GfK: wygoda i nowe technologie [BADANIE]

Wygoda była najważniejszym trendem konsumenckim w 2021 r., wynika z badania "Consumer Life" GfK. Połowa Polaków deklaruje, że aktywnie szuka sposobów, aby ułatwić sobie życie. Chcemy zaoszczędzić czas, nawet kosztem większych nakładów finansowych.

Dynamiczny postęp technologiczny oraz rozwój e-commerce przyzwyczajają konsumentów do szybkich rozwiązań. Korzystają chętnie ze sterowania głosem czy inteligentnych algorytmów. 48% Polaków deklaruje, że zawsze poszukuje sposobów, aby ułatwić sobie życie. – Pandemia i związane z nią wyzwania sprawiły, że poszukujemy udogodnień, nawet jeśli wymagają one większych nakładów finansowych. Już co trzeci konsument jest gotowy zapłacić więcej za tego typu produkty. Dla porównania rok wcześniej taką deklarację składał co czwarty Polak – mówi Dominika Grusznic-Drobińska, director marketing & consumer intelligence w GfK.

Polacy nie boją się technologii

W następstwie popularyzacji trendu „wygodnego życia” konsumenci coraz częściej sięgają po nowinki technologiczne. Obecnie ponad 20% nabywców chce korzystać z technologii głosowej wszędzie, gdzie jest to możliwe, zamiast wprowadzania tekstu na klawiaturze lub naciskania przycisków. – Polacy nie boją się technologii i chętnie uczą się nowych rzeczy. Z badania „Consumer Life” wynika, że ponad 30% nabywców w ostatnim czasie użyło sterowania głosem na smartfonie. Doceniamy także inteligentne algorytmy, które obserwują nasze wybory zakupowe, a następnie rekomendują nam odpowiednie produkty i usługi. Oczywiście znaczną część zwolenników technologii stanowią młodzi Polacy. Jednak co ciekawe, takie rozwiązania docenia coraz więcej osób z pokolenia „baby boom”, czyli obecnych 60-latków – zauważa Dominika Grusznic-Drobińska.

Zakupy spożywcze 24/7, czyli q-commerce

Według danych GfK konsumenci przyzwyczaili się do zakupów online oraz oczekują bezpośredniego dostępu do produktów i usług. Dotyczy to również produktów spożywczych. – Polakom zależy, aby sklepy były dla nich dostępne o każdej porze. Co więcej, chętnie skorzystają z produktu lub usługi niższej jakości, jeżeli będą dostępne wtedy, kiedy ich potrzebują. Marki uważnie obserwują te wybory i wprowadzają coraz to nowsze udogodnienia dla klientów. Przykładem jest q-commerce, czyli „quick commerce”, w którym czas trwania dostawy liczony jest w godzinach, a nawet minutach – wyjaśnia Dominika Grusznic-Drobińska.

Zdaniem ekspertki GfK konsumentów zniechęca do zakupów np. zbyt duży wybór. – Nabywcy podkreślają, że łatwiej im podjąć decyzję o zakupie, kiedy mają mniej możliwości wyboru. Jest to szczególnie ważne przy droższych produktach, takich jak sprzęt RTV&AGD, meble czy samochód. 27% Polaków odczuwa wówczas nadmiar informacji – dodaje Dominika Grusznic-Drobińska.

GfK to firma badawcza zatrudniająca ponad 11 tys. ekspertów, którzy codziennie starają się odkryć nowy sposób patrzenia na to, jak żyją, myślą i kupują ludzie na ponad 100 rynkach.