POHiD: w hurcie coraz drożej, rosną koszty zaopatrzenia sieci spożywczych

W styczniu 2022 r. sieci handlowe za masło płaciły aż o 71% więcej niż przed rokiem. W tym samym okresie hurtowy zakup mięsa drobiowego podrożał o 29%, a mąki o 37%. - Ceny żywności pozostają pod ogromną presją wzrostową - alarmuje Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, zrzeszająca sieci.

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD) szczegółowo przeanalizowała wzrosty hurtowych cen produktów spożywczych, czyli tych cen, po których sieci handlowe zaopatrują się w towary u producentów. Prześledziła zmiany kosztów w okresie od stycznia 2021 do stycznia 2022 r. Wzięła pod uwagę najpopularniejsze produkty, najczęściej trafiające do koszyka Polaków, a wartości uśredniła.

Ceny płatków owsianych wzrosły o 40%, oleju roślinnego o 60%, jaj o 30%, cukru o 25%, makaronów o 30%, mięsa wieprzowego o 20%, mleka o 12%, dżemów o 14%. Najbardziej w tym czasie zdrożało masło, bo aż o 71%.
Producenci żywności, dostarczający towary do sieci handlowych argumentują, że za podwyżkami cen hurtowych stoją przede wszystkim rosnące koszty produkcji.

- Wzrosty cen, które odczuwają obecnie klienci sklepów są wynikiem presji cenowej z ostatnich kilku miesięcy. Od rolników i producentów żywności słyszymy natomiast zapowiedzi kolejnych podwyżek, spowodowanych przede wszystkim wzrostem cen energii i paliw, jak również cen surowców, nawozów i środków ochrony roślin, pasz, opakowań, wynagrodzeń, oraz w niektórych przypadkach zaburzeniami globalnych łańcuchów dostaw. Mając na uwadze relacje z partnerami handlowymi, branża nie może pozostać na nie obojętna – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Wszystko wskazuje na to, że kolejne miesiące mogą ujawnić dalsze wzrosty cen. Poza bezpośrednim kosztem zakupu towarów, rosną też koszty transportu i funkcjonowania placówek handlowych, związane między innymi z podwyżkami cen ogrzewania, energii elektrycznej czy utrzymania obiektów, m.in.: wzrost opłat za wodę, gospodarowanie ściekami i odpadami, wzrost kosztu utylizacji odpadów. Na wyższe koszty działalności handlu wpływa też podobna, jak w całej gospodarce, presja płacowa (w tym wprowadzane dość powszechnie indeksacje inflacyjne na poziomie 8-10%) i dodatkowo podatek od sprzedaży detalicznej, który zaczął obowiązywać w ub.r. (szczegółowo piszemy o nim tutaj).

CZYTAJ TAKŻE: KOSZYK CEN HANDELEXTRA.PL W STYCZNIU, TAŃSZE SĄ TYLKO JABŁKA

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji zrzesza 18 międzynarodowych sieci handlowych: Auchan, Carrefour, Castorama, Decathlon, E.Leclerc, IKEA, Biedronka, Jysk, Kaufland, KiK, Leroy Merlin, Lidl, MediaMarktSaturn, OBI, Pepco, Schiever, Transgourmet, Żabka. Firmy członkowskie POHiD stworzyły prawie 250 tys. miejsc pracy.

Zdjęcie: Shutterstock

Ilona Mrozowska 4567 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.