Testy na COVID-19 biją rekordy w aptekach, ale i w sklepach

Tylko w styczniu Polacy kupili w aptekach 2,4 mln testów na COVID-19. Ich sprzedaż bije też rekordy m.in. w Biedronce, Lidlu, Aldim czy Rossmannie, dlatego żadna z sieci nie zamierza z nich rezygnować.

Jeszcze rok temu testy na COVID-19 sprzedawały głównie duże sieci handlowe. Robiły to, zanim te produkty na dobre zagościły w aptekach. - Na ten moment [był marzec 2021 r. - przyp. red.] obserwujemy umiarkowane zainteresowanie tym asortymentem ze strony pacjentów - mówił nam Tomasz Leleno, rzecznik prasowy Naczelnej Izby Aptekarskiej, tłumacząc w rozmowie z HandelExtra.pl, dlaczego to nie apteki, a sieci handlowe udostępniają Polakom możliwość szybkiego przetestowania się samodzielnie w domu.

Po roku sytuacja jest zgoła inna. Niemal w każdej aptece testy są już dostępne, a w styczniu br. padł rekord ich sprzedaży. Jak podaje Naczelna Izba Aptekarska, w styczniu 2022 r. Polacy kupili 2,4 mln sztuk testów w aptekach, w grudniu prawie milion (dokładnie 982,4 tys.). Dla porównania, we wrześniu 2021 r., gdy pandemia była jeszcze w uśpieniu, w aptekach sprzedano zaledwie 11,4 tys. sztuk testów (ich sprzedaż zaczęła przyspieszać w październiku).

HandelExra.pl zapytał więc największe sieci handlowe, czy nadal oferują testy, odnotowują tak skokowe zainteresowanie nimi (jak apteki) i czy nadal zamierzają je sprzedawać biorąc pod uwagę miliony testów

- Rozwój sytuacji pandemicznej w kraju wpływa wprost na zainteresowanie klientów dostępnymi w sieci Biedronka testami antygenowymi na COVID-19, które wprowadziliśmy do oferty po raz pierwszy na początku czerwca zeszłego roku. Ogromny skok w sprzedaży zauważyliśmy zwłaszcza na przełomie roku, którego poziom osiągnął wartość 20-krotnie większą niż w miesiącach letnich - mówi Piotr Konopko, dyrektor handlowy w sieci Biedronka. Jego zdaniem doświadczenie innych krajów europejskich pokazuje, że rynek testów komercyjnych koegzystuje z możliwością testowania się w punktach farmaceutycznych, dlatego Biedronka nadal chce zapewniać dostępność testów w placówkach sieci.

W Lidlu obecnie w sprzedaży w sklepach stacjonarnych dostępne są testy serologiczne Primacovid (wkrótce powrócą też do sprzedaży internetowej za pośrednictwem Lidl.pl), natomiast zapasy testów antygenowych Boson Biotech znajdują się na wyczerpaniu, dlatego ich zakup możliwy jest tylko w wybranych obiektach Lidla. - Wraz z rosnącą liczbą zakażeń odnotowywaliśmy wzrost sprzedaży tego asortymentu - przyznaje Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate communications and CSR w Lidl Polska, ale nie podaje więcej szczegółów.

Rossmann oferuje testy od października 2021. - Zależało nam na tym, by były one szeroko dostępne, stąd atrakcyjna cena - jeden test kosztuje 14,99 zł. By ułatwić klientom dotarcie do testów, umieściliśmy je bezpośrednio przy kasach - mówi Agata Nowakowska, rzecznik prasowy drogerii Rossmann. Jak podaje, w styczniu br. nastąpił zdecydowany wzrost ich sprzedaży. - Sprzedaliśmy 134 tys. testów, czyli o 135% więcej niż w grudniu ubiegłego roku - informuje Agata Nowakowska, i zastrzega, że w najbliższym czasie sieć nie planuje żadnych zmian w ofercie testów na COVID.

Od miesiąca testy dostępne są w Hebe, dlatego jak podkreśla sieć, jest za wcześnie na podsumowanie ich sprzedaży.

Podobnie jest w Kolporterze, gdzie testy trafiły do sprzedaży ponad dwa tygodnie temu i obecnie można je kupić w prawie 100 salonikach Kolportera, w których zainteresowanie środkami ochronnymi przeciwko koronawirusowi było największe. - Za wcześnie na analizę sprzedaży. Możemy jednak powiedzieć już na tym etapie, że zainteresowanie klientów jest spore - mówi Dariusz Materek, rzecznik prasowy Kolportera.

Testy oferuje Aldi. Jak podaje Dominika Juszczyk, menedżer ds. komunikacji i PR w Aldi, "wzrost sprzedaży testów serologicznych zauważalny jest przy wzmożonych zachorowaniach, szczególnie w okresie zimowym". - Porównując dane dotyczące sprzedaży testów w sklepach Aldi, możemy stwierdzić, że w tygodniach grudniowych ich sprzedaż wzrosła 8-krotnie w stosunku do sprzedaży w okresie letnim, kiedy to zachorowalność była zdecydowanie mniejsza - mówi Dominika Juszczyk. Podobnie jak w innych sieciach testy wciąż będą dostępne dla klientów w sklepach Aldiego.

Od stycznia tego roku testy sprzedaje Stokrotka. - Obserwujemy duże zainteresowanie zakupem tych produktów ze strony klientów, dlatego planujemy pozostawienie ich w naszej ofercie – informuje Daria Raganowicz, specjalista ds. PR i komunikacji zewnętrznej, Stokrotka.

Wzrost sprzedaży testów "od kilku miesięcy" odnotowuje Kaufland. - Kształtując naszą ofertę, kierujemy się przede wszystkim potrzebami klientów, dlatego też dalsze decyzje co do tego asortymentu będziemy podejmować, biorąc pod uwagę zainteresowanie konsumentów oraz rozwój sytuacji epidemiologicznej w kraju - deklaruje Maja Szewczyk, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Kaufland Polska.

Współpraca: Joanna Hamdan

CZYTAJ TAKŻE: Test Primacovid nie wykazał przeciwciał, a test laboratoryjny - tak

Ilona Mrozowska 4642 Artykuły

W „Handlu” od 2005 r. Blisko tematyki przemysłowej i producenckiej. Właścicielka białej kulki, czyli szynszyli o imieniu Tula.