłatnie udostępnia klientom stacje do ładowania pojazdów elektrycznych.

Obecnie funkcjonują one przy sześciu placówkach oraz kolejne dwie przy centrum dystrybucyjnym, a także przy centrali firmy. Sieć ruszyła również właśnie z kampanią zachęcającą do korzystania z elektronicznych gazetek promocyjnych. W części sklepów pojawią się komunikaty z informacją o dostępności najnowszych ofert na stronie lidl.pl, aplikacji Lidl Plus i aplikacji Lidl. Test obejmie kilkaset placówek, głównie na terenie Wielkopolski i Kujaw. Podkreśla, że chodzi o środowisko, nie mówi tu o ścięciu kosztów tradycyjnych gazetek.

– Mniejsze zapotrzebowanie na papierowe gazetki to mniejsza emisja CO2 oraz ochrona zasobów leśnych, dlatego chcemy przypominać naszym klientom podczas ich wizyt w sklepach, że naszą ofertę mogą sprawdzić w łatwy, wygodny i szybki sposób za pomocą naszych aplikacji i strony internetowej – czytamy w komunikacie Lidla.

Przypomnijmy, że Lidl testuje też od sierpnia 2021 r. ekoparagony wykonane z materiału pochodzącego ze zrównoważonej gospodarki leśnej, dodatkowo odporne na światło, olej i wodę i nadające się do wyrzucenia do pojemnika na papier. Testy ekoparagonów trwają w kilkudziesięciu sklepach zlokalizowanych w Warszawie oraz Poznaniu.