Nielsen: zakupy w czasie wojny w Ukrainie wciąż wyższe

W trzecim tygodniu wojny w Ukrainie nadal widać wyższe obroty FMCG, choć rynek odnotował niższą dynamikę sprzedaży niż w tygodniu poprzednim, informuje Nielsen.

Dynamika obrotów sklepów należących do grupy ponad 30 wiodących sieci detalicznych w Polsce w dziesiątym tygodniu 2022 r., a więc w dniach 7 – 13 marca, odnotowała 14-proc. wzrost w porównaniu do analogicznego tygodnia roku poprzedniego. Jest to nadal wyższe tempo, niż dla średniej dynamiki z tygodni sprzed wojny (W01-7’2022, +8%), ale obserwujemy spowolnienie w stosunku do poprzedzającego tygodnia (dynamika za W09’2022 wynosiła +17%).

W tygodniu dziesiątym Nielsen nadal obserwuje mocną ewolucję kategorii spożywczych, takich jak konserwy mięsne (+97%), mąka (+95%) czy cukier (+63%). Kategorie higieny osobistej oraz jedzenia dla dzieci, które w poprzednim
tygodniu notowały bardzo silne wzrosty, w obecnym okresie znacznie spowolniły. Sprzedaż jedzenia dla dzieci wzrosła jedynie o 25%, a w kategorii mleka dla dzieci nawet odnotowano spadki w wysokości -17%. Silnie rosnąca w poprzednim tygodniu kategoria pieluch (W09’2022, +133%) obecnie odnotowała wzrost na poziomie +13%.

Nieco mocniejsze obroty utrzymały kategorie szczoteczek do zębów (+40%), żele pod prysznic (+33%) czy artykuły kobiece (+20%).

Nadal utrzymuje się geograficzne zróżnicowanie dynamiki sprzedaży – wyższe wzrosty w tygodniu W10’2022 notują regiony wschodnie (+15%) oraz południowo-wschodnie naszego kraju (+16%). Wyższa dynamika widoczna jest również w największych miastach Polski: Kraków (+22%), Warszawa (+17%), Wrocław (+19%).

Badanie Total Store Read obejmuje skanningowe dane sprzedażowe z grupy ponad 30 współpracujących z
NielsenIQ sieci detalicznych, dla kategorii z koszyków FMCG Food, FMCG Drug, Fresh Food, Non Food.