Nestlé oskarżone o obrazę uczuć religijnych

Koncern wycofał specjalną serię KitKatów wypuszczonych na rynek hinduski po oskarżeniach konsumentów o zranienie uczuć religijnych. Batony zawierały wizerunki świętych bóstw na opakowaniach.

Jak donosi "The Guardian", wiele osób wyraziło oburzenie, że opakowania z hinduskimi bogami mogą być wyrzucane do koszy lub deptane. Hinduska wersja tej serii, która została zaprojektowana, by uczcić rzemiosło indyjskiego stanu Odisha, wywołała sprzeciw w internecie, ponieważ zawierała obrazy hinduskich bóstw Lorda Jagannatha, Balabhadry i Maty Subhadry. Wiele osób wyrażało oburzenie, że opakowania mogą wylądować w śmietnikach, ściekach, rynsztokach lub mogą być zdeptane stopami, co byłoby brakiem szacunku dla bogów i wiary hinduskiej.

Wraz z nasileniem się hinduskiego nacjonalizmu w Indiach pojawiła się zwiększona wrażliwość na sposób przedstawiania wiary hinduskiej w sferze publicznej, a ostatnie oskarżenia o zranienie uczuć religijnych przeniosły się także w sferę literatury, filmu, telewizji oraz reklam.

Nestlé poinformowało, że intencją pomysłodawców tej linii słodyczy było „świętowanie kultury Odishy z projektami na opakowaniach reprezentujących pattachitrę”, formę sztuki, którą można jednoznacznie zidentyfikować dzięki jej żywym obrazom. Ale koncern podjął „działania wyprzedzające” i wycofał z rynku limitowaną serię KitKat.

– Chcieliśmy zachęcić ludzi do poznania miejscowej sztuki i artystów. Rozumiemy, jak delikatny jest to temat i żałujemy, że nieumyślnie zraniliśmy uczucia konsumentów – podała firma w oświadczeniu przytoczonym przez "The Guardian".

Jak podaje gazeta, to nie pierwszy raz, kiedy Nestlé przeprasza. W zeszłym roku koncern przepraszał za opakowanie, które błędnie przedstawiało Park Narodowy Lamjao jako znajdujący się w stanie Meghalaya, a nie Manipur w południowo-wschodnich Indiach, i przedstawiało czerwoną pandę, gatunek niewystępujący w parku.