Aldi i Lidl korzystają na inflacji i pandemii

W ostatnich latach Lidl i Aldi prawie potroiły swój udział w rynku w UK, poinformował "Lebensmittel Zeitung". Niemieckie dyskonty są najtańsze w tym kraju. W dobie brexitu, inflacji i kolejnej fali koronawirusa to krzepiąca wiadomość.

Podatki  w Wielkiej Brytanii rosną, podobnie jak ceny energii, zresztą w całej Europie. W Wielkiej Brytanii ceny żywności również podskoczyły o 9% w ubiegłym roku.

– Nikt nie chce przepłacać za podstawowe artykuły spożywcze, zwłaszcza gdy napięte koszty życia wywierają dodatkową presję na budżety gospodarstw domowych – powiedziała Ele Clark z grupy Who zajmującej się prawami konsumentów. Dlatego klienci będą zwracać jeszcze większą uwagę na ceny. Okazało się, że na topie najtańszych dyskontów W UK znalazły się dwie niemieckie sieci – Aldi i Lidl.

Tymczasem na polskim rynku FMCG Auchan zajęło pierwsze miejsce jako najtańsza sieć w rankingu aplikacji PanParagon z jesieni 2021 roku. Ubiegła Biedronkę i Lidla pod względem najmniejszych cen. Okazuje się, że w sieci Biedronka za całość przeciętnego koszyka zapłaciliśmy 67,41 zł, w Lidlu – 73,61 zł, a w hipermarkecie Auchan – 61,62 zł.

W Polsce od 1 lutego br. ustawodawca obniża stawkę VAT do 0% na wszystkie artykuły spożywcze, na które do tej pory obowiązywała stawka 5% VAT. Lidl w Polsce poinformował więc, że w jego sklepach obniżka będzie dotyczyć co najmniej 2 tys. artykułów. Na podobny ruch zdecydowała się też już sieć Aldi, i podobnie jak w Lidlu, obniżki dotyczą ok. 2 tys. produktów. Termin ich wprowadzenia to 31 stycznia.

W Wielkiej Brytanii Lidl i Aldi dyskonty zaoferowały najtańsze ceny w 2021 r., wynika ze źródeł "LZ". W styczniu 2021 obie miały nawet taką samą cenę.

Konkurencja się wykrusza...

"Lebensmittel Zeitung" podaje, że w UK Tesco pozostaje liderem rynku FMCG – jego udział to 27,7%. Zgodnie z danymi instytutu badawczego Kantar cały rynek jest wart około 133 mld. funtów (prawie 160 mld euro). Lidl i Aldi chcą wykorzystać słabość dotychczasowej konkurencji (Sainsbury's, Asda i Morrisons, które od listopada 2020 r. do 2021 r. zanotowały spadki) i jeszcze bardziej wypełnić lukę setkami nowych oddziałów, które dyskonty chcą otworzyć w całym kraju do 2025 r.

Okres świąteczny pokazał, że potrafią to zrobić: obie sieci handlowe odnotowały znaczny wzrost. Niemieckie Lidl i Aldi razem mają udział 14,3% w brytyjskim rynku. Dzięki strategiom marketingowym i kluczowym partnerstwom reklamowym dyskonty są zakotwiczone w świadomości społecznej Brytyjczyków. Lidl jest sponsorem reprezentacji Anglii w piłce nożnej, a Aldi jest partnerem popularnego programu telewizyjnego „The Great British Bake Off”.

– Jako najtańszy supermarket w Wielkiej Brytanii Aldi zawsze będzie miał najniższe ceny na artykuły spożywcze – bez względu na wszystko – i zamierza wspierać naszych brytyjskich rolników oraz producentów – obiecuje Giles Hurley, szef Aldi UK.

Tymczasem według ekspertów w Lidlu w dziedzinie handlu online wciąż jest miejsce na poprawę. Tutaj Aldi przedstawiło ofertę typu „kliknij i odbierz” oraz współpracę z firmą kurierską Deliveroo. Aldi jest również pierwszym dyskontem, który oferuje swoim klientom zakupy bezgotówkowe w londyńskiej dzielnicy Greenwich w niedawno otwartym sklepie Aldi Shop & Go na wzór Amazon Go. Lidl również rozważa tę koncepcję.

Jednak w tej dziedzinie Amazon będzie poważnym konkurentem – zamierza opanować rynek także w Wielkiej Brytanii. Do 2025 r. w całym kraju ma zostać otwartych 260 sklepów pod nazwą Amazon Fresh.