Piotr Rajewski, Żabka: obserwujemy premiumizację kategorii lodów

- Z naszych badań wynika, że zakup lodów w 90% jest decyzją impulsową, którą zdecydowana większość klientów podejmuje tuż przed wizytą w sklepie - mówi Piotr Rajewski, dyrektor handlowy Żabka Polska, który dla HandelExtra.pl opowiada o sezonie lodowym 2022.

HandelExtra.pl: Za oknami słońce. Rozumiem, że to czas kiedy sklepowe zamrażarki powinny być gotowe z ofertą na sezon lodowy?

Piotr Rajewski, dyrektor handlowy Żabka Polska: Lody to kategoria produktów bardzo wrażliwa na pogodę. W związku z tym historycznie start sezonu w większości sieci handlowych odbywał się przed majówką. Od kilku lat widzimy jednak przesuwanie się tej daty i obecnie duża część sklepów jest już gotowa na sezon znacznie wcześniej. W Żabce klienci mogą próbować nowości od lutego br. W tym roku są to np. lody Kaktus BOOM czy Magnum Remix.

Jakie smaki/formy podania będą rządziły w tym roku? Ile średnio konsumenci są w stanie zapłacić za loda impulsowego?

Od wielu lat najpopularniejsze są lody na patyku.  W zależności od pogody i wieku, klienci wybierają albo lody na patyku w czekoladzie albo lody wodne. Niezmiennie, klienci często sięgają po lody rożki, kanapki czy lody w kubeczkach.  Widzimy również wzrost konsumpcji lodów familijnych. W sklepach Żabka staramy się oferować bardzo zróżnicowany asortyment odpowiadający na potrzeby wszystkich klientów, nie zapominając o zaskakiwaniu konsumentów nowościami, dostępnymi tylko u nas. Jeżeli chodzi o ceny produktów, od kilku lat obserwujemy premiumizację tej kategorii.

W którym miejscu sklepu powinny stać zamrażarki, aby dostęp do lodów był ułatwiony? Jak najlepiej oznaczyć ceny przy zamrażarkach, aby konsument (w tym dzieci) łatwo zobaczył cenę?

W Żabkach bonety lodowe zazwyczaj stoją w widocznym miejscu, blisko wejścia do sklepu i strefy kas. Na nich umieszczamy atrakcyjne materiały graficzne prezentujące asortyment, a także czytelne naklejki z cenami i wizerunkami produktów, które są dobrze widoczne również dla dzieci. Dodatkowo przed sklepami pojawiają się plakaty informujące o aktualnej ofercie promocyjnej.

Czy zakup lodów w sezonie, to czynność wyłącznie impulsowa (a więc jest pogoda, jest sprzedaż)? Jak to jest w przypadku, gdy pogoda dopisuje mniej? Czy jest coś co detalista może zrobić, by wówczas zachęcić konsumentów do zakupu lodów?

Z naszych badań wynika, że zakup lodów w 90% jest decyzją impulsową, którą zdecydowana większość klientów podejmuje tuż przed wizytą w sklepie. Na zakup lodów klienci decydują się głównie dlatego, że chcą się ochłodzić, orzeźwić czy sprawić sobie małą przyjemność w postaci mrożonej przekąski, zjadanej w słoneczny dzień. Z tego właśnie powodu staramy się budować w Żabce różnorodny asortyment, tak aby czynnik pogodowy miał dla naszych klientów jak najmniejsze znaczenie. Mamy więc w swojej ofercie zarówno lody impulsowe jak i familijne, a także szeroką ofertę smaków, tj. zarówno lody śmietankowe w czekoladzie jak i lody wodne czy sorbety.


Ilona Mrozowska 4567 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.