Marketplace Decathlon rozwija się. Podobnie jak Morele i Empik

W Polsce za udane przykłady stworzenia marketplace wokół e-sklepu uznaje się Morele i Empik. Do tego grona dołącza Decathlon, który właśnie podsumował pierwsze pół roku działalności swojego marketplace.

Producent sprzętu sportowego i sieć sklepów sportowych Decathlon otworzył swój pierwszy sportowy marketplace, na którym można kupić produkty od partnerów Decathlon, w sierpniu 2021 r.

Teraz sieć poinformowała o pierwszych efektach sprzedaży. Liczba zamówień sięgnęła ponad 60 tys., podobnie jak samym ofert (SKU). Sprzedawców jest już ponad 150. Okazuje się też, że klient marketplace wydaje na zakupy 4 razy więcej niż klient sklepu stacjonarnego.

Wśród planów na dalszy rozwój marketplacu Decathlonu są m.in.: większa różnorodność form dostawy, poszerzanie oferty oraz usprawnienia techniczne i wizualne.

– W Decathlonie mocno stawiamy na współpracę z firmami tak samo dobrymi lub lepszymi niż Decathlon, a także na wspieranie lokalnych społeczności – mówił przy okazji uruchamiania projektu Paweł Ptasznik, lider marketplace Decathlon Polska. – Marketplace to kolejny krok, aby pomóc rodzimym przedsiębiorcom w dalszym rozwoju. Dodatkowo to doskonała wiadomość dla miłośników sportu. Dzięki rozwojowi platformy marketplace na decathlon.pl będą oni mogli kupić jeszcze więcej sportowych produktów w przystępnych cenach, a w przyszłości skorzystać również z dodatkowych usług oferowanych przez partnerów Decathlon Marketplace –  zapowiadał Paweł Ptasznik.

Decathlon obecny jest w Polsce od 20 lat. Obecnie obroty firmy wynoszą w naszym kraju 2 mld zł, z czego ponad 27% to obrót w kanale digital. Dzięki marketplace marka chce jeszcze bardziej wzmocnić ten obszar.

Marketplace nad Wisłą

Podejście Decathlona nie jest do końca nowatorskie. Na podobny krok już wcześniej zdecydowały się globalnie lub na wybranych rynkach takie marki jak Carrefour, Best Buy, Conforama, Go Sport czy Zalando. W Polsce za udane przykłady stworzenia marketplace wokół e-sklepu uznaje się Morele i Empik.

Koncept marketplace w Empiku ruszył w kwietniu 2017 r. Trzy lata później, w 2020 r. Empik zanotował pierwszy milion zamówień od sprzedawców zewnętrznych, a w marcu 2021 r. platforma informowała, że przekroczyła próg 2 mln zamówień zrealizowanych przez partnerów marki. Kolejny milion spodziewany był w tym samym roku. W końcu 2021 r. Empik.com odnotował ponad 32-proc. wzrost wizyt, a średnia liczba sesji na rok wynosiła już ponad 230 mln. Rosła też liczba dostępnych produktów - było to już prawie 7 mln ofert różnych artykułów dostępnych również od sprzedawców zewnętrznych w ramach platformy marketplace, 20 kategorii produktowych i 300 podkategorii. Empik.com wysyła nawet 85 tysięcy paczek dziennie.

Morele.net rozwija swój marketplace od 2,5 roku. W tym czasie marce Morele, która jeszcze do niedawna była kojarzona wyłącznie ze sklepem internetowym oferującym asortyment elektroniki użytkowej, udało się zanotować pierwsze sukcesy.

- W 2019 r. wystartowaliśmy z marketplace Morele. Po pierwszym roku działalności z naszej platformy korzystało 120 sprzedawców, którzy wystawili blisko 250 tys. ofert. W kolejnych latach odnotowaliśmy spore wzrosty wśród liczby sprzedawców i oferowanych przez nich produktów. Obecnie na naszej platformie znajduje się 2 mln ofert (wzrost o 700%) od 1000 sprzedawców. Tak intensywny rozwój w ciągu dwóch lat pozwala nam optymistycznie patrzeć
w przyszłość - mówił w czerwcu 2021 r. Paweł Kosturek, dyrektor marketplace Morele.

Sukcesem nie zakończył się marketplace Carrefoura uruchomiony w listopadzie 2017 r. W międzyczasie Carrefour zaczął jednak mocno inwestować w rozwój własnych e-sklepów i ostatecznie to ten model został uznany za jedyny właściwy. - W związku z dynamicznym rozwojem swojego e-grocery sieć zdecydowała, że dalsze inwestycje w obszarze handlu online konsolidować będzie wokół cieszącego się dużą popularnością internetowego sklepu spożywczego oraz oferty własnej produktów non-food - tłumaczyli przedstawiciele biura prasowego Carrefoura. To dlatego Carrefour podjął decyzję o wygaszeniu projektu marketplace i od kwietnia 2020 r. na swojej platformie carrefour.pl nie oferuje już żadnych produktów od zewnętrznych dostawców.

CZYTAJ TAKŻE: Marketplace'y: na czym polega ich fenomen

Zdjęcie: Shutterstock