Ukraińscy konsumenci szturmują galerie handlowe

Początek 2022 roku oznacza dla handlu zwiększenie popularności produktów pierwszej potrzeby oraz centrów convenience. Tymczasem, jak podaje PAP, centra handlowe z powodu pandemii mocno podupadły. Z pomocą ruszyli klienci zza wschodniej granicy.

Początek 2022 r. przyniósł zmiany w globalnym i lokalnym obrazie gospodarczym, wpływając również na zachowanie polskich konsumentów i rynek handlowy w Polsce. Wzrost sprzedaży detalicznej odnotowują wszystkie formaty, w tym centra handlowe, co rysuje pozytywną perspektywę na resztę roku – wynika z najnowszego raportu JLL "Rynek handlowy w Polsce" – I kwartał 2022.

Niemały w tym udział mają uciekinierzy z Ukrainy, których, przypomnijmy, napłynęło do Polski ponad 3 mln. Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez firmę Selectivv (na podstawie ruchu telefonów komórkowych) na zlecenie "Rzeczpospolitej", stanowią oni już ponad 7% gości galerii.

– To zmienia gruntownie sytuację w wielu sektorach gospodarki. Handel najszybciej odczuł ten napływ – w wielu miastach zaczęła się znacząco zwiększać sprzedaż, zwłaszcza żywności i produktów chemicznych, ale to dopiero początek i ten efekt pojawi się w innych kategoriach produktów – zauważa "Rzeczpospolita".

Komunikacja skierowana do ukraińskiego konsumenta

Dziennik dodaje, że zmiany widać także w centrach handlowych. Z badania Selectivv wynika, że kwietniu średnio ponad 7% osób w centrach handlowych stanowili Ukraińcy, ale wśród analizowanych obiektów były też takie z dwucyfrowym wynikiem. W przypadku każdego obiektu liczba ukraińskich gości rośnie z miesiąca na miesiąc.

- Długoterminowo zachowania te będą się zmieniać wraz z długością pobytu w Polsce, na co należy się już teraz przygotować. W związku z tym rekomendujemy prowadzenie już teraz działań komunikacyjnych przez galerie handlowe tak, aby trafiła do tej potencjalnie dużej grupy odbiorców – mówi Marcin Augustyniak, dyrektor z Selectivv.  I dodaje, że z danych firmy wynika, że wśród uchodźców zdecydowanie przeważają osoby młode, ponad 60% ma mniej niż 20 lat. Dla centrów handlowych nowa grupa klientów to szansa, bo nadal odczuwają skutki pandemii – podkreśla dziennik.

Źródło: PAP, Rzeczpospolita/MH