Ultima Ratio: aktorka i prawniczka ambasadorką centrum mediacji

Przy sądzie polubownym Ultima Ratio ruszyło centrum mediacji online, które oferuje program ochrony kupujących - dla sklepów prowadzących sprzedaż internetową. Zakłada, że spory z konsumentami rozstrzygać będą mediatorzy. Honorową ambasadorką centrum jest Joanna Jabłczyńska, aktorka i prawniczka.

Podobne programy ochrony kupujących już od dawna działają na platformach handlowych takich, jak: Amazon czy Allegro. W sklepach internetowych były jednak do tej pory niedostępne. W rezultacie klienci często wybierali właśnie platformy, bo tam czuli się pewniej. Nowy program Ultima RATIO ma to zmienić. Pomysłodawcy proponują jeden system zgłaszania problemów i mediacje online. Centrum jest już wpisane do rejestru UOKiK i notyfikowane Komisji Europejskiej.
 
Reklamacje w zewnętrznym systemie

Sklepy uczestniczące w programie powinny instalować na swojej stronie widget Ultima Ratio. Pozwali to ich klientom składać skargi dotyczące zakupów. Podobnie jak w przypadku platform handlowych problemów nie zgłasza się sprzedającemu. Kupujący zgłaszają je wyspecjalizowanej jednostce, która posiada narzędzia do ich załatwiania. Rozmowa przebiega „pod okiem” tej jednostki, a sprzedający jest stroną postępowania. Mediatorami w takiej e-mediacji są notariusze, adwokaci, radcowie prawni i inne osoby z wykształceniem prawniczym.

- Wielu z nas doświadczyło nieraz sytuacji, kiedy produkt nie działa, a sklep nie przyjmuje do wiadomości naszych argumentów. Klienci czują się wówczas rozgoryczeni i bezsilni. Oliwy do ognia dolewają żmudne i czasochłonne procedury prowadzone przez inspekcje handlowe, rzeczników konsumentów czy sądy. W tym kontekście pojawienie się Centrum e-mediacji Ultima Ratio jest dla klientów wspaniałą wiadomością. Pozwoli zgłaszać problem przez internet, a jeżeli strony nie dojdą do porozumienia - spory w kilka dni rozwiążą doświadczeni mediatorzy sądowi. Internet stanie się dzięki temu bardziej bezpiecznym i przyjaznym dla wszystkich miejscem - mówi Joanna Jabłczyńska, radca prawny, honorowa mediatorka i ambasadorka Centrum e-mediacji Ultima Ratio.

Podobnie jak w przypadku platformach handlowych i tutaj sklep powinien zastosować się do przedstawionej przez mediatora propozycji. Jeżeli tego nie zrobi, Centrum może zerwać współpracę.

- Aby zaoferować klientom program ochrony kupujących, sklep powinien wykupić miesięczny abonament w wysokości od 199 zł netto. Myślę, że to nieduży wydatek, w zamian za który klienci otrzymują komfort psychiczny i wysokie bezpieczeństwo prawne. Pozwala to sklepom ograniczyć odpływ kupujących na duże platformy handlowe. Aktualnie klient, mając do wyboru: kupić dany produkt w sklepie lub na platformie, najczęściej decyduje się na to drugie rozwiązanie. Dzięki naszemu programowi jest szansa, by to zmienić - mówi Robert Szczepanek, pomysłodawca rozwiązania, prezes zarządu Causa Finita, operatora Centrum.

Ultima Ratio, to Pierwszy Elektroniczny Sąd Polubowny, który działa od trzech lat przy Stowarzyszeniu Notariuszy RP i rozstrzyga sprawy wyłącznie online. Nie ma konieczności stawiania się gdziekolwiek czy fizycznego dopełniania jakichkolwiek formalności – wszystkie czynności można wykonać bez wychodzenia z domu czy biura o dowolnej porze. Arbitrami Ultima Ratio są notariusze, adwokaci i radcowie prawni. Mają na wydanie wyroku statutowo trzy tygodnie, choć jak pokazuje praktyka, średni czas, jaki upływa od złożenia pozwu do rozstrzygnięcia sprawy, to 19 dni. To krócej niż gdyby spór został skierowany do sądu powszechnego, gdzie postępowania potrafią ciągnąć się miesiącami albo latami.