IKEA inwestuje miliardy w formaty i zakupy online

Grupa Ingka chce do przyszłego roku wydać 3 mld euro na przeprojektowanie swoich salonów meblowych i budowę nowych. Część z nich ma służyć jako centra dystrybucyjne dla e-commerce. Jedna trzecia budżetu przeznaczona będzie na inwestycje w Londynie i Wielkiej Brytanii, a także w Niemczech.

Tolga Öncü, kierownik ds. operacji detalicznych w Ingka Group. Zdjęcie: www.ingka.com

Gigant z branży meblowej chce wykorzystać rynek UK jako poligon doświadczalny dla nowych formatów sklepów i logistyki. Jak podają brytyjskie media, firma Ingka Group, operator prawie 400 oddziałów IKEA na całym świecie, zapowiedziała, że ​​wyda na to co najmniej 1 mld euro.

Jak podaje "Lebensmmitel Zeitung", szwedzki koncern ma zamiar zainwestować łącznie 3 mld euro w unowocześnianie swoich sklepów meblowych i rozwój biznesu internetowego.

Sklepy stacjonarne i e-commerce - naczynia połączone

Firma skoncentruje swoje inwestycje rozwojowe na nowych sklepach fizycznych – takich jak ten, który został otwarty 11 maja w Nicei – oraz na modernizacji istniejących, aby zapewnić bardziej wciągające doświadczenia IKEA i dalej wspierać rosnący popyt na dostawy do domu. Niedawno sklep IKEA w Kuopio w Finlandii został przebudowany, aby realizować również zamówienia klientów online, umożliwiając klientom w całym kraju otrzymywanie zamówień w czasie o połowę krótszym i przy 40% obniżonych kosztach dostawy paczek z odbiorem.

Zakupy online, owszem, wciąż szybko rosną. Dlatego sieć meblowa idzie w tym kierunku. Ale, jak podkreśla Grupa Ingka, stacjonarne sklepy IKEA pozostają istotną częścią modelu biznesowego detalisty – od września ubiegłego roku otwarto już 16 nowych punktów styku IKEA, dużych i małych, a kolejne są w planach.

- Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej chcemy zoptymalizować naszą sieć sklepów, aby zapewnić inspirujące wrażenia zakupowe – bez względu na to, jak i gdzie nasi klienci zdecydują się z nami współpracować. Dzięki tej inwestycji staramy się zapewnić długoterminową rentowność naszej działalności, czyniąc IKEA bardziej dostępną, bardziej przystępną cenowo i bardziej zrównoważoną - mówi Tolga Öncü, kierownik ds. operacji detalicznych w Ingka Group.

I dodał, że handel stacjonarny pozostaje jednym z największych atutów firmy i punkty będą nadal przekształcane, aby sprostać potrzebom klientów. - Widzimy, że wiele naszych sklepów pełni podwójną rolę, oferując naszym klientom to, co najlepsze w sprzedaży fizycznej i internetowej, a inwestycja wesprze nie tylko inspirujące doświadczenie w sklepie IKEA, ale także szybszą i bardziej przystępną cenowo wysyłkę zamówień online bezpośrednio z naszego sklepy – mówił Öncü.

Globalne plany ekspansji

Pierwsze sklepy miejskie w Sztokholmie i Toronto wkrótce powitają klientów w ruchliwych lokalizacjach śródmiejskich, oferując ponad 2 tys. produktów do natychmiastowego zamówienia "na wynos" oraz większe meble dostępne z dostawą do domu.

Ambitny plan ekspansji dla Kanady przewiduje dalsze otwarcie nowego centrum dystrybucyjnego w Quebecu i studia planistycznego w Montrealu. W Londynie zainwestowano blisko 1,2 mld euro, m.in. w sklep przy Oxford Street, nowe usługi oraz otwarcie centrum dystrybucyjnego w Dartford, które umożliwi dostawy do domu w ciągu 24 godzin w całej stolicy. W Madrycie, gdzie klienci mogą już robić zakupy w trzech sklepach tradycyjnych, dwóch sklepach miejskich lub dostawać zamówienia do domu lub nowych punktów odbioru, w przygotowaniu jest trzeci sklep miejski.

- Nawet na naszych bardziej dojrzałych rynkach, takich jak Niemcy czy Hiszpania, będziemy nadal inwestować, ponieważ wciąż widzimy duży potencjał do rozwijania naszej działalności i pomagania jeszcze większej liczbie osób w tworzeniu lepszego codziennego życia. Bez względu na wielkość fizycznego punktu kontaktu, klienci zawsze mogą oczekiwać takiej samej wiedzy w zakresie wyposażenia domu i inspiracji, jaką kochają w IKEA - mówi Öncü.

W ostatnich latach Grupa Ingka coraz bardziej inwestowała w zakupy online, rozwijała mniejsze sklepy, modernizowała stronę internetową i wprowadzała usługi cyfrowe, takie jak narzędzia do zdalnego planowania. W ciągu ostatnich dwóch lat, naznaczonych pandemią Covid, Szwedzi odnotowali rekordowy popyt na produkty wyposażenia domu - pisze "LZ".

W ciągu ostatnich trzech lat podatkowych (rok finansowy 19-21) Ingka Group zainwestowała ponad 2,1 mld euro w istniejące i nowe sklepy na swoich 32 rynkach.