GfK: konsumenci wybierają najtańsze produkty spożywcze

Ponad 40% klientów deklaruje, że będzie kupować tańsze artykuły spożywcze. Nie ukrywają, że coraz rzadziej sięgają po polską i lokalną żywność. Na popularności tracą także trendy ekologiczne. Takie dane płyną z raportu "Current Consumer Mood" zrealizowanego przez GfK.

Inflacja oraz wybuch wojny w Ukrainie zmieniły zwyczaje zakupowe Polaków. Aż 76% konsumentów obawia się dalszych podwyżek cen żywności. W efekcie głównym kryterium wyboru produktów spożywczych dla 41% z nas jest niska cena.

- Jeszcze w październiku ubiegłego roku po najtańsze produkty sięgał co trzeci konsument. Obecnie ten czynnik wzrósł o 8 punktów procentowych. To znacząca zmiana w trendach konsumenckich, która wynika z obecnej sytuacji gospodarczej ale także niepewności co do przyszłości - podkreśla Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.

Mniejsze wsparcie rodzimego biznesu

Z danych GfK wynika, że w związku z obserwowanym spadkiem nastrojów konsumenckich nabywcy w coraz mniejszym stopniu wspierają polską i lokalną gospodarkę. Obecnie tym kryterium przy wyborze żywności kieruje się 30% Polaków. Z kolei co piąty konsument zwraca uwagę na lokalne pochodzenie produktów, co oznacza spadek o 13 pkt proc. w porównaniu do października 2021 roku, kiedy było to najważniejszym czynnikiem podczas zakupów.

Zgodnie z badaniem "Current Consumer Mood" zmalała również popularność produktów bezpiecznych dla zdrowia, ekologicznych czy organicznych. 

- W ostatnich latach Polacy coraz bardziej dbali o zdrową i zbilansowaną dietę, a trendy eko wyraźnie zyskiwały na popularności. Jednak wraz z pogorszeniem sytuacji ekonomicznej uważniej oglądamy każdą złotówkę. W efekcie w ciągu 5 miesięcy kryteria takie jak eko i bio straciły na popularności aż o 12 pkt proc. - podkreśla Dominika Grusznic-Drobińska.

Raport „Current Consumer Mood” został zrealizowany przez GfK w marcu 2022 roku.

Joanna Hamdan 13995 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.