WIELKANOC 2022: żurek, barszcz biały

W kategorii zup gotowych nr 1 Wielkanocy w Polsce jest żurek lub barszcz biały w opakowaniach familijnych. Kupujemy go w proszku, w kartonie, softpacku, czy jako zakwas albo koncentrat w butelce. Liczą się tradycyjna receptura i naturalny skład.

Dorota Liszka, menedżer ds. komunikacji i public affairs, Maspex, podkreśla, że żurek jest produktem całorocznym, który odnotowuje wyraźne wzrosty w sezonach okołoświątecznych (na Wielkanoc, a także punktowo na Boże Narodzenie).

Według danych NielsenIQ z grudnia 2021 r. często kupowaliśmy właśnie żurek, który jest smakiem nr 3 wśród tych najpopularniejszych w Polsce.

Podobnego zdania jest Karina Noculak, marketing manager, Profi, która uważa, że żurek to jedna z najbardziej charakterystycznych polskich zup. Jego sprzedaż w 2021 r. wzrosła wolumenowo o 13% rdr. – W okresie przedświątecznym rynek odnotowuje zauważalny wzrost sprzedaży żurku – dodaje.

Konsumenci znajdą w ponad 50% sklepów przynajmniej jeden rodzaj żurku, a średnio mogą wybierać z dwóch wariantów, podaje CMR.

Na rynku, jak informuje Małgorzata Rau-Dobkowska, konsultant w Panelu Gospodarstw Domowych, GfK Polonia, dostępny jest również zakwas barszczu białego lub na żurek, który w 2021 r. pomiędzy lutym a marcem kupiło 1,6 mln konsumentów, to wzrost o 127% względem poprzedniego miesiąca. W tym samym okresie barszcz biały/żurek w proszku nabyło 2,7 mln konsumentów, co oznacza wzrost o 117% względem poprzedniego miesiąca. Gotowy do spożycia barszcz biały oraz żurek w marcu minionego roku zakupiło 584 tys. gospodarstw domowych, co stanowiło prawie ośmiokrotny wzrost nabywców względem lutego.

Małgorzata Rau-Dobkowska zauważa, że po okresie świątecznym zakupy barszczu i żurku stabilizują się. Dla tych produktów obserwuje się spadek w nabywcach oraz wolumenie w rocznym trendzie. Według badań GfK Polonia na tym tle w dynamice zakupowej wyróżnia się wzrostem jedynie barszcz biały/żurek w formie gotowej do spożycia, gdzie w 2021 r. względem 2018 r. nastąpił 39-procentowy wzrost zakupu wolumenu oraz penetracji z 8% na 9%.

Listonic po przeanalizowaniu list zakupowych wskazuje, że mimo większej liczby list zakupowych widać pewien spadek zainteresowania żurkami w torebce i kartonie, te hasła spadły bowiem kolejno o 29 i 20%.

GOTOWY DO SPOŻYCIA
– Podczas wielkanocnego śniadania stawia się go na stół równie często jak białą kiełbasę. Jest to zupa, która występuje w sklepach małoformatowych (do 300 mkw.) pod różnymi postaciami: w słoiku czy kartonie jako gotowe danie albo w torebce jako półprodukt – mówi Joanna Gackowska-Paszkiewicz, analityk danych sprzedażowych, CMR.

To produkty dla zabieganych. Karina Noculak zauważa, że zapracowani polscy konsumenci oczekują produktów gotowych i łatwych w obsłudze. Brak czasu powoduje, że sięgają po te sprawdzone nawet podczas przygotowań do świąt. W opinii eksperta segment gotowych zup doskonale wpisuje się w silny trend convenience w handlu. Popyt na żurek JemyJemy rośnie z roku na rok, co potwierdzają badania Nielsena wskazujące na wzrost sprzedaży w 2021 r. o 5% w ujęciu wolumenowym w porównaniu z 2020 r.

Wygodzie konsumentów mają służyć też opakowania. Żurek marki JemyJemy od Profi sprzedawany jest w lekkich, elastycznych opakowaniach typu softpack. Firma zaobserwowała, że konsumenci najchętniej sięgają po małe formaty, które umożliwiają im lepsze przechowywanie produktu i są poręczne w transporcie. Dlatego Profi oferuje wielkości 400 i 450 g.

Z kolei Maspex ma w portfolio dwa typy opakowań żurku Krakus: karton 1-litrowy gotowej zupy, w sezonie  okołoświątecznym dodatkowo wersję familijną 1,5 l, i w butelce koncentrat, który pozwala na przygotowanie 1,2 l gotowej zupy.

Dorota Liszka natomiast dostrzega kolejną tendencję w segmencie zup gotowych: konsumenci przywiązują wagę do naturalnego, dobrej jakości składu oraz regionalności, tradycyjnej receptury. Według niej coraz bardziej popularny staje się żur śląski, przygotowywany na żytnim, razowym zakwasie, przyrządzany na wywarze z gęsiny. Znane są też żurki po lubelsku, po krakowsku czy kaszubsku. W wielu polskich domach na świąteczne śniadanie nie jada się żurku, ale barszcz biały. Maspex zapewnia, że żurek Krakusa jest przygotowywany według takiej tradycyjnej receptury, dzięki czemu nie trzeba go doprawiać.

Listonic po przeanalizowaniu list zakupowych wskazuje, że preferujemy żurek w butelce, stawiając go wyżej niż barszcz biały (zgodnie z większością opinii i przepisów żurek powstaje na zakwasie żytnim, natomiast barszcz biały na zakwasie pszennym. Ma to wpływ na smak – mocniejszy żurku i bardziej delikatny barszczu białego. (Niektórzy twierdzą, że żur i żurek są gotowane na zakwasie, a barszcz biały jest zakwaszany jedynie sokiem z ogórków kiszonych lub kapusty, bez mącznego zakwasu – red.).

Z analizy danych Listonica z 2020 i 2021 r. wynika, że Polacy zaczynają planować zakupy produktów spożywczych dwa tygodnie przez rozpoczęciem świąt wielkanocnych. Większość z nas czyni to na ostatnią chwilę – zainteresowanie najbardziej wzrasta trzy dni przed świętami.

CMR natomiast informuje, że w 2021 r. Wielkanoc wypadała w pierwszy weekend kwietnia, a klienci przygotowywali się do niej i dokonywali tradycyjnych zakupów już pod koniec marca.

To ważne dla detalistów informacje, by odpowiednio wcześniej przygotować sklepowe półki na czas okołowielkanocny.

Dorota Liszka podkreśla, że konstruując ofertę produktową, należy zadbać o to, aby nie zabrakło w niej zarówno gotowych zup, jak i koncentratów żurków, dzięki czemu asortyment będzie w pełni zaspokajał potrzeby różnych grup nabywców.

– Dodatkowo należy pamiętać o wzbogacaniu oferty sezonowej o produkty w różnych gramaturach (np. Krakus 1 l i Krakus Familijny 1,5 l) dla gospodarstw domowych różnej wielkości. Warto zaplanować właściwe rozmieszczenie asortymentu na standardowej półce zup – radzi Dorota Liszka. Jej zdaniem w okresie przedświątecznym należy przeznaczyć jej największą część na ekspozycję produktów sezonowych, np. właśnie żurków.

Z kolei zdaniem Kariny Noculak najlepiej wyeksponować żurki w regale na wysokości wzroku klienta. Warto oznaczyć to miejsce dodatkowymi materiałami POS. Sprzedaż zwiększą dedykowane miejsca ekspozycyjne poza kategorią dań gotowych.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTÓW

PATRYCJA NIEWIADOMSKA, starszy kierownik produktu w Dywizji Kulinariów, Nestlé Polska

Choć sprzedaż Żurku Winiary przez cały rok pozostaje stabilna, szczególne wzrosty odnotowujemy właśnie przed Wielkanocą – w okresie od marca do kwietnia mogą one wynosić nawet 100% w porównaniu z pozostałymi miesiącami. Warto wtedy zadbać o dostępność na półce sprawdzonych marek, po które chętnie sięgają konsumenci. Znakomicie sprawdzi się zarówno tradycyjny Żurek Winiary, jak i wersja dla smakoszy, czyli nasz Żurek z Grzybami. Wielkanocne zupy, w tym także Barszcz Biały, warto promować razem z innymi produktami popularnymi w tym czasie, takimi jak np. majonez czy sos pieczeniowy. Przedstawiamy wówczas konsumentom pełną ofertę, dzięki której będą mogli łatwo zaplanować i przygotować świąteczne menu. Trzeba pamiętać, że mimo wzmożonego zainteresowania przed świętami Żurek Winiary zdecydowanie powinien być traktowany jako produkt całoroczny. Potwierdzają to dane – na przestrzeni roku zdecydowana większość sprzedaży realizowana jest właśnie poza okresem świątecznym.

KARINA NOCULAK, marketing manager, Profi

Większość Polaków nie wyobraża sobie Wielkanocy bez żurku na świątecznym stole, ale nie każdy potrafi albo ma czas go ugotować. Nasz gotowy żurek z kiełbasą wieprzową właśnie pojawił się pod marką JemyJemy w apetycznie prezentujących się opakowaniach. To bezpieczny i atrakcyjny wybór dla sklepu każdego formatu. Żurek, tak samo jak pozostałe zupy z portfolio marki JemyJemy, pakujemy w wygodne i lekkie softpacki. Przez ostatnie lata  zdobyliśmy duże doświadczenie w produkcji i pakowaniu zup w innowacyjny na rynku sposób. Softpack to ergonomiczne i trwałe opakowanie – zajmuje mniej miejsca niż tradycyjny karton, jest lżejsze od słoika oraz łatwo się otwiera. Dzięki temu konsumentom wygodniej jest przechowywać, przenosić i spożywać nasze zupy na co dzień. Dostarczamy je w gramaturach 400 i 450 g, po które klienci sięgają najchętniej. Marka JemyJemy dynamicznie rozwija się w naszym portfolio – na początku roku wprowadziliśmy na rynek nową kategorię – Zupy Świata. W tej ofercie znajdują się 4 pozycje o gramaturze 400 g – zupa tajska, indyjska, węgierska gulaszowa oraz włoska minestrone. W 2022 roku planujemy wprowadzanie na rynek kolejnych nowości.