WIELKANOC 2022: wędliny, pasztet, biała kiełbasa

W tym okresie na stołach goszczą wędliny tradycyjne, jak szynki czy wędzonki, jajka oraz żurek.

Nieodzownym elementem wielkanocnego śniadania czy obiadu jest przede wszystkim żurek z białą kiełbasą. Może ona jednak być nie tylko jego dodatkiem, ale także stanowić oddzielne danie. Smażona czy zapiekana z cebulą to klasyka wielkanocnego stołu. Oprócz białej kiełbasy na świątecznej desce wędlin pojawiają się również pasztety, szynki, schaby, wędzonki oraz kiełbasy suche.

Jak wynika z danych CMR, w 2021 r. sprzedaż szynek paczkowanych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. utrzymywała się na stabilnym poziomie, notując 1% wzrostu jej wartości względem 2020 r. Przyglądając się wyłącznie okolicom Wielkanocy, znacznie wyższą sprzedaż szynek paczkowanych odnotowano w 2020 r., jednak bardziej niż ze samym świętem było to związane z narodową kwarantanną i faktem, że konsumenci robili duże zakupy na zapas. – W koszykach klientów sklepów małoformatowych najczęściej znajdowały się szynki w opakowaniach o gramaturze 100 g – brały one udział w ponad 40% transakcji z udziałem szynek paczkowanych – informuje Nikodem Pankowiak, analityk danych sprzedażowych w CMR. I dodaje, że w omawianych sklepach konsumenci najchętniej sięgają po produkty firmy Animex, która odpowiada za ponad 50% wartości sprzedaży całej kategorii. Miejsca na podium uzupełniają Bell Polska (ok. 20%) i Sokołów (ponad 12%). Szynki paczkowane w 2021 r. można było znaleźć w 4-5 na 10 sklepów małoformatowych, a średnia cena za ich opakowanie wyniosła w zeszłym roku 6,13 zł w przypadku szynek wędzonek i 5,80 zł w przypadku szynek konserwowych wieprzowych.

Najczęściej w koszykach osób robiących zakupy w sklepach małoformatowych lądowały produkty marki Krakus (Animex), na czele z Szynką Konserwową Exportową w plastrach w opakowaniu 120 g.

WIELKANOCNE MENU
Bazując na dotychczasowych doświadczeniach i badaniach rynku, Zakłady Mięsne Silesia przygotowały specjalną świąteczną ofertę. – Są w niej różne warianty kiełbasy białej, pasztety, kiełbasy suche jak myśliwskie, jałowcowa, żywiecka, krakowska oraz szynki i schaby. Nowościami są kiełbasa biała z chrzanem, myśliwska z grzybami czy pasztet drobiowy z grzybami – są to świąteczne wersje znanych i cenionych klasyków, które z okazji wyjątkowego czasu Wielkanocy mają urozmaicić i wzbogacić tradycyjne smaki – mówi Edyta Zębala, dyrektor marketingu w Zakładach Mięsnych Silesia.

Z kolei na swoim sztandarowym portfolio produktowym, które – jak pokazują zarówno Święta Wielkanocne, Bożego Narodzenia, jak i sezon grillowy, co podkreśla firma, sprawdza się doskonale, opierać się będzie firma Olewnik.

– Szynki, biała kiełbasa, kiełbasy krakowskie na czele z suchą z szynki oraz kiełbasa myśliwska – to te wyroby zyskują największe uznanie naszych klientów, i to one stanowić będą trzon naszej oferty wielkanocnej – wymienia Michał Tatara, dyrektor sprzedaży, Olewnik.

Z kolei klasykiem wielkanocnym, jeżeli chodzi o ofertę firmy Sokołów, jest Biała kiełbasa Naturrino – jak zaznacza producent – przygotowana z 94% mięsa wieprzowego, niezwykle soczysta i aromatyczna, o wyśmienitym bukiecie smakowym, podkreślonym dodatkiem przypraw takich jak pieprz biały, majeranek i czosnek.

– Dużą popularnością cieszy się także nasz Pasztet pieczony Naturrino – drobiowo-wieprzowy, o wysokiej mięsności (75%). Jego recepturę oparto na starannym doborze składników mięsnych, podrobów oraz specjalnej mieszance naturalnych przypraw, ziół i warzyw. Ma wyrazisty, lekko pikantny smak, nawiązujący do smaku pasztetów wypiekanych w domu. Wyśmienitą propozycją na święta jest ponadto sokołowski Pasztet z boczkiem, z dodatkiem wątróbki z kurczaka i specjalnie dobranej mieszanki przypraw i ziół. Jego charakterystycznym składnikiem jest zapieczony wędzony boczek wieprzowy, który tworzy aromatyczną posypkę na powierzchni. Nasze pasztety będą doskonale prezentować się na świątecznej desce wędlin – zapewnia Marcin Bałanda, dyrektor ds. PR i komunikacji w Sokołowie. I dodaje, że na sklepowych półkach w okresie wielkanocnym nie może też zabraknąć wysokiej jakości wędlin plastrowanych, takich jak nasze wędzonki w plastrach z linii Naturrino (Schab i Szynka), wędliny w idealnie cienkich plastrach z linii Excellent Line (Wędzonka krotoszyńska, Polędwica łososiowa, Boczek surowy wędzony) czy też Szynka Włoska i Szynka Basiuni.

– Oczekiwaniom miłośników wyśmienitych tradycyjnych smaków sprostają też nasze idealnie doprawione wędliny z linii: z liściem, z rozmarynem oraz z ziarnami. Są one dostępne w sprzedaży tradycyjnej, z lady. Uniwersalnym i często wybieranym produktem są ponadto nasze kruche i smakowite Kabanosy Francuskie – zapewnia Marcin Bałanda.

W przypadku firmy Madej Wróbel od lat dużym uznaniem wśród klientów cieszy się biała kiełbasa, której producent ma w ofercie trzy rodzaje. – Jedna to parzona z chrzanem, z wysokiej jakości mięsa wieprzowego, druga – surowa, z mieszanki mięs drobiowego i wieprzowego, trzecia – podpiekana, z wieprzowej szynki, delikatnie doprawiana chrzanem. Każda z nich będzie idealnym dodatkiem do świątecznego barszczu albo żurku, podnosząc ich walory smakowe. Do barszczu polecamy także oznaczone znakiem QAFP kiełbaski białe lub śląskie z szynki, które na gorąco można zaserwować na świąteczne śniadanie – zachwala Tomasz Brandt, dyrektor komercyjny, Madej Wróbel.

Z obserwacji firmy wynika także to, że z roku na rok klienci coraz bardziej interesują się wędzonkami przygotowywanymi według tradycyjnych receptur, zwłaszcza z szynki. – Duże powodzenie ma np. tradycyjna szynka z linii „Dymem wędzone”, wędzona w naturalnym dymie bukowym lub olchowym. Chętnie kupowane są także prawdziwie śląska szynka Guido, szynka surowa wędzona, szynka krucha czy szyneczka ze spiżarni. Wszystkie charakteryzuje wysoka zawartość mięsa, piękny aromat i soczystość, dzięki którym są idealne do świątecznych przekąsek – zapewnia Tomasz Brandt. I podkreśla, że w okresie wielkanocnym bardzo dobrze sprzedają się także wędliny „do koszyczka”, czyli suche, podsuszane lub naturalnie wędzone, jak kiełbasa myśliwska, kabanosy czy kiełbasa dymem wędzona. Konsumenci wybierają je, ponieważ mogą być  przechowywane bez lodówki bez ryzyka zepsucia. W tym roku ma to szczególne znaczenie, ponieważ Wielkanoc przypada w drugiej połowie kwietnia, kiedy temperatury mogą oscylować nawet wokół 20°C.

W okresie świątecznym warto pamiętać też o produktach z portfolio Goodvalley. Dla tego producenta, jak sam podkreśla, kluczową kwestią są dwa aspekty: jakość produktów i wpływ na środowisko. – W tym przypadku nie uznajemy kompromisów. Sposób produkcji pozwolił nam na zaoferowanie produktów najwyższej jakości, z chowu bez antybiotyków, jednocześnie pamiętając o środowisku. Tacki, w które pakowane jest nasze mięso, pochodzą w 100% z recyklingu i w 100% można je ponownie wykorzystać – mówi Artur Węgłowski, dyrektor sprzedaży,
Goodvalley. Produkty polecane przez firmę w święta to oczywiście biała kiełbasa 100% mięsa, szynka w kawałku bez konserwantów 100% mięsa czy szynka plasterkowana 100% mięsa.

A co z osobami, które nie jedzą mięsa, ograniczają je lub po prostu chcą urozmaicić swoją dietę? Czy oni też na sklepowych półkach znajdą produkty, które urozmaicą świąteczny stół.

Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, firma Sokołów wprowadziła i systematycznie poszerza linię Z Gruntu Dobre. – W naszym roślinnym asortymencie znaleźć można wiele produktów, z użyciem których przyrządzimy wyśmienite przekąski i dania wielkanocne. Mamy w ofercie znakomite pasztety roślinne Z Gruntu Dobre – warzywny oraz z soczewicy z żurawiną. Nasze vege plastry stanowić będą doskonałą roślinną alternatywę dla tradycyjnych wędlin. Z kolei hummusy i vege pasty (warzywna z ciecierzycą, z białej fasoli z papryką, z cukinii z suszonymi pomidorami) sprawdzą się do przyrządzenia farszu do jaj czy roladek – zachwala Marcin Bałanda.

Producenci nie zapominają także o konsumentach, dla których sięganie po dietetyczne produkty często nie jest tylko kwestią wyboru, ale może wynikać także z uwarunkowań zdrowotnych. – Osoby obciążone nietolerancjami pokarmowymi lub innymi czynnikami ryzyka także znajdą w naszej ofercie produkty spełniające ich konkretne wymagania. Wśród wędlin suchych wiele produktów posiada oznaczenie przekreślonego kłosa, czyli licencję Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej – są to na przykład kiełbasa żywiecka, krakowska sucha (obie w wersji wieprzowej i drobiowej), myśliwska na deskę wędlin czy kabanosy Duda Nasze Polskie – informuje Edyta Zębala. Z kolei linia lekkich, o prostym składzie, drobiowych wędlin Cedrob z Kurnej Półki znakomicie sprawdzi się w diecie osób unikających tłuszczu i stawiających na produkty lekkostrawne. – To sposób na tradycyjne święta w wersji niskokalorycznej. Drobiowe, lżejsze zamienniki są świetną alternatywą i nie muszą oznaczać rezygnacji z tego, co rozumiemy jako tradycyjne.

Przygotowując wielkanocny koszyczek, warto sięgnąć po myśliwską z piersią z Kurnej Półki, a przygotowując półmisek wędlin – wybierzmy pasztet z Kurnej Półki, którego smak nie odbiega od znanych wieprzowych produktów – dodaje Edyta Zębala.

W powyższe trendy ze swoją ofertą wpisuje się też firma Olewnik. W jej asortymencie konsumenci znajdą wysokomięsne produkty o obniżonej zawartości tłuszczu i soli. Z kolei dla osób na diecie wegetariańskiej oraz dla fleksitarian producent ma opcje bezmięsne, bogate w białko i błonnik.

PRZYCIĄGNĄĆ WZROK
Zdaniem Tomasza Brandta stoisko z mięsem to ważny czynnik przyciągający konsumenta do danej placówki. Jego higiena i estetyka to absolutne podstawy. Wszystkie produkty muszą być świeże, zapach wokół półki czy lady – neutralny. Niezwykle istotna jest właściwie ułożona ekspozycja – ponieważ klient „kupuje oczami”, jej atrakcyjność inicjuje zakupy spontaniczne, czyli większe niż zaplanowane przed wejściem do sklepu. Lada musi być pełna, obfita, puste miejsca należy na bieżąco uzupełniać. Dobrze zadbać o zasadę kontrastu – wędliny są do siebie zbliżone kolorystycznie, warto więc układać obok siebie produkty zróżnicowane odcieniem, wielkością lub fakturą. Przy czym ważne jest, aby nie mieszać poszczególnych rodzajów – kiełbasy należy ułożyć w jednej strefie, szynki w drugiej, produkty drobiowe w kolejnej itd.

– Ponieważ większość ludzi czyta od lewej do prawej strony, tak samo przegląda asortyment w sklepie. Dlatego towary najwyższej jakości, najdroższe, należy wyeksponować z lewej strony. Konieczne jest także właściwie rozmieszczenie oznaczeń: każdy klient powinien wyraźnie widzieć cenę, bardzo pożądane są informacje o promocjach, produktach od regionalnych wytwórców, wyrobach z czystą etykietą – zapewnia Tomasz Brandt. Zaznacza też, że niezwykle ważny jest również wyszkolony personel, który zna asortyment, potrafi doradzić klientowi, poznał rozkład towarów i wie, że w pierwszej kolejności należy sprzedawać te, które trafiły do lady lub na półkę najwcześniej – to pozwala minimalizować straty.

Z kolei Michał Tatara uważa, że dobrym pomysłem jest dołączenie do oferty i dobra ekspozycja nowości – klienci chętnie eksperymentują i poszukają nieoczywistych połączeń smakowych, więc takie produkty bez problemu znajdą klientów. – Rekomendujemy także stawianie na produkty wysokiej jakości, bo to na jakość i dobry skład, z roku na rok Polacy kładą coraz większy nacisk – podsumowuje. 

_____________________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTÓW

EDYTA ZĘBALA, dyrektor marketingu, Zakłady Mięsne Silesia

W okresie wielkanocnym Polacy pozostają wierni tradycjom. Na świątecznym stole gości żurek, a wraz z nim biała kiełbasa. W naszej ofercie znajduje się ona w wersji surowej, parzonej, a także drobiowej oraz z chrzanem. Obok białej kiełbasy w menu pojawiają się pasztety, wędzonki, szynki i schaby oraz kultowe suche kiełbasy – idealne do podania na świąteczną deskę wędlin. Jednym z klasyków pozostaje kiełbasa jałowcowa – w okresie świątecznym w wersji „koszyczkowej”. Rodzinne spotkania, posiłki we wspólnym, większym niż w pozostałych miesiącach gronie, wpływają na zwiększony popyt mięs i wędlin. Sprzyja temu zwłaszcza fakt, że polska tradycja świąteczna  nierozerwalnie wiąże się z gościnnością. Jako naród lubimy podejmować najbliższych pysznymi wiktuałami i domowymi potrawami opartymi na wieloletnich tradycjach masarskich. Wielkanoc to bodaj najbardziej wypełnione wędlinami święta – stąd znaczący wzrost ich sprzedaży w tym okresie.

MICHAŁ TATARA, dyrektor sprzedaży, Olewnik

Święta to czas, gdy kupujemy i jemy więcej. W zależności od kategorii produktowej zauważamy wzrosty sprzedaży rzędu kilku do kilkunastu procent względem pozostałych okresów roku. Największymi wzrostami odznacza się sprzedaż białej kiełbasy, która jest niemalże nierozłącznie związana z wielkanocną tradycją w całej Polsce, a która na co dzień nie jest już tak popularna. Choć pewnym wyjątkiem dla niej jest jeszcze sezon grillowy, gdzie również trafia częściej do koszyków zakupowych. Jako że w święta jemy więcej, to sprzedaje się więcej wędlin w dużych gramaturach. Najważniejsze jednak to kupować tyle, by nie marnować żywności. I ta świadomość w konsumentach rośnie, co bardzo nas cieszy. Święta większe szanse dają np. szynkom w kawałku o wadze przekraczającej kilogram kosztem małych gramatur wędlin plastrowanych. Za takim wyborem stoi też, co oczywiste, ekonomia. Marka Olewnik ma zróżnicowaną ofertę zarówno w zakresie samych produktów, jak i ich opakowań i gramatur, dlatego też klienci zawsze znajdą u nas produkty idealnie dopasowane do swoich potrzeb.

MARCIN BAŁANDA, dyrektor ds. PR i komunikacji, Sokołów

Świadomi konsumenci przywiązują dużą wagę do jakości i składu wybieranych produktów także przy dokonywaniu świątecznych zakupów. Istotna jest dla nich gwarancja jakości, wysoka mięsność i brak zbędnych dodatków, w tym sztucznych konserwantów. W naszym asortymencie mamy produkty, które spełniają te oczekiwania. Linia Naturrino to wędliny, które powstają z wyselekcjonowanego surowca i najwyższej jakości składników. Wyróżnia je delikatny smak, podkreślony dodatkiem wyłącznie naturalnych przypraw. Produkty Naturrino nie zawierają sztucznych konserwantów, fosforanów ani glutaminianu sodu. Stanowią doskonałą propozycję na wielkanocny stół. Jeśli chodzi o mięsa świeże, to najchętniej kupowane w tym okresie są wieprzowina oraz drób, które są uniwersalne i łatwe w przygotowaniu. Widzimy duże zainteresowanie schabem, który można zaserwować jako danie obiadowe, czy też po upieczeniu podać jako domową wędlinę.

Joanna Hamdan 13855 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.