Wayne Hodson, Spar: w handlu jest przestrzeń dla nowych formatów i konceptów

O zakończonym procesie rebrandingu przejętych sklepów Piotr i Paweł, nowych konceptach i planach na 2022 r. w rozmowie z HandelExtra.pl opowiada Wayne Hodson, prezes zarządu sieci Spar w Polsce.

HandelExtra: Rok 2021 był dla sieci bardzo intensywny nie tylko pod kątem brandingu sklepów Piotr i Paweł, ale i pojawienia się nowych produktów w marce własnej, całych konceptów i formatów sklepów.

WAYNE HODSON:

W ciągu ostatnich dwóch lat zrealizowaliśmy istotne inwestycje zarówno w placówki, infrastrukturę, jak i system zaopatrzenia, zakończyliśmy też ogromny proces rebrandingu sieci Piotr i Paweł. Bardzo ważne jest to, że nasi partnerzy detaliczni są zadowoleni z przynależności do rodziny Spar i otwierają wraz z nami kolejne placówki. To pokazuje nie tylko jakość naszej współpracy, ale przede wszystkim potwierdza efektywność, jaką możemy zaoferować polskim przedsiębiorcom. 

W 2021 r. uruchomiliśmy nowe koncepty w ramach sklepów Spar – Bean Tree Cafe i Tops! Liquor.

Wprowadziliśmy nowe formaty placówek – obok Eurospar i Spar są to Spar Mini oraz Spar Express. Spar Mini to format, który dedykowany jest lokalizacjom na osiedlach i na terenach wiejskich. To sąsiedzki sklep na szybkie, wygodne i codzienne zakupy. Z kolei Spar Express to marka convenience, która spełnia podstawowe potrzeby klientów – zlokalizowana na stacjach benzynowych i w strefach ruchu drogowego. Strefy relaksu w sklepach są wygodnym miejscem do jedzenia, picia i odpoczynku dla osób w podróży, na wycieczkach, a nawet na spacerze.

Ważnym elementem rozwoju sieci jest współpraca Avia i Spar w ramach której na stacjach sieci pojawiają się supermarkety Spar Express.

Dodatkowo rozpoczęliśmy innowacje w markach własnych – dostępna jest pełna gama produktów Spar N°1 Value, najlepszych w swoich kategoriach po przystępnych cenach. Asortyment obejmuje około 100 indeksów – w tym karmy dla zwierząt domowych, chusteczki do użytku domowego, do rąk i dla niemowląt, czy papier toaletowy. Wzrost udziału marki własnej Spar w sprzedaży w Polsce przekracza rokrocznie 22%, również w roku 2021. Spar w Polsce wprowadzi do oferty 70 ze 100 pozycji marki własnej Spar N°1 Value jeszcze w tym roku. Obecnie Spar Polska oferuje ponad 450 produktów pod własną marką, z czego 20% to produkty eksportowe – w tym wyjątkowe wina z RPA i Włoch.

Obecnie w sklepach sieci Spar funkcjonują głównie kasy tradycyjne. Coś się w tej kwestii zmieni?

W wielu placówkach mamy już kasy automatyczne i planujemy zwiększać ich liczbę.

Porozmawiajmy o nowych formatach. W listopadzie ub.r. Spar uruchomił w stolicy Wielkopolski nowy format- Tops!, w którym sprzedawane są alkohole. Dlaczego firma zdecydowała się go wdrożyć i jakie plany względem tego konceptu ma na ten rok?

Tops Liquor – to sklep w sklepie, gdzie sprzedawane są alkohole. Jest dostępny w Eurospar w Poznaniu, przy ul. Druskiennickiej. Tops! Ma wydzieloną, odrębną przestrzeń, kasy i specjalne oferty promocyjne. Tops! to największa marka alkoholowa w RPA. Rozwinęła się przy sklepach Spar – to efekt południowoafrykańskiego prawa, które zabrania sprzedaży alkoholu wewnątrz sklepu, stąd konieczne są odrębne placówki. Teraz rozwijamy ten sprawdzony koncept w Polsce i jesteśmy przekonani, że odniesie sukces. Nasi klienci mają szeroki wybór i komfortowe warunki zakupu, a także liczne promocje.

Od niedawna Spar wdraża w swoich sklepach kawiarnie znajdujące się wewnątrz placówek. Ile obecnie kawiarni Bean Tree Cafe działa, gdzie są zlokalizowane i jaka jest ich oferta? Czy w planach jest uruchomienie kolejnych?

Bean Tree Cafe to koncept działający w ramach sklepów mało- i wielkoformatowych, oferujący kawę, herbatę oraz proste dania bistro na ciepło. Powierzchnia dopasowana jest do dostępnej w sklepie przestrzeni, wystarczy nawet 1 mkw. na stand z ekspresem do kawy. Koncept Bean Tree Cafe sprawdził się na innych rynkach, na których działa Spar i jest dostępny dla wszystkich partnerów detalicznych w Polsce według potrzeb.

Obecnie mamy trzy kawiarnie Bean Tree Cafe, które działają w trzech różnych formatach. W Warszawie (w Blue City), kawiarnia znajduje się przy wejściu do sklepu Spar. Do kawiarni można także wejść bezpośrednio ze sklepu. Z kolei w Dąbrowie Górniczej Bean Tree Cafe znajduje się obok sklepu, jako oddzielna kawiarnia. Natomiast w Poznaniu, na stacjach Avia działa w formule sklep w sklepie.

Łatwo dostępna kawa na wynos lub na miejscu to ogólnoświatowy trend – nie tylko w sklepach spożywczych, ale także w innych formatach: meblowych, dla majsterkowiczów, a nawet odzieżowych. Zapach świeżo parzonej kawy sprawia przyjemność klientom i polepsza ich doświadczenia zakupowe. Bardzo dobrze sprawdziliśmy to na innych rynkach, gdzie Spar działa – zwłaszcza w RPA. Tam Bean Tree Cafe jest bardzo popularna i większość klientów korzysta z niej podczas zakupów. Wierzymy, że Polacy też docenią ten koncept – choć jesteśmy w tym względzie pionierami.

W ramach współpracy z siecią stacji paliw Avia Spar otwiera na nich swoje sklepy pod szyldem Spar Express. Ile obecnie takich placówek działa, gdzie są zlokalizowane i jaka jest ich oferta? Jak projekt ten będzie się rozwijał w tym roku?

W ramach zainicjowanej współpracy Avia i Spar – na stacjach Avia uruchamiamy supermarkety Spar Express. Pierwsze dwie placówki zostały otwarte jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia w Poznaniu przy ul. Juraszów i w Bielsku Białej przy ul. Żywieckiej. Kolejne dwa markety Spar Express uruchomiliśmy w styczniu 2022 r. Obecnie zaplanowano pilotaż w ramach pięciu stacji Avia.

Każdy supermarket oferuje świeże pieczywo, wypieki i gorącą kawę w Bean Tree Cafe. Placówki są czynne 365 dni w roku, a asortyment obejmuje produkty impulsowe, spożywcze, słodycze, prasę, kosmetyki, ofertę dla dzieci i karmę dla zwierząt, papierosy, alkohol, doładowania, Lotto, a także akcesoria samochodowe.

Dzięki współpracy i partnerstwu z Avia zwiększamy i rozwijamy sieć Spar w całej Polsce. Dla stacji paliw to możliwość rozszerzenia oferty dla klientów o wygodne zakupy. Dla osób w podróży i mieszkańców miast, w których zlokalizowane są nasze sklepy, Spar Express to doskonałe miejsce na szybkie, wygodne zakupy lub zjedzenie szybkiej przekąski. Sklepy Spar Express na stacjach Avia są czynne całą dobę, także w niedzielę – przez co są do dyspozycji klientów 7 dni w tygodniu. Są one wyposażone w strefę relaksu z miejscem do siedzenia, wszystkie dopasowane do lokalnych potrzeb – z wysokiej jakości kawą w bardzo dobrej cenie, świeżymi kanapkami przygotowanymi na miejscu i świeżo wyciskanymi sokami. Bardzo cieszymy się ze współpracy z siecią Avia, bo nasze wartości, pasje i podejście do biznesu są bardzo zbieżne.

1 lutego wchodzą w życie przepisy zaostrzające handel w niedziele niehandlowe. To dobre rozwiązanie?

Co do zasady wielu klientów oczekuje, że sklepy będą dostępne w niedziele – zwłaszcza na osiedlach. Nowe przepisy na pewno utrudnią handel w niedzielę, co może być rozczarowujące dla konsumentów.

Jakie są plany Spar na ten rok? Ile chce mieć sklepów do końca 2022 r.? Ile otwarć się szykuje?

W 2022 r. zamierzamy kontynuować działania rozpoczęte i realizowane od roku, czyli rozwój sieci i dołączanie nowych placówek, ogólnopolskie akcje promocyjne i lojalnościowe, wprowadzanie nowych konceptów. Będziemy rozwijać flagowe formaty, jak Tops! Liquor, Bean Tree Cafe, Spar Mini i Spar Express. W ramach współpracy Avia i Spar planujemy uruchamiać kolejne sklepy na stacjach benzynowych i wspierać ich rozwój.

Ważnym celem jest zwiększenie zasięgu oraz rentowności przy maksymalnym dopasowaniu do oczekiwań partnerów detalicznych.

Nadal będziemy także rozbudowywać asortyment – w ramach marki własnej Spar, w segmentach bio i eko oraz w ramach produktów świeżych, które są naszą przewagą konkurencyjną. Centra logistyczne nadal mają przestrzeń do obsługi większej sieci z gwarancją terminowości i świeżości dostaw.

Jak obecnie Spar postrzega rynek handlowy w Polsce i jakie są jego perspektywy rozwoju?

W Polsce rynek handlowy nadal ma ogromny potencjał – działa tu wiele niezależnych detalistów i koncept sieci Spar idealnie sprawdza się dla ich wymagań. Nadal jest też przestrzeń do wprowadzania nowych formatów i konceptów.

Koronawirus zmienił oczekiwania konsumentów, co do bezpieczeństwa i środków ochrony w sklepach. To najważniejsze kryteria, jakie musi spełniać obecnie każda placówka handlowa. Nie wpłynął istotnie na poziom czy oczekiwania automatyzacji w sklepach – chociaż ten proces powoli postępuje w całym handlu. Nie oczekujemy jednak rewolucji w tym obszarze.

A zatem dla sklepów bardzo ważne jest wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego – protokołów i procedur w całym handlu. Środki ochronne i dezynfekcje w długim terminie wywołają przyzwyczajenie zarówno pracowników, jak i klientów – a to będzie korzystne także wobec innych wirusów czy bakterii, z którymi stykamy się na co dzień.

Joanna Hamdan 13652 Artykuły

Z redakcją „Handlu” związana od 1996 r. Na rynku FMCG nie umknie jej żadna nowość produktowa, kampania reklamowa ani akcja promocyjna. Pasjonatka podróży stopem.