Sprzedaż online przyszłością handlu [RAPORT]

Co czwarta firma z sektora MŚP rozpoczęła sprzedaż internetową w czasie pandemii, a co piąta chce osiągać z tego kanału co najmniej połowę przychodów - poinformowano w raporcie EFL.W kolejnych latach tradycyjna sprzedaż może stracić na rzecz zamówień internetowych, szczególnie w handlu.

Wyniki przytoczonego przez agencję PAP raportu „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu mówią, że obecnie 67% firm MŚP sprzedaje swoje produkty w kanałach tradycyjnych i to z tych kanałów ma zdecydowaną większość przychodów. Tylko 14% firm co najmniej połowę przychodów uzyskuje z kanału online. Za 5 lat taki wynik prognozuje 22% respondentów.

Według wspomnianych analiz do sprzedaży internetowej wiele firm skłoniła pandemia – co czwarta firma zaczęła sprzedawać w sieci dopiero w 2020 lub 2021 roku. W pierwszym roku pandemicznym w polskim internecie pojawiło się 3,6 mln nowych użytkowników usług online.

Małe firmy i młodzi dźwignią e-sprzedaży

– Ponad dwie trzecie mikro-, małych i średnich firm sprzedaż online rozpoczęła dopiero w ostatnich czterech latach. Dużą część firm do przeniesienia swojej sprzedaży do sieci skłoniła trwająca pandemia, gdyż aż 27% podmiotów wdrożyła sprzedaż online w 2020 lub 2021 roku – zauważył prezes zarządu EFL Radosław Woźniak.

Jego zdaniem, szczególnie dotyczy to najmniejszych przedsiębiorców, wśród których w pierwszych dwóch latach pandemii 35% pytanych rozpoczęło internetową sprzedaż. – Coś, na co wcześniej potrzebowaliśmy kilku, kilkunastu lat, dziś realizujemy w kilka miesięcy, a nawet dni. Dwa lata z COVID-19 i trudnym otoczeniem społeczno-gospodarczym wystarczyły, aby przedsiębiorczość w Polsce znalazła się w zupełnie nowym miejscu – dodał Woźniak.

Z raportu wynika, że dwie na trzy firmy z sektora MŚP (67%) sprzedają swoje produkty w kanałach tradycyjnych, a co trzecia (33%) wdrożyła kanały zdalnej sprzedaży. 22% prowadzi własny sklep internetowy, a 20% korzysta z platform zakupowych, takich jak Allegro czy Amazon.

– Najmłodsi przedsiębiorcy są najbardziej za pan brat z internetową sprzedażą. 62% przedsiębiorców z pokolenia Z sprzedaje swoje produkty online. Niemal połowa korzysta z platform (46%), a 38% z własnych e-sklepów" – podkreśla EFL w raporcie. Jednak największej dynamiki wzrostu spodziewają się pokolenia Y oraz BB – odpowiednio 60% i 51% zapytanych szacuje wzrost na poziomie 31%–50%.

Jak podano, branże takie jak budownictwo, transport i logistyka oraz usługi najczęściej koncentrują się na tradycyjnej sprzedaży. Odpowiednio 83%, 81% i 77% działa tylko w tradycyjnych kanałach. Z nowoczesnych kanałów sprzedaży nieco częściej korzysta branża produkcyjna (47%), a zdecydowany prym wiedzie handel – 6% przedstawicieli tego sektora jest obecna ze swoimi produktami w internecie. 59% badanych MŚP osiąga maksymalnie 10% przychodów online.

Sprzedaż online ma przede wszystkim duży potencjał w handlu. Udział sprzedaży w kanałach zdalnych jest tutaj znacznie wyższy niż w innych branżach. - 23% badanych z handlu osiąga minimum połowę przychodów z narzędzi online. W perspektywie pięciu lat taki wynik prognozuje 38% handlowców. Dla porównania, tylko co dziesiąta firma usługowa i co siódma budowlana osiąga taki wynik” – wynika z raportu EFL.

Udział kanału online spada wraz z wielkością organizacji - wynika z raportu. – Podczas gdy 22% najmniejszych firm realizuje co najmniej połowę swojej sprzedaży online, w małych 17%, to w średnich tylko 4% – wyliczono. Dane zaprezentowane przez EFL pokazują, że wraz ze wzrostem wielkości firmy, będzie rósł w przyszłości udział zakupów online dla firmy. Ponad połowa badanych (57%) ze średnich przedsiębiorstw twierdzi, że za pięć lat udział zakupów online wzrośnie o 31-50%. Mikropodmiotów o takiej opinii jest zdecydowanie mniej (37%).

Raport „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą” jest 11. opracowaniem z serii „Pod lupą”, wydanym przez Europejski Fundusz Leasingowy w ramach projektu „Europejski Fundusz Modernizacji Polskich Firm”. Badanie ilościowe „Pod lupą” zostało zrealizowane przez ICAN Institute na zlecenie EFL z właścicielami, współwłaścicielami i osobami odpowiedzialnymi za finanse w segmencie firm MŚP z całego kraju, z różnych branż. W sumie zrealizowano 500 wywiadów. Badanie wykonano metodą telefonicznych ankiet (CATI) od 25 marca do 14 kwietnia 2021 roku.

Europejski Fundusz Leasingowy powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole.

Źródło: PAP/MH