Listonic: lokalizacja sklepu ważniejsza niż ceny

Aż 8 na 10 osób wybiera sklep, kierując się jego lokalizacją, a tylko co trzecia osoba jako kluczowy czynnik wskazuje poziom cen. Sklepy odwiedzamy często - bo aż kilka razy w tygodniu.

Listonic zbadał, jakie sieci handlowe wybieramy i ile wydajemy na zakupy oraz jakie panują obecnie zwyczaje zakupowe Polaków (na potrzeby Rankingu popularności sieci handlowych 2022). Większość, bo aż 53% respondentów badania przeprowadzonego przez Listonic, producenta aplikacji do planowania zakupów, przyznało, że robi zakupy kilka razy w tygodniu. Co trzeci badany (36%) odwiedza sklep raz w tygodniu, a aż 6% robi zakupy nawet codziennie.

Lokalizacja podstawowym kryterium wyboru

Co najbardziej wpływa na wybór sieci handlowej przez konsumenta? Najważniejsza jest dobra lokalizacja – 84% badanych wybiera sklep, kierując się tym czynnikiem. Na kolejnych miejscach znajdują się szeroka oferta dostępnych produktów – zgodnie z odpowiedziami 56% pytanych – oraz oferty promocyjne z 35% wskazań. Poziomem cen kieruje się tylko co trzeci badany (33%).

– Pomimo wrażliwości polskiego konsumenta na zmiany cen sieci handlowe konkurują ze sobą również w oparciu o inne kryteria. Już co dziesiąta osoba zwraca uwagę na obecność programów lojalnościowych. Na znaczeniu zyskuje także autentyczność marki, idea zrównoważonego rozwoju i troska o środowisko – zauważa Małgorzata Olczak, head of sales, Listonic. – Musimy jednak pamiętać, że zgodnie z prognozami najwyższy wzrost cen, będący skutkiem m.in. wojny w Ukrainie, ma dopiero nastąpić. Prawdopodobnie będziemy przywiązywać coraz większą wagę do ponoszonych kosztów, a także coraz dokładniej planować nasze zakupy.

Niesprzyjająca sytuacja gospodarcza już teraz wpływa na nastroje konsumentów, co potwierdzają sondaże. Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK wyniósł w marcu -12 pkt. Jest to kolejny od sześciu miesięcy spadek wskaźnika, tym razem o 0,6 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Wartość koszyka zakupowego Polaków a format sklepu

Zgodnie z deklaracjami respondentów badania, jednorazowa kwota wydawana na zakupy u niemal 40% wynosi między 101 a 200 zł. Prawie co trzecia osoba (29%) mieści się w kwocie do 100 zł, a co czwarta (24%) – dostaje rachunek na kwotę pomiędzy 201 a 500 zł. Jak to wygląda w praktyce? Zgodnie z danymi pozyskanymi od CMR wartość koszyka zakupowego Polaków znacznie różni się w zależności od formatu sklepu.  

– W małoformatowych sklepach spożywczych do 300 mkw., w których zakupy często są niezaplanowane, bo robi się je po drodze, impulsywnie czy awaryjnie, w 2021 r. klienci wydawali średnio 19 zł, a do koszyka wkładali cztery produkty. Na paragonach pojawiają się często alkohole, produkty tytoniowe, napoje, słodycze czy lody – wylicza Elżbieta Szarejko, analityk CMR.

Zgodnie z dalszymi analizami CMR w supermarketach o powierzchni 301-2500 mkw. wizyty są rzadsze niż w sklepach małego formatu, jednak znacząca część klientów wychodzi z tego typu placówek obładowana siatkami – niemal co piąty konsument kupował 11-20 opakowań produktów. Przekłada się to również na wartość paragonów – w 2021 r. prawie co czwarty kupujący jednorazowo wydał na zakupy ponad 50 zł.  W sklepach dyskontowych średnia wartość paragonu również wynosiła nieco ponad 50 zł, przy czym co siódmy konsument wydał jednorazowo ponad 100 zł. – Z kolei w hipermarketach kwoty drukowane na paragonach były jeszcze wyższe – średnio 75 zł, jednak około 8% zakupów miało wartość ponad 200 zł – dodaje Elżbieta Szarejko.  

Lidl i Biedronka – najchętniej wybierane sieci handlowe

Zgodnie z wynikami tegorocznego wydania Rankingu popularności sieci handlowych w Polsce najchętniej wybieraną siecią spożywczą jest Lidl z wynikiem 27,5% udziału wśród list zakupów. Jest to trzeci z rzędu ranking, w którym niemiecka sieć plasuje się na pierwszym miejscu. Drugie miejsce zajęła sieć sklepów Biedronka z wynikiem 25%. Podium zamyka Auchan, ale wartość udziałów francuskiej sieci to tylko blisko 10%.

Dane, które posłużyły do stworzenia Rankingu popularności sieci handlowych 2022, pochodzą z aplikacji Listonic. Zweryfikowano 5,75 mln list zakupów, z czego 780 tys., które zawierały nazwy sieci handlowych, poddano dodatkowej analizie. Łącznie zbadano listy zakupowe 200 tys. osób, które regularnie korzystają z aplikacji Listonic. 13% z nich, czyli ponad 26 tys. użytkowników, w 2021 roku wskazało swoje preferencje dotyczące sieci sprzedaży. Dla lepszego zbadania zwyczajów zakupowych użytkowników Listonic, przeprowadziliśmy także badanie ankietowe. Wyniki przedstawione w raporcie są średnią ważoną danych uzyskanych z obu tych źródeł.

Źródło: Listonic