Franczyza w tym roku przyspiesza - przekroczy 50 tys. sklepów [NEWS HE]

Wiemy, ile sklepów otworzy się w tym roku we franczyzie. Przeanalizowaliśmy plany 17 sieci.

W 2021 r. sieciom franczyzowym, partnerskim i grupom zakupowym przybyło 3 tys. sklepów. Łącznie liczba zrzeszonych placówek handlowych wyniosła 46 681.

Najwięcej, bo aż o 1100 nowych sklepów, urosła Żabka. Czy w tym roku uda jej się utrzymać tak imponujące tempo rozwoju? Wszystko wskazuje na to, że tak. Przynajmniej tak wynika z ankiety, którą operator wypełnił dla nas na potrzeby rankingu Top 30 sieci franczyzowych, partnerskich i grup zakupowych.

W ankietach pytaliśmy ile sklepów przybyło organizacjom w 2021 r., ale też ile szacują, że dołączy do nich w 2022 r. I cóż się okazuje? Otóż w 17 sieciach, które ujawniły nam swe plany, w tym roku przybędzie łącznie około 3370 sklepów. To oznacza, że liczba placówek zrzeszonych przekroczy 50 tys. (dokładnie 50049). Największy przyrost znów będzie w Żabce – aż 1100 i jest to jedyna sieć, która planuje przyłączyć do siebie w tym roku ponad 1000 punktów.

Odważne plany snuje również Grupa Kapitałowa Specjał, która każdą z sieci Rabat Detal i PSH Nasz Sklep (Delikatesy Premium, Delikatesy Sezam, Nasz Sklep, Nasz Sklep Express) chce powiększyć o 500 sklepów. Niewiele mniej, bo o 430, ma urosnąć również należąca do Specjału sieć Livio.

Śmiało patrzy również w przyszłość operator sieci Chorten (Grupa Chorten), który chce w tym roku powiesić szyld z drzewkiem dębu na około 200 placówkach. Dla porównania w ub.r. liczba ta wyniosła 128. W nieco mniej nowych sklepów – bo w 150 - celują w tym roku dwie sieci: Eden i Carrefour Express razem z Globi.

Imponującymi planami może też pochwalić się PHUP Gniezno Sklep Polski. W 2021 r. sieci przybyło 97 sklepów; w tym roku operator planuje przekroczyć z otwarciami liczbę 100.

Na podobnym poziomie planuje swój rozwój sieć Mirabelka – w ub.r. przyłączyło się do niej 59 placówek; w tym roku ma to być 50. O niewiele mniej chce się wzbogacić Polska Grupa Zakupowa Kupiec, która koniec roku chce zamknąć z okrągłą liczbą 350 sklepów zrzeszonych, czyli z 38 nowymi. Z kolei spółka Spar chce w tym roku otworzyć pod swoim szyldem 35 placówek, podobnie jak operator Józef Bzowski Nasz Polski Detal, mający Polską Sieć Handlową Pokusa i sieć Pokusa Premium (ich zasięg to Małopolska i część województw śląskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego).

Zwiększyć swój zasięg o 30 sklepów postara się w tym roku sieć Limonka, działająca na Pomorzu. Niewiele miej, bo 24 otwarcia, planuje spółka PGS, będąca operatorem Top Marketów.

W 2021 r. do Chaty Polskiej przystąpiło 28 sklepów. W tym roku liczba ta spada prawie o połowę – do planowanych 15. Swoje plany ujawniła również Hurtownia Spożywcza Czempion Grzegorz Krężołek, prowadząca sieć Sezamek. W tym roku ma ona się powiększyć o 6 placówek (w 2021 r. jej szeregi zasiliło 7 nowych). Tyle samo nowych sklepów co w ubiegłym roku planuje przyłączyć w bieżącym sieć Passa z Łańcuta.

 

Katarzyna Pierzchała 5103 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.