Polacy zaciskają pasa, ale wydają więcej

Specjaliści z aplikacji zakupowej PanParagon sprawdzili średnią wartość paragonów z kwietnia 2021 i 2022 r. i obliczyli, o ile więcej tej wiosny wydajemy na jedzenie. Pod lupę ekspertów trafiły również średnia liczba produktów spożywczych z naszego koszyka, a także wyświetlenia gazetek promocyjnych.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w kwietniu tego roku ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły aż o 12,3 proc. w porównaniu do analogicznego miesiąca w 2021 roku. Polakom przyszło się zmierzyć z najwyższą inflacją od 24 lat. Aktualna sytuacja ekonomiczna skłoniła konsumentów do oszczędzania, choć okazuje się, zgodnie z badaniami PanParagon, że mimo tego płacimy w sklepach coraz więcej.

– PanParagon to aplikacja do przechowywania paragonów, z której aktywnie korzysta kilkaset tysięcy osób miesięcznie. Na podstawie zanonimizowanych danych zgromadzonych w naszym systemie podjęliśmy się analizy uśredniającej wartość paragonów spożywczych z kwietnia 2021 oraz 2022 roku. Sprawdziliśmy także liczbę pozycji znajdujących się na liście tychże dowodów zakupu. W ten sposób zweryfikowaliśmy zmiany w wysokości wydatków przeznaczonych na jedzenie oraz dowiedzieliśmy się, czy Polacy idą w kierunku oszczędzania na zakupach spożywczych – wyjaśnia Antonina Grzelak, PanParagon.

Wzrost cen a zmiany decyzji zakupowych

Jak wynika z badania ekspertów z aplikacji, średnia wartość paragonu za artykuły spożywcze wzrosła z 41,28 zł w 2021 roku do 46,41 zł w 2022 roku. To średnio 5,13 zł różnicy w skali 12 miesięcy. W przeliczeniu za jeden produkt spożywczy w zeszłym roku zapłaciliśmy 5,16 zł, obecnie cena jednostkowa wynosi już 6,63 zł. Wzrost cen przyczynił się do zmian w decyzjach zakupowych Polaków.

– Średnio 8 pozycji na jednym paragonie widniało na rachunkach za zakupy spożywcze w kwietniu 2021 roku. Rok później w tym samym miesiącu liczba produktów z tej kategorii zmniejszyła się do 7 sztuk. Oznacza to, że w obliczu powszechnych podwyżek cen Polacy kupują mniej. Niestety pomimo starań w kierunku oszczędzania, nadal wydajemy więcej niż w roku poprzednim – wyjaśnia Antonina Grzelak.  

Gazetki promocyjne hitem tej wiosny

To, że rodzimi konsumenci szukają oszczędności, pokazują również statystyki wyświetleń gazetek promocyjnych w aplikacji PanParagon. W marcu tego roku klikalność tego obszaru aplikacji zwiększyła się 19% w stosunku do poprzedniego miesiąca. W kwietniu nadal utrzymywała się tendencja wzrostowa, tym razem o 2% w porównaniu do marca tego roku.

Zdaniem specjalistów z PanaParagona Polacy zaczęli podchodzić do zakupów z większym rozsądkiem i nastawieniem na oszczędzanie. Niestety, szalejąca inflacja nie daje za wygraną i wartość paragonów jest nadal wyższa niż w roku poprzednim.



Źródło: PanParagon