Ranking popularności sieci handlowych [LISTONIC]

Lidl czy Biedronka? Dino czy Żabka? Rossmann czy Hebe? Listonic sprawdza, które sieci mają najwięcej list zakupowych.

W tegorocznej, VII edycji, rankingu pierwsze miejsce wśród ulubionych sieci spożywczych Polaków zajął Lidl – w 2021 r. detalista odnotował ponad 27-proc. udział wśród wszystkich badanych list zakupów Listonic. Mimo spadku o 7,87 pkt. proc. względem poprzedniego roku, sieć po raz trzeci z rzędu utrzymała pozycję lidera, a liczba list zakupów Listonic realizowanych w Lidlu wzrosła dwukrotnie.

Według Listonic, sprawiły to wysoki budżet reklamowy, rozwój marek własnych, inwestycje w poszerzanie asortymentu sklepu internetowego i doskonalenie aplikacji lojalnościowej.

Na drugim miejscu jest Biedronka – jej udział procentowy w badaniu Listonic wynosi 25,31% (spadek o 4,57 pkt. proc. w stosunku do 2020 r.); liczba list zakupów realizowanych w Biedronce wzrosła dwukrotnie. Sieć postawiła na automatyzację i ma w swoich sklepach 6 tys. kas samoobsługowych. Oprócz rozwoju marek własnych sympatię klientów zyskały akcja lojalnościowa Biedronki Gang Swojaków, akcja edukacyjna we współpracy z National Geographic o zagrożonych gatunkach zwierząt, kampania „Kupuj, co polskie”.

Trzecie miejsce na podium tegorocznego rankingu popularności sieci handlowych zajmuje Auchan, które w 2021 r. świętowało 25 lat działalności na polskim rynku. Udział Auchan na badanych listach zakupów wzrósł o 0,48 pkt. proc. względem roku 2020, stanowiąc tym samym 9,88% wszystkich list spożywczych. Liczba list zakupów realizowanych w tej sieci wzrosła prawie trzykrotnie.

Proximity & convenience stores rosną w siłę

Kolejny rok z rzędu Listonic obserwuje rozwój sklepów w mniejszych miejscowościach typu convenience i proximity. Liderem tego segmentu jest Dino z udziałem 3,15% wśród list spożywczych. Kolejne miejsca zajmują: Żabka (2,85%), Stokrotka (1,69%) i Lewiatan (1,59%).

Rossmann liderem

61% Polaków deklaruje, że zakupy kosmetyków robi w drogeriach, a jedynie 15% kupuje w hipermarketach. Liderem wśród ulubionych drogerii Polaków jest Rossmann – udział tej sieci wśród list zakupów w kategorii drogerie stanowi aż 92,6%. Największym konkurentem Rossmanna, jest należąca do Jeronimo Martins drogeria Hebe, która w tegorocznym rankingu zajęła drugie miejsce (4,34%). Podium kończy Super-Pharm z udziałem 2,19 % list zakupów w tej kategorii.

Dom i ogród z IKEA

Liczba list zakupów dedykowanych sieciom z kategorii dom i ogród wzrosła dwukrotnie – z 45 w 2020 r. do 90 tys. w 2021 r. Liderem kategorii, z niemal 35-proc. udziałem wśród analizowanych list zakupów, jest IKEA. Drugie miejsce zajmuje Castorama, która z roku na rok rośnie w siłę (23,43%). Podium zamyka natomiast Leroy Merlin (17,87%).

– Tegoroczny raport pokazuje, że konsekwentne działanie sieci handlowych, precyzyjne dopasowywanie oferty do oczekiwań klientów i budowanie pożądanego wizerunku pozwalają na zajmowanie pozycji lidera wśród stale rosnącej i umacniającej się konkurencji, nawet mimo inflacji i rosnących cen produktów - komentuje Agata Żur, analityk danych i B2B marketing specialist, Listonic. - Jednocześnie konsument jest coraz bardziej świadomy, jego oczekiwania są sprecyzowane, a zakupów dokonuje w przemyślany sposób. Odzwierciedleniem tego jest fakt, że użytkownicy Listonic stworzyli blisko 6 mln list zakupowych, co jest 2,5 raza wyższym wynikiem niż rok wcześniej – dodaje.

Listonic powstał w 2008 r. jako aplikacja mobilna do tworzenia list zakupów. Obecnie to zespół ponad 50 specjalistów, którzy tworzą aplikacje mobilne znane na całym świecie, np. Waterful, Momly czy Sales & Deals. Są przetłumaczone na ponad 40 języków, a dziennie korzysta z nich ok. 300 tys. osób.