Dyskonty umacniają swoją pozycję w pandemii. W całej Europie

Jak wynika z raportu "Brand Finance Global" o 500 najcenniejszych i najlepszych markach, sektor handlu detalicznego bardzo się rozwinął w 2021 roku.

Jak podaje "Lebensmittel Zeitung", z corocznego światowego rankingu marek, organizowanego przez firmę doradczą Brand Finance, wynika, że w 2021 r. było pod tym względem sporo przetasowań. Ale to marki dyskontów operujących w Europie: Edeka i Lidl najbardziej zwiększyły swoją wartość - marka Edeka wzrosła według wyliczeń o 63%, a Lidl - o 59%.

Zwyżkę o ponad 50% odnotowała firma zajmująca się usługą internetowych dostaw żywności Delivery Hero. Niemiecki operator dostarczający jedzenie nabył dodatkowe 39,4% udziałów w hiszpańskiej aplikacji Glovo, o czym informowaliśmy tutaj.

W pierwszej dziesiątce najcenniejszych marek z Niemiec reprezentowane są dwa dyskonty. Obu udało się poprawić wynik w porównaniu z poprzednim rokiem. Aldi zajmuje ósme miejsce z wartością marki 19,2 mld dol., a Lidl dziesiąte z 17,9 mld dol.

Natomiast w światowym rankingu 500 najlepszych brandów Aldi zajmuje 99. pozycję, Lidl plasuje się 11 miejsc za nim. Edeka znalazła się na 340. miejscu, a Kaufland na 446. Wynik Brand Finance pokrywa się z wynikiem badania wartości marki BrandZ firmy Kantar, które również jest publikowane co roku.

W światowym rankingu dominują amerykańskie korporacje, w tym dwie z branży retail. Amazon jest za Apple (355,1 mld dol.) i wyprzedza Google (263,4 mld dol.) z wartością marki 350,3 mld dol. Pod względem wartości marki w kategorii kraju jej pochodzenia Niemcy wyprzedzają Japonię i zajmują trzecie miejsce, za Stanami Zjednoczonymi i Chinami.

Rozwój sieci handlowych w Polsce

Do końca 2021 r. Aldi przekroczyło liczbę 200 sklepów w Polsce. - Już dziś jesteśmy obecni w każdym województwie i nieustannie pracujemy nad tym, żeby zwiększyć naszą dostępność dla klientów, by sklepów Aldi było coraz więcej. Trzeba podkreślić, że wraz z całym zespołem robimy to na wielu płaszczyznach, równocześnie pracując nad wzmocnieniem rozpoznawalności marki chociażby poprzez rozpoczęcie pierwszej w historii Aldi w Polsce kampanii telewizyjnej - mówił nam w wywiadzie Wojciech Łubieński, prezes zarządu Aldi w Polsce.

Według monitoringu serwisu HandelExtra.pl prowadzonego przez HandelExtra.pl Lidl ma obecnie 805 sklepów w Polsce, przy czym w samym 2021 r. otworzył 41 dyskonty. Najwięcej otwarć było w październiku i listopadzie (po siedem), a najmniej w sierpniu i styczniu (po jednym). Operator w ogóle nie uruchomił nowych sklepów w lutym i kwietniu.

Niekwestionowanym liderem rozwoju na naszym rynku jest jednak sieć Netto (200 otwarć w 2021 r.). Na drugim miejscu plasuje się Biedronka (164), a podium zamykają ex aequo Lidl (41 otwarcia) i Aldi (ponad 40).

Ranking rozwoju dyskontów na rodzimym rynku w 2021 r. można znaleźć tutaj.