Amazon podwyższa opłaty za członkostwo w Prime

Amazon.com Inc poinformował, że podnosi cenę swoich rocznych subskrypcji US Prime o 17%. W ten sposób firma chce zrównoważyć wyższe koszty wysyłki i płac, które chciałaby utrzymać w 2022 r.

W kwartale świątecznym Amazon zarobił 14,3 mld dol. (12,7 mld euro), podwajając swój dochód netto, który osiągnął rok wcześniej. Obejmuje to zysk EBIT, czyli zysk operacyjny - przed odliczeniem opodatkowania i odsetek - w wysokości 11,8 mld (10,5 mld euro) uzyskany z jego udziałów w fabryce samochodów elektrycznych Rivian Automotive.

Ale poza uzyskanymi zyskami Amazon musiał też przeznaczyć część budżetu na straty związane z szalejącym wariantem koronawirusa Omicronem. Efektem nowej fali pandemii są wyższe pensje pracowników i większy koszt wysyłki.

Opłaty za członkostwo w Amazon Prime

Teraz, jak spodziewali się analitycy, Amazon podnosi w USA cenę miesięcznych opłat za szybką wysyłkę i usługę medialną do 14,99 dol. z 12,99 dol., a roczne członkostwo wzrasta do 139 dol. ze 119. Zmiana wchodzi w życie 18 lutego dla nowych członków. Ale Amazon dorzuca też bonusy, np. oszczędności na lekach na receptę, i obiecuje szybszą dostawę.

Dyrektor finansowy Amazon Brian Olsavsky przyznał, że Amazon spodziewał się, że niektórzy członkowie usługi Prime zrezygnują. Ale podobne działania w przeszłości wskazują, że utrata klientów nie była dotkliwa. Tak naprawdę ostatnie roczne opłaty wzrosły o tę samą kwotę co cztery lata temu.

Usługa Amazon Prime ma 200 mln członków na całym świecie. Przychody z takich opłat za czwarty kwartał wzrosły o 15% - do 8,1 mld dol. Firma ogłosiła, że zmiany w opłatach dotyczą tylko Stanów Zjednoczonych.

Cloud comuting filarem zysków Amazona

- Zakłócenia operacyjne, utrata produktywności i presja inflacyjna wygenerowały ok. 4 mld dol. (3,6 mld euro) kosztów podczas miesięcy letnich w zeszłym roku - powiedział Olsavsky. Wyzwania związane z zatrudnieniem nadal się będą utrzymywać, choć w mniejszym stopniu, a nakłady inwestycyjne firmy na infrastrukturę wzrosną w 2022 r. - dodał.

Natomiast nadwerężony budżet na tym polu zdają się rekompensować zyski i sukcesy w handlu elektronicznym, a kluczowa jednostka firmy w chmurze - Amazon Web Services (AWS) - działała nawet lepiej, niż oczekiwano. Chmura, czyli cloud computing, daje realną przewagę rynkową w biznesie i Amazon zdaje sobie z tego sprawę.

- Jedynym wyraźnym jasnym punktem dla podstawowej działalności Amazona było ciągłe przyspieszenie w AWS, które miało pomóc wzmocnić zyski. W przeciwnym razie byłyby one ograniczone - powiedział analityk Insider Intelligence Andrew Lipsman.

Wraz ze wzrostem popytu na gry i pracę zdalną podczas pandemii AWS odnotował 40% wzrost przychodów do 17,8 mld dol. (15,8 mld euro).