WIELKANOC 2022: chrzan, majonez

Wzrost cen raczej nie wpłynie na spadek okołoświątecznej sprzedaży w kategorii sosów zimnych. Coraz częściej na listach wielkanocnych zakupów pojawiają się egzotyczne smaki i wegańskie alternatywy dla majonezów. Popularnością cieszą się sosy przyprawowe.

Joanna Gackowska-Paszkiewicz, analityk danych sprzedażowych, CMR, do kategorii ważnych w okresie przedświątecznym w sklepach małoformatowych do 300 mkw. zalicza m.in. dodatki do potraw świątecznych, jak chrzan i majonez. Kategoria majonezu charakteryzuje się sporą regionalizacją. CMR podaje, że w sklepach 300 mkw. w 11 województwach liderem sprzedaży jest marka Winiary od Nestlé, a w siedmiu z nich udziały w wartości sprzedaży tego producenta przekraczają 50% sprzedaży całej kategorii.

W pozostałych województwach królują marki związane z danym regionem, jak Majonez Kielecki, Majonez Pomorski czy marka Roleski.

W 2021 r. sprzedaż majonezu zwiększała się stopniowo trzy tygodnie przed Wielkanocą.

Zbigniew Mojecki, zastępca prezesa ds. handlowych, WSP „Społem”, potwierdza ten trend i podaje, że firma w okolicach Wielkanocy notuje wzrost sprzedaży Majonezu Kieleckiego nawet o 200-300%.

Według CMR wartość sprzedaży chrzanu cztery tygodnie przed świętami w 2021 r. stanowiła ponad 25% wartości z całego roku.

Małgorzata Olczak, head of sales, Listonic, zaobserwowała, że dwa tygodnie przed rozpoczęciem świąt rdr. (2020-2021) chętniej sięgaliśmy też po sos chrzanowy (+102,15%) i sos tatarski (11,46%). Małgorzata Rau-Dobkowska, konsultant w Panelu Gospodarstw Domowych, GfK Polonia, do listy wymienionych dodatków dorzuca jeszcze keczup oraz kategorię sosów przyprawowych, które mogą urozmaicić tradycyjne potrawy.

Nie bez wpływu na rynek produktów spożywczych pozostaje inflacja. WSP „Społem” mówi, że to dla wszystkich, i konsumentów, i producentów, czynnik nowy. – Ale ceny detaliczne naszych produktów nie powinny znacząco odbiegać od poziomu z listopada-grudnia ubiegłego roku – dodaje Zbigniew Mojecki.

Natomiast Anna Telakowiec, category director Poland & Baltics | Foods, podkreśla, że kategoria sosów zimnych jest pod wyraźnym wpływem rosnących kosztów składników, w tym oleju. Inflacja nie powinna mieć jednak wpływu na sprzedaż kategorii w okresie wielkanocnym, bo Polacy nie będą optymalizować zakupów w czasie świąt.

NIE TYLKO CHRZAN I MAJONEZ…
Według danych GfK Polonia w latach 2018-2021 nastąpił 55-procentowy wzrost wolumenu sosów przyprawowych, które dynamicznie się rozwijają.

Zdaniem De Care Polacy od dłuższego czasu są coraz bardziej otwarci na kulinarne eksperymenty i ten trend się nasila. Pandemia spowodowała, że możliwości podróżowania zostały mocno ograniczone, a Polacy zaczęli kulinarnie odkrywać rozmaite kuchnie w domowym zaciszu. I nawet tak tradycyjne dania, jakie z reguły przygotowywane są na Wielkanoc, wzbogacają o nowoczesny twist. De Care proponuje więc np. majonez z dodatkiem pasty wasabi lub pasty curry House of Asia lub sos sojowy czy rybny marki House of Asia. Maspex zaś oferuje w sezonach chrzany smakowe, a także tradycyjną ćwikłę.

Z kolei Maciej Moroz, activation lead, Kraft Heinz Polska, przyznaje, że coraz częściej Polacy decydują się na sos tatarski czy sos stekowy.

Natomiast Anna Telakowiec zwraca uwagę, że poza tradycyjnymi majonezami oraz sosami marka Hellmann’s w ślad za ogromną popularnością produktów wegańskich wprowadziła do portfolio Majonez dla Vegan czy Hellmann’s Light – w wersji lekkiej. Rosnąca popularność tych propozycji związana jest ze stylem życia Polaków i pandemia nie miała istotnego wpływu na rozwój tego trendu.

Ku tej tezie skłania się również WSP „Społem”. W portfolio spółki, poza majonezem, Sosem Kieleckim Tatarskim czy Chrzanem Luksusowym, na znaczeniu zyskują produkty wegetariańskie czy wegańskie. Dlatego wzrasta popyt na Majonez Kielecki Roślinny.

PÓŁKA PREMIUM
De Care w czasie okołoświątecznym zauważa zwiększone zainteresowanie produktami z segmentu premium, w tym musztard Maille. Według członka zarządu De Care dużą popularnością cieszą się opakowania o standardowych dla kategorii pojemnościach, ale istotnym czynnikiem wyboru produktu w okresie świątecznym jest także charakter premium opakowania.

– Estetyczne słoiczki i szklane buteleczki, o pojemności od 150 ml dla sosów House of Asia oraz 230 g dla musztard Maille, będą dobrze prezentowały się wśród świątecznych potraw – wyjaśnia Rene Starzomska. I dodaje, że istotną kwestią jest design opakowań i spójne portfolio, co pozwoli zachować układ blokowy na półce. To właśnie dzięki temu marka będzie dobrze widoczna. Korzystne może też okazać się „wyjście z półki” z dodatkową ekspozycją, aby dotrzeć do większej liczby klientów – radzi.

Anna Telakowiec zwraca uwagę, że np. majonez w okresie okołoświątecznym należy do zakupów planowanych. Dodatkowe lokalizacje w kategoriach o skorelowanych zakupach, takich jak warzywa w puszce, jajka czy ryby w puszkach, np. tuńczyk, zwiększą okazję zakupową i warto takie drugie lokalizacje zaplanować.

Producenci podkreślają, że w okresie świątecznym wzrasta zainteresowanie formatami dużymi, które są praktyczne w trakcie przygotowań rodzinnych spotkań.

_____________________________________________________________________________________________________________________

ZDANIEM PRODUCENTÓW

MARTA KLĘKA-NOWA, PR manager, Prymat

Firma Prymat oferuje m.in. chrzany i musztardy, które doskonale wpisują się w wielkanocną tradycję kulinarną. Ta zaś skutecznie opiera się zarówno pandemii, jak i sytuacji rynkowej, święta dla Polaków są bowiem zawsze bardzo ważne. Jedną z kluczowych kategorii w okresie Wielkanocy w asortymencie naszej firmy są chrzany marki Smak. Przed świętami w sklepach nie powinno zabraknąć wariantów, których sprzedaż dynamicznie rośnie przed Wielkanocą. Do najważniejszych zaliczamy klasyczny Chrzan Tarty i Chrzan z Żurawiną Smak. W tym czasie warto zaopatrzyć się także w większą gramaturę Chrzanu Tartego Smak 290 g. Równie ważną kategorią wśród zimnych sosów są musztardy. Zachęcamy, aby zadbać o obecność najlepiej rotujących w tym czasie musztard marki Prymat, do których należą: Sarepska, Czeska, Delikatesowa i Chrzanowa. Co ważne, nasze marki otrzymają szerokie i silne wsparcie marketingowe – w telewizji w blokach sponsorskich, w prasie i digitalu. Nie zabraknie również akcji sprzedażowych na poziomie sklepów.

DOROTA LISZKA, menedżer ds. komunikacji i public affairs, Maspex

Podobnie jak w przypadku zup sosy zimne od Krakusa goszczą na stołach Polaków w okresie wielkanocnym. Na sklepowych półkach będziemy mogli nabyć chrzany z różnymi dodatkami smakowymi czy ćwikłę. Na rynku dominuje gramatura 180 g. Chrzan oraz ćwikła należą do szeroko pojętej kategorii sosów zimnych, która cechuje się znaczną sezonowością sprzedaży. Podstawą dobrego ułożenia produktów na półce jest właściwa konstrukcja oferty produktowej obejmująca najpopularniejsze marki chrzanu i ćwikły w standardowych wariantach smakowych. W zależności od ilości miejsca przeznaczanego dla kategorii oferta taka powinna być wzbogacana sezonowo o produkty w różnych wariantach. Jeśli ilość miejsca nie jest zbyt duża, wówczas dodatkowe warianty smakowe należy wyróżnić na dodatkowych ekspozycjach: standach, wieszakach przypółkowych, końcówkach regału, pozostawiając przestrzeń na standardowej półce dla najlepiej rotujących indeksów. Optymalne miejsca ustawiania takich dodatkowych ekspozytorów to strefy świeżych warzyw i owoców, sąsiedztwo lodówek z ekspozycją mięs oraz okolice lad tradycyjnych.

RENE STARZOMSKA, członek zarządu, De Care

W czasie Wielkanocy w polskiej kuchni nie może zabraknąć sosu sojowego House of Asia w dwóch odmianach: ciemnej i jasnej. Co ważne, sos w wersji jasnej dostępny jest także w opcji bezglutenowej. Idealnie zastępuje sól czy płynne przyprawy do zup. Popularność tych produktów sprawiła, że i w tym roku nie zabraknie ich na sklepowych półkach. Co roku w okresie wielkanocnym obserwujemy większe zainteresowanie musztardami Maille. W tym roku pojawiają się również nowości, m.in. grzybowy sos sojowy. To produkt uniwersalny, wzbogacony aromatem grzybów shiitake. Sos jest doskonałym zastępnikiem soli i idealnie sprawdzi się na przykład jako przyprawa do barszczu białego czy żurku, marynat do mięs. W tym czasie zauważamy zwiększone zainteresowanie produktami z segmentu premium, w tym musztard Maille, które mamy w portfolio. Pochodzą z regionu Dijon, od wieków bazują na tych samych recepturach. Najczęściej wybieraną jest klasyczna Dijon, ale także Miodowa. Popularnością cieszy się także Starofrancuska. Zawiera ona całe ziarna gorczycy, dzięki temu jest bardziej dekoracyjna i zapewnia ciekawe doznania.