Inteligentne półki: ich rola będzie znacząco rosnąć

Sklepów najeżonych technologiami będzie coraz więcej - przewiduje Sagra Technology. Dla klienta liczyć się będą szybkie zakupy i automatyczne uzupełnianie produktów, stąd rozwój tej technologii jest nieunikniony.

Globalny rynek inteligentnych regałów w 2020 roku osiągnął wartość blisko 3,2 mld dolarów. I na tym nie koniec. Według raportu firmy analitycznej Credence Research, sektor czekają spore wzrosty. W ciągu następnych lat ma on rosnąć średnio rocznie o 11,5% i w 2027 r. osiągnąć wartość 7,7 mld dolarów.

Przed nami rewolucja w sklepach

Inteligentne regały sklepowe są odpowiedzią na zapotrzebowanie dystrybutorów i handlowców na automatyczne powiązanie łańcucha dostaw ze stanem zapasów w sklepie. To ważna część inteligentnych placówek najeżonych technologią w postaci kamer urządzeń, wag na regałach i dystrybutorach oraz innych czujników, które umożliwiają klientom szybkie, sprawne i intuicyjne zakupy.

Eksperci z serwisu YouGov zapowiadają, że czasy cotygodniowych zakupów w hipermarkecie mijają. Preferencje i zwyczaje zakupowe zmieniły się, klienci wolą odwiedzać sklepy zdecydowanie częściej i kupować w nich mniej. Zależy im na jak najkrótszym czasie zakupów. Badanie przeprowadzone przez firmę DS. Smith pokazało, że jedna na trzy osoby jest gotowa wyjść ze sklepu, jeśli okaże się, że kolejka jest zbyt długa. Prawie co druga osoba (46%) deklaruje, że po takiej sytuacji poważnie rozważy kolejną wizytę w danej placówce.

– Kolejki są rzeczywiście jedną z największych bolączek detalistów. Klienci ich nie lubią i unikają, dlatego sprzedawcy tak duże nadzieje pokładają w inteligentnych sklepach – mówi Grzegorz Dembicki, business development director z Sagra Technology, firmy dostarczającej rozwiązania IT dla handlu. - Druga strona medalu, związana również z opłacalnością tego typu inwestycji, to możliwość wyeliminowania kradzieży. Technologie, które obejmują inteligentne półki i sklepy, dają dostęp do informacji na temat klienta oraz wszystkich produktów w sklepie. To także znaczne utrudnienie dla potencjalnych złodziei – podkreśla.

Co sprzedawcy mogą zyskać dzięki inteligentnym półkom?

Inteligentne regały mogą nie tylko pomóc w organizacji łańcuchów dostaw, ale także zmienić doświadczenia konsumentów. Mogą również pomóc ograniczyć zaangażowanie pracowników przy aktualizacji etykiet cenowych. Informacje o cenach, a także o promocjach mogą być wyświetlane na ekranach LCD o minimalnym poborze mocy.

Innowacyjne regały nie ograniczają się do sklepów spożywczych i punktów sprzedaży detalicznej. Firmy coraz częściej wykorzystują tę technologię do śledzenia poziomu zapasów w magazynach. Okazuje się, że jest to skuteczny sposób kontroli łańcucha dostaw, który dodatkowo minimalizuje nadwyżki magazynowe i minimalizuje straty.

– Inteligentne półki to świetny sposób na kontrolę poziomu zapasów i zabezpieczenie zaopatrzenia. A dziś, w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, jest to w handlu kluczowe – mówi Grzegorz Dembicki.

Jego zdaniem dodatkowe wdrożenie technologii business intelligence może dać dystrybutorom i detalistom dostęp do bardzo cennych informacji. - To świetne narzędzie do gromadzenia wielu danych m.in. na temat zachowań klientów. Dzięki temu można lepiej dopasowywać właściwe rozwiązania, dobrać produkty, dostawców, czy grać ceną. Znajomość klienta daje wymierne korzyści – tłumaczy ekspert.

Według ekspertów z Credence Research, rynek inteligentnych półek będzie się rozwijał również ze względu na ciągły postęp technologiczny w sektorze handlu. Coraz więcej firm szuka możliwości obniżenia kosztów, zwiększenia wydajności oraz zbierania danych. Wszyscy stawiają na technologie, a w przypadku inteligentnych regałów dotyczą one sprzętu, oprogramowania i usług. Szukając skutecznych strategii transformacji cyfrowej i wdrażając je z myślą o przyszłości, detaliści wprowadzają innowacje do swoich półek i rozwijają całą infrastrukturę. Po drodze zmieniają nawyki zakupowe konsumentów oraz obniżają koszty i straty.

 

Katarzyna Pierzchała 5451 Artykuły

W „Handlu” od 2004 r. Europę przemierza dla przyjemności, Polskę w poszukiwaniu sklepów wartych uwagi. Zgłębia handel od podszewki. Puzzlomaniaczka.